• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • AnneSophie

Fia;

Ja, du får gärna frklara mer utförligt när du är hemma och har tid. Intressant att veta vem som bestämmer vad liksom.
    Finns det någon vers i Bibeln, i NT då förmodar jag, där det står att Gud liksom tog tillbaka de regeler som han hade givit människorna? Jag är ju inte så påläst på Bibeln som ni är men kan inte minnas att jag sett något sådant.
    Men det finns säkert.

• Tess71

Jag vill bara säga att jag har startat en tråd där jag berättar lite om min tro. Den heter The Society of Novus Spiritus- en religion för oss som tror på en kärleksfull Gud. (Kommer inte riktigt ihåg vad jag döpte tråden till.. )

Ni som är intresserade kika gärna in där!

• Lamia

MrsL
    Men du nämner det ju som ett argument!

• Dofilus

För att kort sammanfatta mitt svar på TS frågeställning. Jag tror inte på det som står i Bibeln (som för övrigt är en av de mest rasistiska, kvinnoförnedrande mm böcker som skrivits) däremot VET jag att homosexualitet finns. Tror lika mycket på Bibeln som vilken annan fabel som helst.

• bbpop

OK. Jag har inte läst hela tråden än. Men, det är fullständigt oförenligt med min kristna övertygelse att fördöma andra människors kärlek och jag anser inte att homosexualitet är något man kan ha en generell åsikt om (för eller emot), lika lite som det går att ha en generell åsikt om heterosexualitet. De få bibelställen som nämner homosexualitet i någon form är så korta och luddigt formulerade att de går att tolka på en hel massa olika sätt (vilket också görs). Om ett fördömande av homosexuella relationer hade varit en sådan viktig och grundläggande del av kristendomen hade det sannolikt uttryckts både oftare och tydligare i vår heliga skrift.

Ursäkta om jag upprepar något som redan sagts.

• nike81

Jag har hakat upp mig på ordet "naturligt" som du nämner det i ditt första inlägg MrsL. Vad är naturligt egentligen? Varför har det betydelse vad som är naturligt?

• Lamia

Paulus säger också i 1 Kor. 11:13-16, bl a att kvinnorna skall be med täckta huvuden och att männen inte skall ha långt hår.
    Och att kvinnan ska tiga i församlingen. Är det lika mycket synd som homosexuallitet?

• bbpop

Det jag däremot anser att man KAN ta ställning till (för eller mot) är kärlek.

Jag är för kärlek!

• nike81

Är det det naturliga vi ska leva efter? I så fall menas allt som vi människor ändrat, tillverkat och tillfört historien sedan vi gick från apstadiet? Neee...

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln