Inlägg från: ViVäntarLois |Visa alla inlägg
  • ViVäntarLois

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Jag har frågat i vår affär och de har själva sagt att det är helt okej att äta/dricka inne i butiken så länge man betalar för sig innan man går ut. De få gångerna vi har gjort så har vi förklarat i kassan (tex: "den här ska jag betala för också, jag var vrålhungrig :)") och har alltid fått ett glatt svar tillbaka. Så ägare/personal verkar inte ha några problem med detta, i alla fall inte i vår butik. 

I vår familj är det väl främst jag som äter/dricker innan betalning. Det händer inte ofta men ibland har det dragit ut på tiden i stallet tex och då är det "akut". Nu har vi en ettåring i familjen och jag ser inga problem med att hon äter ett par vindruvor (från förpackning, inte lösvikt såklart) under tiden som vi handlar. På samma sätt som hon hade kunnat äta en sån där gratisbanan eller medhavd färdkost. 

Huvudsaken att lära henne är ju att man betalar för de varor man tar, vilket vi också gör när vi lämnar affären.  

• ViVäntarLois

Angående att hoppa i sofforna på IKEA så tycker jag att det är ganska avskilt från att äta i butiken. Att äta i butiken och sedan betala för sig är lagligt, vi har ju till och med frågat vår butik vad de tycker och enligt dem har de inga invändningar mot detta beteende. Om man frågor någon på IKEA "är det okej att provsitta era fåtöljer" så antar jag att även de säger att det är okej. Med andra ord skulle jag tillåta mitt barn att provsitta fåtöljer, provligga en säng (med fötterna på plasten) osv. 

Att hoppa i möblerna (=förstöra) likställer jag snarare med att kasta grönsakerna i golvet inne på Maxi = endast sabotage och inte okej.  

• ViVäntarLois
    Sixxty skrev 2012-09-03 14:04:44 följande:
    Hur gör du med betalningen och du åker på kontroll av självscanningen?
    Om man har scannat in en godispåse för 20:- och sedan äter några bitar så att den vid en kontroll visar sig kosta 15:- tror jag knappast att personalen ser det som ett problem att man ändå vill betala 20:- och förklarar varför.... 
  • ViVäntarLois
    Daimstruten skrev 2012-09-03 13:57:22 följande:
    När jag var gravid fick jag totalt blodtrycksfall inne i ett köpcentrum. Jag rusade in i närmaste butik och i kön kände jag hur kallsvetten rann och att ljudet blev dämpat (=svimning på gång), men jag stod ÄNDÅ snällt kvar med min dricka och öppnade den först efter jag betalat för den.

Den som lider mest vinner ;)
  • ViVäntarLois
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-03 14:11:02 följande:
    Det löser man enkelt genom att du väger den, får en prislapp på 20 kr, sen oavsett om påsen bara har EN GODIS KVAR så står det FORTFARANDE att den kostar 20 kr, det är det som är så smart med dagens livsmedelsbutiker serru!
    Ja, det var ju det jag skrev? 
  • ViVäntarLois
    Sixxty skrev 2012-09-03 14:29:00 följande:
    Är det inte smidigare i det långa loppen att barnen lär sig att man måste betala för sig och att man inte alltid kan få det man vill på sekunden utan måste kunna vänta en liten stund?
    Är det inte smidigast att barnen lär sig vilka regler som VERKLIGEN gäller och lär sig att hantera dem? 
  • ViVäntarLois
    Purple haze skrev 2012-09-03 21:23:28 följande:
    Skulle vara intressant att höra vad affärsägare säger om detta!

Dessutom finns det dem som "ska betala" men skippar det sen (har sett tomma fesisar liggandes tex)
    Vi har frågat i vår butik och för dem var det inga problem att äta/dricka i butiken för att sedan betala på vägen ut. Huvudsaken är självklart att man betalar rätt summa (tex väljer varor som är lätta att scanna tomma, alt självscanna och ta priset på sin vara innan man äter). Men att det är förbjudet att snatta gäller ju oavsett om man äter i eller utanför butiken, en diskussion för sig. 
  • ViVäntarLois
    BymBym skrev 2012-09-04 10:42:36 följande:
    Fast vad jag anser vara ohyfsat är ju inte ohyfsat för någon annan. Jag har kompisar vars barn inte säger tack för maten, ohyfsat? Man vet ju ändå att de tyckte om maten och trivs hos oss. Å andra sidan hjälper de alltid till att städa där de har lekt innan de går hem. Det gör inte andra barn. Ohyfsat?

Ohyfsat enligt många, men för många helt ok. Enligt lag är det ok, men enligt mångas sociala normer, inte ok. Finns alltså inget rätt eller fel, så ingen idé att slå er blodiga för er ståndpunkt :)
  • ViVäntarLois

Hur ser ni på om vi går in i butiken, tar en banan, betalar, går ut, går in igen och fortsätter vår shopping (ätande på bananen)? Är det okej? Vi har ju faktiskt betalat för vår vara INNAN vi åt upp den. Vi har lärt vårt barn, den uppenbarliga livsviktiga, lärdomen "betala först, äta sen" men lik sjutton äter vi i butiken. 

Och följdfråga om ni detta skulle anses vara okej: HUR ska ni se skillnad på en betald banan och en obetald banan i butiken? 

• ViVäntarLois

Jag tycker att hela diskussionen är barnslig... Folk kommer inte att snatta mer bara för att vissa öppnar en dricka i nödfall.

Folk går redan runt och smaskar på sådant som butiken FÖRSÖKER få dem att smaska på. En gratisbanan till barnen så att barnen är nöjda och föräldrarna handlar längre. Diverse provsmakningsmat som vuxna smaskar på, dels för att visa upp en ny vara men också för att även vuxna ägnar längre tid åt handlingen och blir mer positivt inställda om de får något i munnen. Tror ni att folk snattar mer bröd bara för att det är en vanlig provsmakningsvara och personalen inte kan se skillnad på provsmak och snatteri? 

• ViVäntarLois
    tindralva skrev 2012-09-05 17:36:45 följande:
    En fråga som jag funderat på när jag läst i den här tråden är: Om man tar en dricka till sig själv alt ger en dricka till sitt barn inne i affären och tänker betala i kassan men barnet spiller ut halva läsken på antingen era varor i kundvagnen om barnet sitter i vagnen eller på andra varor. Vad gör ni då? Städar upp, betalar för de förstörda varorna, låter stackars kassörskan ha läskblöta varor på sitt band eller vad? Kanske inte är ett jätteproblem men jag antar att det händer?
    Jag gör väl samma som om jag råkar tappa en glasburk som går sönder (dvs en oöppnad)? Ser det inte som en "äta mat i butiken"-relaterat problem. 
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?