• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Matillin

Och att vi har en sexdrift är ju rätt naturligt, hur skulle det annars bli barn lixom.

Man måste oxå se till varför vissa förekrifter i bibeln finns.
    Hur många aborter utförs tex inte varje år i sverige..har hört en siffra på 30´000.
    Hur många får inte varje år en sjukdom pga oskyddat sex?
    Hur bra mår man en morgon efter man oftast full vaknar upp i fel säng så att säga

Om alla väntade tills dom gifte sig skulle ju inte leda till ett sämre samhälle direkt..ellr har jag fel?
    Sen säger jag inte att det är en lätt regel att följa..och speciellt inte i ett samhälle som förespråkar sex före äktenskapet.

• Fru Höstlöv

"Du ska älska din nästa som dig själv"

Då inkluderas alla.

• Tygtiiger

Jesus har faktiskt gett ett mycket tydligt och klart svar på vad som är det absolut viktigaste budet inom kristendomen: Du skall älska herren din gud av hela ditt hjärta, hela din själ och hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv. (Läs gärna sista delen två gånger så den verkligen sätter sig! ) Han sa också "döm inte så blir ni inte dömda". Han umgicks med barn, horor, icke-judar, kvinnor och tullindrivare för att verkligen banka in budskapet att man inte ska fördöma andra.

Om jag minns rätt så står väl det mesta fördömandet av homosexualitet i GT, lite grann i några av breven som skrevs av Paulus mfl. Varför ska jag bry mig mera om det än om vad det står i evangelierna?

Nu är ju dessutom en av kandidaterna till ärkebiskopsämbetet både präst, kvinna och lesbisk så ja, jag tycker att homosexualitet och kristendom går att förena.

• Matillin

Höstlövet.
    Visst står det i bibeln att man ska älska sin nästa som sig själv..det är det andra största budet.
    MEN att man älskar sin nästa betyder inte att man måste älska sin medmänniskas gärningar.

Om du tex har ett barn som bits och rivs älskar du då hans beteende?
    Men visst älskar du ändå ditt barn även om han har ett dåligt beteende

• MrsL

Lamia:
    Det sägs i NT att homosexualitet är fel i bl. a 1 Kor.5:9.

• LinaP

MrsL: "Jag tycker absolut inte att homoswexuella ska dödas" - Det var ju tur!

fia sthlm:
    "Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män - Hur detta skulle va förtryck vet jag inte" - Eh va? Du förstår inte det förtryckande i att kvinnor ska vara underordnade männen?

"Hur många får inte varje år en sjukdom pga oskyddat sex?" - Vänta lite, är det inte fel att använda preventivmedel enligt vissa kristna (till exempel katoliker)?

Sen har jag lite svårt för jämförelsen mellan barn som rivs och en människas sexualitet...

Höstlövet: Precis. Sådär är det.

• Matillin

tygtiger
    Så för att det är det viktigaste budet så ska man strunta i dom andra?
    Då måste du mena att så länge man älskar gud så kan man leva som man vill eller?

Det står i bibel att "om man syndar mot ett av buden så har man syndat mot dom alla"
    Nu har jag inte bibeln här så jag vet inte exakt vart och hur det står.

Och visst har du rätt i att man inte ska fördömma någon..jesus var ett utmärkt ex på det.
    Det säger inte jag heller att man ska göra..tror inte det finns någon härinne som tycker att man ska göra det heller?
    Det är bara gud som fördömmer vissa gärningar, och vad han fördömmer står rätt tydligt i bibeln..
    Sen om man väljer att hoppa över dom bitarna och bara följa det man själv tycker är logiskt är en annan sak!

• AnneSophie

fia och MrsL;

Jag har förstått på tidigare trådar att ni är troende, ja tom djupt troende kanske.
    Jag undrar av ren nyfikenhet (och jag får väl förtydliga att det är positiv nyfikenhet) om ni lever efter alla de "förhållningsregler" som finns att tillgå i Bibeln, eller om ni så att säga väljer bort en del och följer en del?

Om det är så att ni väljer bort en del, i brist på bättre sätt att beskriva det, hur går det då ihop och vem har valt vad som ska följas och vad som inte behöver följas?

• LinaP

MrsL:
    1 Kor 5:9
    I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra.

Dett är allt. Otuktiga människor är inte lika med homosexuella i bibeln.

• Matillin

"Hur många får inte varje år en sjukdom pga oskyddat sex?" - Vänta lite, är det inte fel att använda preventivmedel enligt vissa kristna (till exempel katoliker)?

Det står inte i bibeln att vi inte får ha sex med våra "äktenskapspartner" i annat syfte än att producera barn.
    Att dom inte använder preventivmedel har väl att göra med.. tror jag.. att dom anser att spermierna räknas som ett liv redan innan dom mött ägget?

Men du håller inte alls med om att sex före äktenskapet i många fall bidrar till spridandet av könssjukdomar, oönskade graviditeter och därav massvis med aborter varje år?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln