• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • Padda

Har sett föräldrar göra detta och har aldrig förstått det. Att börja äta något man inte betalat ( även om man tänker betala) i butiken går stick i stäv med den uppfostran jag fått. Intressant ämne men eftersom jag inte är förälder vill jag inte blanda mig i mer än att delge min åsikt.

• HannaS83

Ja mina barn får gärna öppna en dricka i affären innan vi betalt, det kan jag själv göra med om jag råkar vara törstig. Min 3åring börjar absolut inte skrika eller liknande om han inte skulle få. Men varför skulle jag säga nej? Av nån konstig princip grej? Eller vad? Min snart 1 åring får hålla och tugga på det mesta vi handlar typ baguette, gurkan... Ja ibland kan vi t.o.m öppna ett kex paket :o jag tror dock inte hon reflecterar så värst mkt över ifall kexen var betalda redan eller inte. Vid den ålder är allt som kan distrahera henne en stund när jag storhandlar bra. Brukar du betala för din mat innan du äter den på restaurang också? För den maten är ju inte din heller innan du betalt den.....

• maddelin

Min son har diabetes och det har hänt att jag då gett honom druvsocker som jag sen betalar i kassan! Brukar ofta ha druvsocker i väskan,men ibland tar den även slut. Hellre att ge då och betala sen än att min son får känning i affären.

• BymBym

JUSTICE - svara på TS. Du skrev att du tänkte göra det men att du skulle strunta i det och lämna tråden.

• Tjolinti

Jag tror aldrig jag varit så törstig i hela mitt liv att jag inte kunnat vänta på att betala drickan innan jag måste öppna den. 

• Nenne666
    JUSTICE skrev 2012-09-02 23:21:42 följande:

Ja självklart får man ju tycka olika men ibland blir det tråkig och hård stämning på fl. Tyvärr gör det att man inte vågar säga sin mening då man är rädd att bli halshuggen typ. Men men, det är OT.
    Kan jag hålla med om att det är ibland.

Men tycker man lika blir det ingen diskussion, det är ju det som gör det hela till en diskussion sen är det bara å skita i dom som kliver över gränsen.
  • ViVäntarLois

Jag har frågat i vår affär och de har själva sagt att det är helt okej att äta/dricka inne i butiken så länge man betalar för sig innan man går ut. De få gångerna vi har gjort så har vi förklarat i kassan (tex: "den här ska jag betala för också, jag var vrålhungrig :)") och har alltid fått ett glatt svar tillbaka. Så ägare/personal verkar inte ha några problem med detta, i alla fall inte i vår butik. 

I vår familj är det väl främst jag som äter/dricker innan betalning. Det händer inte ofta men ibland har det dragit ut på tiden i stallet tex och då är det "akut". Nu har vi en ettåring i familjen och jag ser inga problem med att hon äter ett par vindruvor (från förpackning, inte lösvikt såklart) under tiden som vi handlar. På samma sätt som hon hade kunnat äta en sån där gratisbanan eller medhavd färdkost. 

Huvudsaken att lära henne är ju att man betalar för de varor man tar, vilket vi också gör när vi lämnar affären.  

• gullan83

nix aldrig, här betalas det först sen kan man få äta det, ser ingen anledning gå runt i affären och äta eller dricka för saker man skall betala, det tar inte så lång tid, det finns barnbaner det är så långt ja kan sträcka mig men inget som ja skall betala för ju ändå. till o med sett vuxna öppna o äta inne i affären... anser det är fel man kam faktist vänta

• Nenne666
    HannaS83 skrev 2012-09-02 23:26:30 följande:
    Ja mina barn får gärna öppna en dricka i affären innan vi betalt, det kan jag själv göra med om jag råkar vara törstig. Min 3åring börjar absolut inte skrika eller liknande om han inte skulle få. Men varför skulle jag säga nej? Av nån konstig princip grej? Eller vad? Min snart 1 åring får hålla och tugga på det mesta vi handlar typ baguette, gurkan... Ja ibland kan vi t.o.m öppna ett kex paket :o jag tror dock inte hon reflecterar så värst mkt över ifall kexen var betalda redan eller inte. Vid den ålder är allt som kan distrahera henne en stund när jag storhandlar bra. Brukar du betala för din mat innan du äter den på restaurang också? För den maten är ju inte din heller innan du betalt den.....
    Nä, på restaurang betalar jag när vi lämnar.

• Nenne666
    maddelin skrev 2012-09-02 23:28:32 följande:
    Min son har diabetes och det har hänt att jag då gett honom druvsocker som jag sen betalar i kassan! Brukar ofta ha druvsocker i väskan,men ibland tar den även slut. Hellre att ge då och betala sen än att min son får känning i affären.
    Tycker dock att vid medicinska behov är det inget snack om saken, då är allt tillåtet.
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?