• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

AnneSophie:
    När det gäller GT så består den, förutom skapelseberättelsen, av en hel del "regler". Dessa "regler" upphörde att gälla då Jesus föddes. Självklart är skapelseberättelsen inte en av dessa regler.

• MrsL

Reglerna avseende mat och omskärelse blev förlegade iom att Jesus kom. Däremot INTE de regler som finns i både GT och NT.

• Lamia

"Naturlig kärlek resulterar oftast i avkomma." Är det normen för äkta kärlek?
    Att det är en kärlek som leder till avkomma? Hur blir det då med de som inte kan skaffa barn på naturlig väg? Är deras kärlek också fel?

• LinaP

MrsL: Då beror det väl på vad man anser meningen med livet vara. Jag anser att meningen med livet är att leva i kärlek. Du anser tydligen att det är att reproducera sig. Tycker du att alla ofrivilligt barnlösa är onaturliga också?

• AnneSophie

MrsL;

Oki, men vem bestämde att dessa regler upphörde då Jesus kom (och varför bara reglerna och inget annat)? Sa Jesus att reglerna var out of date?
    Är detta något som alla kristna tror på eller är det mer "typiskt" för Jehovas?

• nike81

AnneSophie: Intressanta frågeställningar! Kul första inlägg! :) Du verkar som att du är insatt och har diskuterat frågan förut.

MrsL: Vad betyder då det där ordet "naturlig"? Det har jag länge undrat över. För mig är all kärlek naturlig. Kärlek handlar inte bara om sex och att producera en avkomma väl? Det handlar väl om vänskap och attraktion och en massa andra saker.

• Lamia

Lina
    Du formulerade bättre vad jag tänkte!

• Matillin

Annsophie
    Jag skulle nog kunan förklara lite bättre om jag var hemma.
    Men i kort så insåg gud att hans krav på människan var för hårda, det var nästan omöjligt att följa allt.
    Att jesus kom ner på jorden och dog för oss ändrade allt..
    Nu måste jag nog gå och lägga mig..*trött*

Dofilus
    nej jesus föddes inte den 24 dec det är korrekt.
    Snarare i okt om forskare får gissa.
    Men det har inget med bibeln att göra.. utan det var kyrkan som införde att vi skulle fira jesu födelse och dom tog datumet ifrån soldyrkarna..
    Lixom dom införde massa andra saker ifrån andra hedniska religioner ex är treenighetsläran, korset, odödlig själ m.m..

• MrsL

Jag vill förtydliga en sak: jag har aldrig sagt att naturlig kärlek måste innebära en avkomma!!! Vad jag säger är att det var så Gud menade det. Sexakten skulle resuletar i en avkomma. 1 Mosebok 1:28: "Var fruktsamma och bli många och uppfyll jorden..." Detta var Hans uppmaning till KVINNAN och MANNEN. Det var det de skapades för.

• Matillin

Mormoner är oxå en väldigt bibelforskande organisation.
    Dom delar mycket trosuppfattningar med jv.
    Mormoner har som Jv studerat bibeln noga och kommit fram till liknande saker.
    Men dom har ju oxå mormons bok som gör att dom tror annorlunda i vissa saker.

Ville bara visa att det inte bara är jv som tror så.

Skillnaden är att kyrkan inte studerar bibeln så ingående.
    Har aldrig hört en präst prata om 1000 års riket som det står rätt tydligt om i bibeln i Uppenbarleseboken..eller paradis osv?
    Helt OT men undrar vad det beror på..någon som vet?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln