• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

Lamia:
    Du har tagit upp mycket från GT. Det gäller inte oss kristna idag.

• FixarFrasse

Mrs L: Vi människor då? Vi har ju sex för nöjes skull så det visslar om det utan att vilja att det ska leda till avkomma mer än 2-3-4 gånger eller så under livstiden?

• MrsL

Jag tycker absolut inte att homoswexuella ska dödas. Men jag kan heller inte bara säga att accepterar homosexualitet. I mina ögon ( och framför allt i Jehova, min Guds, ögon , är det vederstyggligt).

• Tess71

MrsL,
    Det finns visst djur som har sex för nöjes skull!

Dvärgchimpansen är ett exempel.

Människan har sex för att försöka komma en annan människa så nära man bara kan. Visst måste vi också ha sex för att få barn precis som du skrev!

• MrsL

FixarFrasse:
    Att vi HAR sex för nöjes skull betyder väl inte att det var MENINGEN att vi skulle ha det? Visst tycker ä'ven jag (och många kristna) att det är skönt med sex, och jag har det ibland utan en tanke på fortlevnanden. MEN: Det var inte så det var tänkt!

• Lamia

OK! Låt säga att vi bortser från GT..
    Har Jesus sagt på nåt ställe i NT att homosexuallitet är fel?

• FixarFrasse

Mrs L.... eh, hur vet man det...?
    Det kanske var meningen att vi skulle ha ännu mer sex, det tror ju jag hellre på!

• Tess71

MrsL,Hur vet du det? Berätta gärna...

• Matillin

Lamia.
    Som sagt dina bibelcitat var från GT.
    Där står det mass andra saker som att man inte får äta gris, inte ha sex med en kvinna som har mens osv.
    Lagen förändrades mycket i och med att jesus kom och dog för våra synder.

Mycket av dom inläggen du skrev kan om det var det enda som stod tolkas fel. Men man måste ju se till helheten i bibeln.
    Man kan inte plocka ut ett skrifställe.
    Ett ex. som du skrev

"Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män"

Hur detta skulle va förtryck vet jag inte?
    Men det står även att männen ska älska sina hustrur som sina egna kroppar.
    Att mannen och kvinnan ska respektera varandra.
    Det står ingenting om att mannen får slå sin kvinna el liknande.
    Själv tycker jag att det skriftstället ovan är föredömligt för en gift kvinna att följa.
    Något som jag har problem med att följa kan jag tillägga
    Men när jag ibland går emot min egen envishet och gör det som mina man tycker bli bäst blir det mindre bråk
    Man kan som sagt inte bara rycka ett skrifställe utan att läsa alla dom andra..

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln