• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Matillin

Exakt polkagrisen
    Man får ha egna åsikter om allt.
    MEN homosexuallitet och bibeln är inte förenliga..tyvärr.
    Sen förstår jag inte vad som menas med att man ska tänka på att bibeln är en gammal bok och att den skrevs för 2000 år sedan?
    Är jesus omodern? är gud omodern?

Om man säger sig tro på gud..förväntar man sig då att gud ska ändrar sina lagar efter människor och samhället som finns idag?
    När det i bibeln dessutom står att det är satana som är den här världsen härskare, han har ett finger med i spelet att samhället ser ut som det gör idag.
    Bör vi då följa det som samhället av idag tycker är "normalt" och strunta i vad gud har sagt till oss i sitt ord bibeln?
    Det står oxå att vi bör följa gud mer än människor..

Ska det inte vara så att vi ska anpassa oss efter gud och inte han efter oss?

• Yiskah

Jag tycker den kristna guden egentligen är en ulv i fårakläder och den ulven verkligen är, det är Satan själv. För så mycket som gud enligt många kristna står för är för mig så hemskt och elakt att jag inte vill ha nåt med det att göra i så fall. Jag har min egna tro och min gud fördömer ingen och tycker all ömsesidig kärlek är vacker och ok.

• Bergtuva

fia sthlm:
    Förstår vad du menar, men det ÄR en tolkningsfråga och ingen har patent på SANNINGEN. Och tror man det då förhäver man sig

Paulus uttalar sig om många andra saker också, som t ex att det är en synd för män att han långt hår. Är det inte så Jesus alltid brukar avbildas?

Förstår du hur jag menar?

• Bergtuva

Paulus säger (1 Kor 11:14) att "redan naturen säger att det är en vanära för mannen att ha långt hår...". Denna bibeltext väljer de flesta att tolka som ett exempel på hur Paulus är påverkad av sin samtid, och att det inte är en åsikt vi behöver dela idag. På samma sätt menar jag att det är en rimlig och fullt möjlig tolkning för en kristen att säga att Paulus uttalande om homosexualitet är något han skrev därför att han var påverkad av sin tid, men inget vi ska följa bokstavligt idag.

• Jennie med ie

Jag arbetar inom Svenska Kyrkan och de flesta av mina arbetskamrater verkar vara öppna för homosexualitet och har inga bekymmer med det, och att jag är för att samkönade förhållanden ska välsigmas i kyrkan sågs som positivt vid mitt anställningsförfarande. Så visst går accepterande av homosexualitet att förena med kristen tro, om man själv tolkar Bibelns ord och anpassar det efter dagens samhälle och kunskapsnivå...

• polkagris

kristendomen följer bibeln, och gamla värderingar byggda på tolkningar av bibeln. och det anses som synd att tom att sex ha för njutnings skull, det ska man enbart ha för att producera avkommor. det är enligt det budskapet inte ok för vare sig för hetrosexuella eller homosexuella att ha sex för njutnings skull.

kristendomen har förändrat sina värderingar, men allt tar tid. för inte allt för länge sedan så var homosexualitet bestraffat med döden. det var bla präster som var domare till detta. jag tror att det såsmånigom kommer att finnas större acceptans för homosexualitet inom kristendomen. men det tar tid. homosexualitet är för övrigt fördömt av alla religioner. så kristendomen borde inte enbart fördömmas.

• Matillin

Det som står i bibeln om att mannen inte ska ha långt hår är ingen regel eller lag.
    Iofs tycker inte jag heller att det är snyggt när män har långt hår, tycker dom ser ut som kvinnor..och det är väl inte jag ensam om att tycka?
    Sen finns det ju kvinnor som tycker det är jättefint

Jag säger mig inte ha patent på sanningen.
    Jag säger bara vad det står i bibeln, jag hittar inte på en egen version eller gud, och tolkar bibeln bekvämt för att den ska passa in i min vardag.

I den här disskusionen förespråkas att man ska tänka "själv" bibeln är förlegad, gammal, , människor tankar på den tiden, skrevs för 2000 år sedan osv.
    jag håller inte med om det.
    Det står att "hela" skriften är inspirerad av gud och nyttig till undervisning, tuktan..osv.
    Det tror jag på, jag tror inte att "halva" bibeln är inspirerad av gud.

Jag undrar fortfarande om det är gud som ska anpassa sig efter människan eller ska människan anpassa sig efter gud?

Det är många som säger att deras gud är kärlek och tillåter allt, och visst får man tro på det om man vill, och gud är kärlek.
    Men om man tror på bibeln och vet vad som står i den så kan man inte "ärligt" säga att gud tillåter allting så länge man älskar varandra..för det är inte vad som står i bibeln.

Gud ställer krav på oss, är väl det som människor tycker är jobbigt, vi vill göra som vi själva vill..precis som adam och eva ville

• Matillin

polkagris
    Ville bara inflika att bibeln inte säger att det är fel att njuta av sex..inom äktenskapet.
    Du ska njuta av din ungdoms hustru..nått liknande står det.

Varför vi har fått budet att hålla oss till en partner är väl rätt så lätt att räkna ut tänker jag?
    Det leder inte till sjukdomar, oönskade graviditeter, aborter, otrohet, sprukna hjärtan m.m
    Och hur många av er tycker det är kul om partnern haft sex med massa folk innan, det vill man helst inte tänka på
    Det inkluderar mig, och mina vänner ialf
    Fördelen skulle va att man blir erfaren, men det blir man väl även om man lever med samma person?

• Bergtuva

Inte undra på att det kommit att bli så många olika kristna samfund, och alla tycker man att "sin" tolkning är den "rätta" och "sanningen"

• MrsL

Vill börja med att tacka fia för att du förstår mig så bra. Undrar också hur jag blev "satt på pltas"??? Klockan var som sagt mycket, jag måste sova lite ibland för att orka formulera mina briljanta inlägg...;-D

I denna tråd handlade det om homosexuell kärlek, inte kärlek mellan föräldrar och barn, hund och ägare osv. det går inte att jämföra på det sättet tycker jag.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln