• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • HWR

Ja det brukar jag. Min ett-åring får ibland äta av vindruvorna i asken vi ska köpa(själv-scannar).
    Jag ser det inte som ett misslyckande. Min två-åring fick också göra det som liten, för att hon skulle sitta still i vagnen. Men nu vet hon att det ska betalas först. 

• tjofräs

Ja det har hänt. Nu är ungarna 8 och 3 så det behövs liksom inte, plus de äter såna gratisbananer man får på fruktavdelningen. Jag har inget principiellt emot det, bara man betalar för sig såklart.

• MissAdelaide

Skulle jag aldrig göra !!! Barnen får lära sig att vänta tills vi har köpt varan. Innan dess är ju varorna inte våra.

• Miew

Någon gång har det hänt att vi öppnat en Loka och sedan betalt den. Men oftast ger jag dom en tjuga sen får de gå och betala, sitta utanför och dricka upp den och sen komma in till mig igen.

• JessiWill

Vi gör det till lilleman vid storhandling i hysteri och vi inget har med oss. Kan ta en sådan "bebis-frukt-gegg-påse" som han får suga i sig, sedan lägger vi den självklart i kundvagnen och betalar för den.
    Aldrig sett en sur min från kassapersonalen, snarare förstående

• JessiWill

Då handlar det om en storhandling på 2-2,5 timme ca, annars får han vänta om det är en vanlig handling.

• Loriyana

Nej har aldrig hänt. Jag betalar först.

• Johans Pillerill

Nån gång när jag har storhandlat så har hon fått öppna och smakat på den redan scannade asken vindruvor (hon är inte så förtjust i banan) mest för att hon ska orka sitta still och snällt i vagnen sista stunden på affären. Har även öppnat nån glass i förväg så de fått scanna in det tomma pappret när självscanning inte finns och det är hutlång kö och dottern börjat tvärledsna och försöker springa iväg... Hellre det än att mina medmänniskor ska behöva lida. Men det är endast i nödfall då vi inte vill göra det till någon vana (och i regel handlar vi på samma ställe med självscanning och slipper bekymret). Det är verkligen inte ofta. Många skriver om snatteri, men om någon mer har kollat på plus så hade ni vetat att det är fullt lagligt bara man betalar för sig innan man går ut. det är ju fö där "provsmakare" brister då de sällan scannat in det de smakat el så. Och ni som vill smaka frukt för jämnan - säg till personalen!! Det är väldigt sällan de inte är villiga att skära upp ett äpple eller låta dig smaka en druva för att se om de är sura... Här gör de iaf det och resten av äpplet ställer de på en bricka för fler att smaka.

• Lantani

Nej aldrig! De får snällt vänta tills vi betalt.

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?