Inlägg från: Limpan1234 |Visa alla inlägg
  • Limpan1234

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Tjolinti skrev 2012-09-02 23:29:48 följande:
    Jag tror aldrig jag varit så törstig i hela mitt liv att jag inte kunnat vänta på att betala drickan innan jag måste öppna den. 
    Inte jag heller :)

Förutom vid sjukdomar, t ex diabetes eller andra akuta tillstånd, ser jag det som självklart att man har betalat för sig innan man börjar äta/dricka. Och nej, jag tycker inte att det är samma sak som att handla mot faktura eller att ha huslån - tycker att det är mycket märkliga jämförelser.

Bryr mig dock inte så mycket om hur andra gör...
  • Limpan1234
    Queenie70 skrev 2012-09-03 10:20:59 följande:

Jag pratar om att du menar att anledningen till att du aldrig hamnat i en situation som denne är att du är en så bra mamma som lärt dina småttingar att härbärgera behovet och att du vidare har en så utmärkt planeringsförmåga. Det anser jag vara aningen av hybris, och spekulerar i att det troligare beror på att du haft tur.
    Fast jag har aldrig heller känt att det har behövts. Det beror förmodligen på två saker:
    - Jag hämtar och handlar direkt efter att sonen ätit mellis på förskolan (vilket innebär att han inte är jättehungrig)
    - Att jag bor i Stockholm där det finns 7-Eleven i vartenda gathörn, så det är lätt att köpa en dricka eller frukt innan man går in och handlar.

Inte för att jag tror att jag är någon supermamma, alltså.

Däremot kan han tycka att det är TRÅKIGT att handla och gnälla av den anledningen. Men eftersom jag inte vill att han ska lära sig att när man har lite tråkigt gnäller man och så får man ett paket russin eller en glass, får han inget i affären (i synnerhet inte innan vi betalat). 
  • Limpan1234
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-03 10:34:53 följande:
    Inte jag heller. Ser verkligen inget problem. Så länge det finns en EAN-kod att scanna av så jag kan betala för mig så ser jag inget problem.
    DU vet ju att DU betalar, men det kanske blir svårare för butikerna att veta? Problemet (för butiken) kanske uppstår om man lägger märke till att det ofta "glöms" att betala för dessa saker. Såg en familj för någon vecka sedan som var och handlade mat, barnen och mamman var i butiken och fick glass - sedan rusade de ut till pappan som stod och fixade med något utanför. Inte fasiken kom de ihåg att betala för glassen i allt tumult Tungan ute

Kan tänka mig att det blir irriterande om man som butiksägare ser att sådant händer ofta (även om ingen här på FL någonsin har betett sig så, naturligtvis).

Tillägger igen att jag egentligen inte bryr mig om hur andra gör, men kan ändå förstå att man som butiksägare inte gillar att folk gör så om man ofta ser att folk glömmer/låtsas att de glömmer betala... 
  • Limpan1234
    blissme skrev 2012-09-04 00:38:36 följande:
    Nej, har aldrig gjort, skulle inte göra. Jag räknar inte in krissituationer (då konsekvenserna blir medicinska) i mitt nej.

Matvarubutiken är ingen restaurang och det finns mycket som inte är förbjudet i lag som jag (och många andra) aldrig skulle göra i alla fall. Tycker att de motiveringar som löd ungefär "du betalar ju inte innan du äter på restaurang" och "det är inget lagbrott" är ytterst lama.

Trist att så många lär sina barn att man omedelbart ska få det man vill ha. Tråkigt att det verkar vara så många som inte planerar sina butiksbesök.
    En flaska vatten och ett kex eller en frukt i väskan? Inte så svårt att komma ihåg.
    I annat fall kan man korta ner sitt butiksbesök.
  • Limpan1234
    JanaLiiN skrev 2012-09-04 19:05:27 följande:
    Det där är ju bara blaj. Man blir inte gripen för snatteri om man inte försöker ta med sig obetalda saker ut ur affären.
    Så om man går runt i butiken och äter det man känner för innan man helt sonika promenerar ut - då tackar personalen för besöket och hälsar en välkommen åter? Drömmer
  • Limpan1234
    glenda skrev 2012-09-23 20:44:50 följande:
    Nu är det ganska många i tråden som ser det som ett brott, och det var dom jag tänkte pa alltså - vad tycker dom om reklamen och hur tolkar dom budskapet? 

Sjalvklart kan inte EN reklam ändra på din egen mkt bestämda åsikt i frågan, men populärkultur (som reklam) har stor inverkan på opinionsbildning, så just den här reklamen har nog gjort en del till för att normalisera detta beteende. Tror jag iaf.   
    Jag tänkte försöka lära mitt barn att man betalar sina varor innan man äter av dem. På samma sätt kommer jag att försöka lära honom att inte svära - även om det finns vuxna som svär till höger och vänster, på TV, även jag själv ibland. Det är klart att han kommer att höra svordomar (inte sällan i roliga sammanhang Tungan ute), se folk äta innan de betalat i affären, gå mot röd gubbe, cykla utan hjälm, äta godis på vardagar etc. Så är det ju med mycket saker man försöker lära barnen att göra/inte göra... 
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?