• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

Jag läser inte in egna tyckanden. Men har han sagt man och kvinna kan jag inte tolka det på annat sätt än man och kvinna.

• AnneSophie

Fia;
    Tack för det svaret. Du får gärna svara på mitt inlägg här strax ovan också då om du vill.

• Matillin

LinaP
    Jag trodde jag svarat på det?
    Nej jag tycker inte det är kvinnoförtryck att underordna sig sin man?
    Om det hade stått lyda i allt hade det varit skillnad...underordna sig har en helt annan betydelse.

• MrsL

AnneSophie:
    Vad gäller skaldjur=matregler så är det ju så att Gamla Testamentets "lagar" "upphörde" att gälla då Jesus kom. Dvs. vi som kristna i dag behöver inte följa laganrna om att inte äta skaldjur osv.

• Lamia

Fia
    Nej just det. Det var Paulus som talade om det. Ska man då ta allt det som Paulus säger som lag, som nåt man ska följa blir då min nästa fråga?

• LinaP

Om vi ska återgå till själva kärnan i denna fråga: Hur kan man fördöma något som har med kärlek att göra? Om två människor älskar varandra, ska de då inte få leva tillsammans? För mig är att älska det största man kan göra för Gud!

• MrsL

För mig har det inte med fördömande att göra. Utan vad som är naturligt. Naturlig kärlek resulterar oftast i avkomma. När det gäller homosexuell kärlek är detta omöjligt.

• Dofilus

Hmmm, om Jesus har sagt något alls kan ju diskuteras eftersom det inte finns några direkta bevis för att han har funnits. T o m Paulus som ca år 70 skrev ner en hel del saker (typ det mesta) talar om Jesus som en mytologisk figur och inte som en verklig. Verkar konstigt att alla skulle ha glömt bort att det fanns nån som hette Jesus för att folk sen 40 år efter hans död skulle komma på det.

En annan sak, att Jesus (om han nu mot förmodan funnits) skulle ha varit född vid jul är osannorlikt eftersom skattskrivningar på den tiden hölls på sommaren/hösten och INTE sent på året.

Och ja, homosexualitet är naturligt och inte bara något som finns hos människor utan även i de flesta (alla?) djurarter.

Själv bryr jag mig faktiskt inte om vad nån annan gör i sovrummet, oavsett om det är en hetro- eller homosexuell.

• AnneSophie

MrsL;

Ah.... Förklara för mig som novis varför alla regler från GT upphörde att gälla iom att Jesus kom. Den biten har jag nog missat. *nyfiken*

Gäller det liksom hela GT då eller? Blev allt däri gammalt och förlegat iom Jesus entré? Även skapelseberättelsen eller, igen. bara vissa delar?

• MrsL

Dofilus:
    Kanske existerar homosexualitet även i djurriket. Men nämn två honor/hanar som kan föröka sig. (Förutom hermafroditer, då)
    Jesus kan inte ha varit född i december, det tror inte jag heller. Snarare i september/oktober. Men om ngn säger att DU ladrig funnits för att ditt födelsedatum inte är exakt, innebär det att du aldrig funnits?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln