• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • Jellybeanbaby

jadå, och dricker själv om jag är riktigt törstig. betalar naturligtvis alltid för mig. Tycker inte det är konstigt alls. Jag gör ju rätt för mig. Ser inte snett på andra som gör likadant.

Om du bara heter Anonym läser jag inte vad du skriver.
  • Alfonsina

Nej, det gör jag vanligtvis inte. Men inte av princip utan att det sällan uppstår någon krissituation med sonen på det sättet. Vi har mest problem med trots i form av att han ligger och skriker på golvet för att jag vill gå till mjölken och han åt ett annat håll. Skulle det hjälpa att öppna en förpackning som jag redan scannat så hade inte det varit hela världen.

• Limpan1234
    Tjolinti skrev 2012-09-02 23:29:48 följande:
    Jag tror aldrig jag varit så törstig i hela mitt liv att jag inte kunnat vänta på att betala drickan innan jag måste öppna den. 
    Inte jag heller :)

Förutom vid sjukdomar, t ex diabetes eller andra akuta tillstånd, ser jag det som självklart att man har betalat för sig innan man börjar äta/dricka. Och nej, jag tycker inte att det är samma sak som att handla mot faktura eller att ha huslån - tycker att det är mycket märkliga jämförelser.

Bryr mig dock inte så mycket om hur andra gör...
  • Karrolina

Lillkossan skrev 2012-09-02 22:28:38 följande:
    Men bara för att man öppnat en dricka nån enstaka gång betyder inte det att barnen MÅSTE få det varje gång. På samma sätt som att ibland gungar vi i lekparken, ibland har vi bråttom och bara går förbi.
  • Minza83

skulle inte heller göra det, har aldrig gjort det, min mamma brukade däremot göra så.

tycker det är viktigt att lära barnen att man Betalar Först, äter/dricker SEN. :)))
    vilket de köper! 

• Jellybeanbaby

Schysst liknelse faktiskt!

HannaS83 skrev 2012-09-02 23:26:30 följande:
    Ja mina barn får gärna öppna en dricka i affären innan vi betalt, det kan jag själv göra med om jag råkar vara törstig. Min 3åring börjar absolut inte skrika eller liknande om han inte skulle få. Men varför skulle jag säga nej? Av nån konstig princip grej? Eller vad? Min snart 1 åring får hålla och tugga på det mesta vi handlar typ baguette, gurkan... Ja ibland kan vi t.o.m öppna ett kex paket :o jag tror dock inte hon reflecterar så värst mkt över ifall kexen var betalda redan eller inte. Vid den ålder är allt som kan distrahera henne en stund när jag storhandlar bra. Brukar du betala för din mat innan du äter den på restaurang också? För den maten är ju inte din heller innan du betalt den.....

Om du bara heter Anonym läser jag inte vad du skriver.
  • Brumma

Jag har gett sonen "köpebanan" några gånger då gratisbananerna de har till barnen varit slut. Varför? För att när vi kommer till bananerna så har han väntat igenom hela affären att få en. Jag väger och scannar den dock alltid innan. Sen var vi på Ullared när han var spädbarn. Hade honom i sele och hade blöjor i handväskan. Däremot hade jag inga extrakläder ( de låg kvar i skötväskan ute på parkeringen). Tyvärr så läckte blöjan och han blev helt nedkissad.. Då valde jag faktiskt att öppna ett paket med kläder jag tänkte köpa men inte betalar för än o tog på honom det istället. I kassan tog jag fram de tomma påsarna kläderna legat i och förklarade situationen. Kassörskan verkade inte alls ta upp och jag ser faktiskt inget fel i det..

• JoJo Flikkan

Enligt lag får man göra det (enligt plus) Och är jag jätte töstig så tar jag väl en dricka, bara man betalar och inte grisar ner affären så kvittar väl de..

• NoNoo

Ja det har hänt, främst när vi har köpt glassstrutar och kön går för långsamt för att glassen ska vara i ok skick när det är dags att betala. Pappret sparas givetvis och scannas med övriga varor.
    Aldrig ngn som har sagt nåt om det. 

• PetraD

Bara läst ts
    Mina barn får inget att dricka eller äta inne i butiken. Om inte är en banan som en del butiker bjuder på, men det är ju skillnad.
    De får vänta tills betalningen (med kort) är helt klar, då får de dricka eller äta något

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?