• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Matillin

För att försvara mrsL så tror jag anledningen att hon försvann berodde mer på att klockan var halv 12 på natten än att hon blev satt på plats.
    Sen tyckte jag inte hon blev satt på plats?? hur blev hon det?

Bibeln talar om en massa saker som vi inte får utöva om vi ska kalla oss kristna..där ingår det bl.a att inte ha sex med samma kön .
    Utgår man inte från bibeln som sin källa så förstår jag oxå att man inte ser något fel alls med homosexuallitet eller att ha sex före äktenskapet heller för den delen.

• LinaP

fia: Men man tolkar ju bibeln på olika sätt. Och man måste också tänka på vilken tid den skrevs i, och vilken tid vi lever i nu. Annars hade ju t.ex. svenska kyrkan inte gått med på att välsigna homosexuella par i kyrkan!

• Utopia

MrsL->"För mig har det inte med fördömande att göra. Utan vad som är naturligt. Naturlig kärlek resulterar oftast i avkomma. När det gäller homosexuell kärlek är detta omöjligt."

Och kärleken till sin mamma? Sin hund? Blommorna? Solen? Är det "onaturlig kärlek" = dålig kärlek? Och vidare, var står i bibeln att man ska göra en bedömning om vad som är "naturligt" eller inte och sen säga att det som är onaturligt är dåligt och vice versa? Det låter som en av oss människor konstruerat sätt att resonera, alltså handlar det om tolkningar man själv gör. Man kan då själv välja hur man vill tolka det. Och JAG tolkar det som om gud vill att vi ska sätta kärleken framför allt.

Alltså som svar på TS frågan, så svarar jag: jag anser att det är helt förenligt med MIN kristna tro

• Matillin

Med naturlig kärlek gissar jag att mrs L syftar på den sexuella kärleken mellan 2 människor?
    Du blir väl inte kär i din mamma..tycker det var ett dumt exempel.''
    Kärlek mellan ett barn och förälder är en helt annan kärlek än den man känner mot en partner.
    Sexuell kärlek mellan 2 av samma kön kan ju inte leda till några barn, därför är det onaturlig kärlek rent naturvetenskapligt.

Man kan ju tycka att homosexuell kärlek går ihop med ens tro om man vill.
    Men vart går gränsen för alla andra regler som bibeln starkt visar att vi ska följa, är allting som bibeln säger är fel ..helt plötsligt oxå ok i sånna fall?
    Får man då oxå vara alkoholist, frossa i mat, ha sex innan äktenskapet, göra abort, skilja sig om det enda budet man behöver följa är att älska sin nästa ?

• Matillin

LinaP
    Vad svenska kyrkan gör har faktiskt inget med vad som står i bibeln att göra?

Katolska kyrkan förespråkar att man inte ska få skydda sig med tex kondom..är det ett bra beslut.tycker inte jag.
    Tycker du att det oxå är ett bra beslut..eftersom det oxå är en "kyrka" som kommit med den befallningen

• Matillin

Det var någon som frågade igår varför vissa lagar i det gamla testamentet inte behöver följas längre och hur man vet vilka som "måste" följas enligt bibeln.

Om ni har biblar hemma så kan ni läsa apostlagärningarna 15 hela kapitlet.
    Det står även på andra ställen i bibeln om hur jesus ingick nya "förbund"
    Men orkar inte leta i bibeln idag är trött!

• Bergtuva

Svar- jag det är förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet.
    Jag är troende och för mig är det inget fult med kärlek på lika villkor mellan vuxna människor oavsett kön.

Bibeln är skriven för länge sedan och den måste tolkas med nya ögon idag nästan 2000 år senare.

Många "kristna" hänvisar till Romarbrevet där Paulus sägs uttala sig om homosexualitet. Det man vet är att det under den tiden var vanligt för byggherrar att ha sex med sina slavpojkar, Paulus fördömer detta. Och det är ju klart att ett utnyttjande av en annan människa är moraliskt fel. Men vad Paulus eller Gud anser om en kärlek på lika villkor- det kan vi inte veta något om. Och Paulus nämner t ex ingenting om kärlek mellan kvinna och kvinna...

• Bergtuva

Plocka bort ett valfritt g från ovanstående

• LinaP

fia: Men varför fokusera så mycket på sex? Kärlek är ju kärlek, sex är ju bara en liten del av ett förhållande. Om man bortser från det så är ju kärleken till sin mamma samma som kärleken till sin partner.
    Att frossa i mat och vara alkoholist är saker som skadar människor, det är inte homosexualitet.

• polkagris

jag tycker inte alls att kristen tro är förenligt med homosexualitet. enligt bibeln så är det en kvinna och en man som är skapta för varandra. homosexualitet är inte acceptabelt i kristendomen. inte i dag, inte än.

däremot inte sagt att jag varken är kristen eller emot homosexualitet. Jag tycker att det är lika naturligt som vilken annan kärlek som helst. men nu var ju frågan om det var förenligt med kristen tro...såsmåningom kanske det blir det...förhoppningsvis.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln