• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Matillin

LinaP
    Vad svarade jag inte på..det var inte meningen att svara på halva ?
    Jag är ett jehovas vittne förresten

Annsophie
    Förstår inte riktigt vad du menar med att prioritera.
    Men man kan nog säga att jv inte prioriterar vad dom får och inte får göra.
    Med tanke på att dom tom följer lagen om blodet fast det kan leda till deras död i vissa fall.
    Och dom deltar inte i krig eller militärtjänstgöring vilket gjort att detta är fritt för jv i sverige och vissa andra länder.
    Tidigare satt en hel del i fängelse pga detta.
    Så Jv gör inte livet bekvämt för sig genom att bara följa det som man vill följa i bibeln skulle man nog lugnt kunna säga
    Oxå detta med predikandet som är en stor uppffring i ens liv..
    Inte alltid jätteroligt när man träffar mindre trevliga människor..och detta gör man dessutom frivilligt..ingen betalning ingår

• MrsL

LinaP
    Jag är ledesen, skrev fel. Menade 1 Kor 6:9.

• Lamia

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Har JESUS sagt att det är synd med homosexuallitet? Inte som jag kan se nån stans!
    Deremot har Paulus sagt så... Och han har sagt en hel del annat också.
    Lägger ni lika stor vikt vid ALLT Paulus har sagt?

• LinaP

Fia: Du missade delen där jag undrade hur du kunde tycka att det inte var förtryck att kvinnor skulle vara underordnade män.

MrsL: Ska vi ta fortsättningen också då.

1 Kor 6:9
    Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män,

1 Kor 6:10
    inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare — ingen sådan får ärva Guds rike

Hmm, jag är ganska ovettig- lever jag då också i synd?

• MrsL

Lamia:
    Kan inte just nu hitta ngt skriftställe att hänvisa till. Men när Jesus talade om äktenskapet talade han om manoch kvinna. Så det får bli min ståndpunkt. Äktenskapet=sexlivet är mellan man och kvinna.

• Matillin

Ville bara säga att innan jv tog namnet jehovas vittnen kallade dom sig för bibelforskarna.
    Detta säger en hel del om hur organisationen är uppbyggd som mrs L beskrev.
    Att dom i vissa dagstidingar har blivit omnämnda som att ha den mest korrekta bibelöversättningen är därför inte speciellt konstigt.

Är svårt att förklara med några meningar varför vissa saker i bibeln är gamla lagar.
    det finns massor att säga om det.
    Jesus sa ju att han inte kom för att ändra lagen men för att uppfylla den..
    Men ett ex på vad som inte skulle gälla längre var att man skulle få äta alla djur även gris.
    I GT fanns en lång lista på djur som skulle anses orena..

Detta är bara ett ex..

• MrsL

LinaP:
    Vem som är ovettig är inte upp till dig eller mig att bedöma. Utan den som har "satt reglerna". Jag kan inte säga att just du inte kommer till himlen/paradiset, det kan bara Gud.

• Lamia

Men talar han om homosexulitet? Du kan väl inte läsa in dina egna tyckanden i det Jesus säger om man ska följa det som står? Eller får man göra fria tolkningar nu plötsligt?

• Matillin

Lamia
    nej jag tror inte att jesus pratat om homosexuella..

• AnneSophie

MrsL;

Aha, där ser man.
    Så organisationen tolkar Bibeln åt församlingen kan man säga. Men inte kan ens den mest hängivna Jehova leva efter ALLA regler som finns? Jag menar, det är ju tusentals...
    Så någonstans sker det ju en selektering (jag antar att det var detta Fia mednade med nya och gamla regler) där man väljer bort tex regler för kläder och skaldjur (bara för att ta två för mig märkliga exempel) till förmån för sådant som känns mer "angeläget".

Frågan jag ställer mig då är... Det hela blir ju en tolkningsfråga. Just nu diskuterar vi ju homosexualitet men vad är det som säger att Gud inte tycker att det är mer upprörande att äta skaldjur såsom det står i Bibeln (dåligt exempel men du förstår nog) än att vara homosexuell?
    Jag menar, att tolka Guds ord är ju en stor uppgift och tänk om alla fokuserar på helt fel saker.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln