• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

Tess71:
    Om Gud inte bestämde vad som skulle stå i Guds ord, vem var det då?

• Utopia

MrsL->"Varför är det så många homosexuella som "kommer ut" nuförtiden? Därför att det är _politsikt korrekt_ att göra det."

Va?! Politisk korrekthet handlar väl inte om att våga vara sig själv (= våga att visa vilka känslor man har och för vem)?! Det är väl ändå precis tvärtom? För mig är politisk korrekthet lika med stelhet, att man inte vågar säga saker för det kan tolkas fel, att man tänker stategiskt och beter sig som man tror att andra förväntar sig av en på nåt sätt, svårt att förklara.

Oavsett vad det nu betyder, så är ett samhälle där människor vågar vara sig själva ett SUNT samhälle, ett medmänskligt sådant, med plats för alla på samma villkor. För mig är det det viktigaste.

• LinaP

Okej. Då tycker ni alltså att de muslimer som tycker att Koranen ska användas som lagbok har rätt. Samma sak- olika religioner!

• Matillin

LinaP
    Ja det finns massa regler i bibeln som vi måste följa..är det några speciella du syftra på?
    Skrifstället jag klistrade in är dom regler vi måste följa..
    Avhålla oss ifrån otukt, blod, avgudadyrkan, och köttet av kvävda djur
    Omskärelse tex som det skrifstället tog upp var inte längre "nödvändigt"

• MrsL

LinaP:
    Nu var det Bibeln vi pratade om....

• Matillin

Nej jag tycker inte att koranen ska användas som lagbok eftersom jag inte "personligen" tror att koranen är ifårn gud.
    Inget illa menar till eventuella muslimer härinne
    Om jag trodde på koranen skulle jag ju inte vara jv utan muslim

• Tess71

Jennie.
    Jag bara tycker att om homosexualiet en gång (...så sent som 70-talet tydligen) ansågs som en mental störning tycker jag att det i dagens upplysta samhälle lika bra kan vara på andra hållet.
    Men visst är det eg. bara en provokation då jag tycker det är HELT otroligt att man inte bara kan acceptera alla människor oavsett sexuell läggning.

• LinaP

Jamen snälla, ni förstår väl jämförelser? Ska man i ett modernt samhälle använda en religiös bok som lagbok?

MrsL: Du undviker att svara på alla frågor jag ställer. Berätta istället vad du tycker, det var ju du som startade tråden!

• MrsL

Tess71:
    Jag _accepterar_ andra människor. Men jag kan inte tycka tt homosexualitet är OK. Jag har inget emot homosexuella som människor.

• symaskinen

Är man muslim så förutsätter jag att man tror på Koranen och lever efter den. Sedan finns det exempel på regimer som inte funkar. Det beror mindre på boken och mer på människorna. Jag är dock ingen förespråkare av Koranen .

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln