• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

AnneSophie:
    Ja, jag är troende. Försöker att leva efter Bibeln. Men jag kan inte med gott samvete säga tt jag skulle följa allt jag lärt mig till 100% därför har jag valt att inte leva efter "min" religion.

• MrsL

AnneSophie:
    För att utveckla det: Jag tror på det mesta som Jehovas Vittnen tror på, men är inte överens med "dem" i blodfrågan. Jag kan tacka nej till blod för in egen del men har svårt att tänka mig att jag skulle kunn alåta mitt eget barn dö.

• AnneSophie

MrsL;

Aha, tack för det ärliga svaret. Jag förstår att du tidigare varit medlem i Jehovas. Är det så att Jehovas (ska erkänna att jag är dåligt insatt i JV) följer Bibeln ordagrant så att säga?

Jag menar, det är ju omöjligt att leva efter Bibeln ordagrant och följa alla de regeler och förhållningsorders som står däri. Därför undrar jag hur man gör som tex Jehovas, eller riktigt konservativt kristen.
    På något sätt måste man nästan prioritera lite, men hur gör det och vem bestämmer?

• LinaP

fia: Nu svarade du ju bara på halva inlägget, men låt gå.

"Men du håller inte alls med om att sex före äktenskapet i många fall bidrar till spridandet av könssjukdomar, oönskade graviditeter och därav massvis med aborter varje år?"

Jag tror att _okunnighet_ i många fall bidrar till spridandet av könssjukdomar, oönskade graviditeter och därav massor av aborter varje år!

Jag är för sex före äktenskapet eftersom jag tycker att min kropp är just min att bestämma över. Skulle aldrig fördöma de som väljer att vänta med sex, men tycker det är upp till var och en.

• Lamia

Mrs L
    Det står det inte i 1 kor 5.9

• Matillin

LinaP
    Just där står det otuktiga.
    Men det finns fler skrifställen i NT där det står ytryckligen men har inte bibeln här som sagt

Jag har inte valt bort någonting, vad jag vet?
    Jag vet vilka regler som bibeln inehåller..vilka som är gamla.. och vilka som gäller idag.
    Men det betyder inte att det är lätt att hålla dom..tex små saker som vita lögner att inte svära osv ..ibland slinter tungan
    Men det viktiga är ju att man är uppmärksam på det och att man i allt försöker att leva så bra som möjligt.
    Gud vet ju att vi är ofullkomliga, och att det oundvikligt att man ibalnd "syndar".
    Men det är skillnad på att "synda" och att "leva i synd"..alltså att upprepa ett beteende som man vet att gud inte godkänner.
    Vi kan ju alltid söka fölåtelse för våra synder..

• Lamia

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Har JESUS sagt att det är synd med homosexuallitet? Inte som jag kan se nån stans!
    Deremot har Paulus sagt så... Och han har sagt en hel del annat också.
    Lägger ni lika stor vikt vid ALLT Paulus har sagt?

• Tess71

Jag citerar Monthe Python:

"Every sperm is sacred
    Every sperm is graced.
    If a sperm is wasted
    God gets quite irate!

Let the hedens spill theirs
    on the dusty ground
    God shall make them pay for
    each sperm that can't be found!

Hindu, taoists, mormans
    may spill theirs just anywhere
    God will look for those who
    treat their seamen with more care!"

Hahahaha!!! Jättegullig sång!
    Den handlar ju som sagt om Katolisismen...

• AnneSophie

Men Fia;

"Men det är skillnad på att "synda" och att "leva i synd"..alltså att upprepa ett beteende som man vet att gud inte godkänner.
    Vi kan ju alltid söka fölåtelse för våra synder.."

Men förhållningsreglerna i Bibeln är ju på något sätt givna utav Gud till människan.

"Jag har inte valt bort någonting, vad jag vet?
    Jag vet vilka regler som bibeln inehåller..vilka som är gamla.. och vilka som gäller idag."

Nu förstår jag inte. Du lever exakt så som Bibeln föreskriver då menar du?
    Och vaddå vilka regler som gäller IDAG? Finns det bäst föredatum på vissa av dom. Vart står det och vem har satt det datumet?

• MrsL

AnneSophie:
    Vill börja med att poängtera att jag aldrig varit ett döpt Vittne, men ja, jag har varit aktiv inom Jehovas vittnen. JV(=jehovas vittnen) följer Bibeln ordagrant. När det gäller just jv är det så att man följer "sin" översättning av Bibeln, den är inte olik "den vanliga" till innehållet utan på så sätt att den är mer lik originalspråk osv. När det gäller just denna översättning är det så att vissa saker har översatts annorlunda, exempelvis "Herren" har översatts med "Jehova" osv. Ordet "kors" (att Jesus korsfästes) har översatts med "påle" helt enligt originalspråket, När det gäller innehåll har inget förändrats.
    Man följer alltså Bibeln.

Vem som bestämmer HUR...ja, det är svårt att svara på. Inom just jv finns det en stor organisation som har till uppgift att översätta (och tolka, om du så vill) Bibeln. Man följer alltså de rekommendationer som ges. Men de som översätter är också människor, som kan göra fel.

Hoppas jag har svarat på ett tillfredsställande sätt! Om inte - fråga mer!!!!

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln