• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • OnlyZ
    nevermind skrev 2012-09-03 08:23:17 följande:
    Jag ger alltid en syrlig kommentar när föräldrar kommer till min kassa med till exempel ett glasspapper. "Var är glassen, stulen??"

Tydligen inte stulen eftersom dom betalar ju? Ja fattar inte
  • elwen

mina barn får saker att äta i affären om dom är på det humöret , jag kan själv ta en flaska vatten och dricka ur under tiden vi handlar , sen betalar man ju i kassan allafall eller om man självscannar.
    man får ju göra så , det händer inte varje gång men ibland.
    ser inget fel i det , vi betalar ju som sagt varorna innan vi lämnar affären.

frukt finns ju ofta till barnen , på willys har dom ju både banna , päron och äpple och ja jag vet dom är inte sköljda men det är ju inget man dör av =)

sen beror det ju på vad barnen frågar efter , dom får tex inte öppna en chips påse i affären , men en liten tablett ask eller nån frukt ( om vi självscannar) är helt ok för mej

• yodi

det har inte hänt att jag har givit barnen men däremot så har det hänt att jag själv har drukit ine i affären.

det har varit när jag har varit gravid och haft tämligen svårt illamående, valet har då i bland varit mellan att kräkas i affären eller att få något i magen, men jag har alltid betalat varan i fråga. 

• Saian

Nevermind: vad är vitsen med det? Om det är din butik som du äger så sätt upp en skylt om det känns så viktigt för dig att alla följer ditt synsätt. Lite trevligare iaf.

• mandelblomma
    nevermind skrev 2012-09-03 08:23:17 följande:
    Jag ger alltid en syrlig kommentar när föräldrar kommer till min kassa med till exempel ett glasspapper. "Var är glassen, stulen??"
    vet du fick jag en sådan kommentar av personal jag är kund i en affär så slutade jag handla där direkt.
    Efter att ha kontaktat din chef.
  • OnlyZ

Men när ni köper jordgubbar, eller typ vindruvor.. Smakar ni inte på dom innan ni köper dom? Ja snackar INTE om äpplen eller päron eller så, men dom mindre frukterna/bär.. Hur ska ni annars veta om dom e goda?

• Saian

mandelblomma: håller med! Och som chef hade jag inte blivit glad att en anställd behandlar kunder så!

• Den vita staden

Nej, är det inte betalt är det ju inte vårt och då kan man ju inte äta eller dricka det. Det är jag benhård med.
    När barnen var mindre fanns det gratis banan att få i affären, då fick de det när de ville ha.

God never performed a miracle to convince an atheist, because his ordinary works provide sufficient evidence.
  • Saian

OnlyZ: nej, jag smakar inte eftersom jag då inte kan betala för det. Man får chansa eller lära sig att se på andra sätt om det är bra frukt eller ej.

• Piga

Hade plockat lite torkade bananer i naturgodishyllan, vägt och scannat. Sen hittade sonene påsen (han satt i kundvagnen) och han nallade några. Erkände i kassan och hon att det va ok, för jag hade ju ändå redan vägt och scannat in. Annars är det bara gratisfrukten till barn som han får ta.

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?