• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Matillin

: - ) =

Men det ska inte vara någon mellanslag emellan

• Esau

"God created Adam and Eve, not Adam and Steve"

I första Moseboken 1:26-27 kan vi läsa att "Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Han befallde även människan att föröka sig och uppfylla jorden." Detta är ju endast möjligt då man är man och kvinna, för oavsett om man lever som ett homosexuellt par och kan adoptera och göra befruktnigar hur som helst nu för tiden, så är det ju endast genom mannen och kvinnan som nytt liv kan bli till. Det går ju faktiskt inte att förneka det!
    I 1 Kor 6:9-10 kan vi oxå läsa att "ingen som lever i otukt, avguderi, hor eller homosexualitet... ingen sådan kan ärva Guds rike". Detta låter som hårda ord och man kan fråga sig om Gud verkligen är en god och kärleksfull Gud när han säger att det är så här? Men Gud gav människan befallning direkt att man och kvinna skulle vara tillsammans och hålla sig till varandra. Det är ett bud från honom och han ändrar sig inte!
    Vad människan nu gör är att ändra hans lagar och bud så att de bättre stämmer överens med vad de själva vill eller önskar. Homosexualitet är en synd, men Gud älskar syndaren, vi är ju alla syndare på något sätt och jag säger inte att jag fördömer den som är homosexuell. Själv tror jag att det är en yttrest svår prövning som man har fått, men jag tror att med Guds hjälp och tro på honom så kan man komma över denna prövning. (Jag har massa vänner som är homosexuella, och jag tycker om dem mycket!!)

Gud känner oss alla bättre än vi känner oss själva, han vet våra problem och vad vi måste gå igenom här på jorden och han finns för att hjälpa oss gå igenom de prövningar och svårigheter som vi har. Därför är han god, därför är han kärleksfull och därför älskar han oss alla. Vi behöver bara vända oss till honom och han kommer hjälpa oss. Vi ser ju själva hur det är i världen idag med alla sjukdomar hit och dit för att man lever i otukt, homosexualitet osv. Gud visste att det skulle bli så, han vet allt och det finns intet som han inte vet!
    Tyvärr försöker vi väl ofta leka gudar själva, ändra hans vägar och bud så att de bättre passar in i våra liv, men om vi ser på resultatet av det idag så är det ingen vacker syn med alla barn som är födda med obotliga sjukdomar, alla barn som är oönskade, alla skilsmässor, människor är otrogna med varandra, barn föds i familjer där det finns "en pappa och en pappa" osv. En rätt så snevriden värld om jag får säga det. Jag vet att Gud älskar oss var och en, trots våra fel, men hans hjärta sörjer nog för oss när han ser att hans egentligen så enkla bud förvrängs och ändras av oss hela tiden. Han vill bara att vi ska vara lyckliga, men istället skapar vi en rätt så dyster värld med splittrade familjer och massa onödiga sjukdomar.... Allt pga att vi tror att vi själva vet vad som är bäst för oss!!

Lite långt inlägg kanske, är inte inne så ofta och behövde prata av mig. Hoppas ingen tog illa vid sig. Detta är bara vad jag tror på!

• MrsL

Esau:
    Du kan vara säker på att många tar illa vid sig...Blev faktiskt lite chockad i en annan tråd när jag märkte hur många det är som blir helt ifrån sig när man inte kan acceptera homosexualitet rakt upp och ner. Det är idag inte politiskt korrekt att tycka att homosexualitet är fel. Jag säger som jag har gjort hela tiden: Jag tycker inte homosexuella ska dödas eller förskjutas eller så, men jag kan heller inte tycka det är "naturligt och fint."

• lightswillguideyouhome

såhär tycker jag i frågan:

älska din nästa, tycker jag personligen är ett av kristendomens viktigaste budskap. nu är jag inte kristen, men tror ändå på någon slags gud.
    och ska jag vara ärlig, så tror jag, att om det är så att vi när vi dör antingen kommer till himlen eller helvettet och gud är den som bestämmer det utefter hur man levt sitt liv, tja, då¨tror jag faktiskt att de som haft en förmåga att älska (oavsett kön), levt med ett öppet sinne, inte dömt eller fördömt någon utefter vem de älskar och älskat sin nästa är de som får komma direkt in i himlen.
    och om det finns en gud, så älskar han alla människor och har gett oss förmågan att älska. vem du sedan älskar är inget val du gör, det är något som bara händer. kanske slumpen, kanske ödet.

att säga att det inte är förenligt att ha sin tro och samtidigt älska med ett öppet sinne är lika inskränkt som att säga att homosexualitet är något avvikande. det är avvikande för att man själv väljer att tolka en tusenårig gamal text utan att överhuvudtaget ta in att samhället förändras. det är precis dessa åsikter som gör att homosexualitet inte ligger i normen.
    det kanske är dags att älska in nästa och uppskatta alla människors förmåga att älska, istället för att välja att fördöma det renaste av allt, kärleken.

• MrsL

Apropå politisk korrekthet: Det är inte länge sedan homosexualitet klassades som mentalsjukdom i Sverige. (1944). Ännu kortare tid har gått sedan det förbjöds i svensk lag. (Ngn gång på 70-talet). Jag vill absolut inte ha tillbaka de mörka tiderna, men undrar bara hur ett förslag om att homosexuella ska få gifta sig och "skaffa" barn skulle ha tagits emot då...

• LinaP

MrsL: Du tycker inte det är fint? Är inte all kärlek fin?

• AnneSophie

Postar om min sista fråga från igår och hoppas att någon kan svara på den. Fortfarande intresserad av svaret nämligen.

----
    Finns det någon vers i Bibeln, i NT då förmodar jag, där det står att Gud liksom tog tillbaka de regler som han hade givit människorna i GT och ersatte dom med reglerna i NT? Jag är ju inte så påläst på Bibeln som ni är men kan inte minnas att jag sett något sådant.
    Men det finns säkert.
    ---

• Matillin

Esau.
    Du skrev ner mina tankar precis
    Gud älskar oss alla även syndare..och visst skulle världen va en bättre plats om vi följde hans bud..mycket bättre.
    Tex budet med du ska älska din nästa som dig själv..tänk om alla levde efter det

Man ska aldrig fördömma någon precis som jesus sa, men gud har nedtecknat i bibeln vilka "gärningar" GUD fördömmer.
    Han hatar inte människan bakom gärningen lixom vi inte ska hata människan bakom den, däremot ska vi hatat onda gärningar som inte härstammar från gud.

• Tess71

Exakt!
    Gud skapade människan till sin avbild, alltså man och kvinna.

Ni vet väl att det finns en kvinnlig Gud också? Tyvärr så har hon blivit utelämnad i Bibeln. Det var för övrigt en av anledningarna till att Jesus kom till jorden, för att sprida kunskapen om den kvinnliga guden.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln