• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Jennie med ie

MrsL. DINA liknelser? det var snarare de liknelser och jämförelser andra nämner men som viftas bort som jag syftade på

• Tess71

Homosexualitet är ingen gärning!!! Lika lite som att man väljer att vara rödhårig. (naturligt)

• LinaP

fia: Då kommer vi ju till en väldigt filosofisk fråga. Vad är människan om inte sina gärningar?

• Jennie med ie

Oj, jag väljer ibland att vara rödhårg
    Usch nej, nu börjar jag själv bli "o-konstruktiv", sorry...

Själva läggningen, vilka människor man tänder på och blir kär i, är inte ett eget val... det som är val är urvida man agerar utifrån den eller ej, sjäva handlingarna.

Hur kristet är det att mena att den man som är kär i en man ändå ska leva med en kvinna? Är det att vara sann mot sig själv, mot sin tro, mot sin nästa?

• Matillin

Nu blir det väl ramaskri härinne.
    Men ville bara säga att gud har inte skapat tex utvecklingstörda psykiskt sjuka heller barn som föds med cancer..
    Jämför inte homosexuella med dom men vill bara visa att det faktiskt föds människor i den här världen med olika avvikelser av olika slag.
    Något som är följden av våra ofullkomliga kroppar.

Homosexuellas känslor för det egna könet beror på en obaland i hormonerna har jag hört.
    Såg på discovery just att dom forskar i detta mycket..
    Homosexuella kvinnor använde en del av hjärnan som heterosexuella män och tvärt om.
    Sen kan man ju tycka att det är orättvist att dom inte ska få leva ut sina känslor..

• Jennie med ie

fia, ja visst vore det orättvist om dessa människor skulle vara förpassade till ett liv antingen utan kärleksrelationer ö h t eller med falska sådana...

• Utopia

fia sthlm, här kommer svar på lite gamla inlägg sen tidigare idag.
    Det står i bibeln så här säger du:

->? Det står oxå att vi bör följa gud mer än människor..?

Jag undrar, hur gör du det då och VET att det är guds ord du följer och inte dina egna?

->?Sen förstår jag inte vad som menas med att man ska tänka på att bibeln är en gammal bok och att den skrevs för 2000 år sedan?
    Är jesus omodern? är gud omodern??

Tja, kan du redogöra för guds eller Jesus syn på internet exempelvis? Eller på genforskning, som stamcellsforskning? Man kan ju börja gräva i bibeln efter något som kanske skulle kunna om man drar något till sin alldeles yttersta spets skulle man kunna få en liten liten aning. Men om du inte hittar svart på vitt, vem måste ta över och ?tänka?, lika med tolka, gissa, då om inte vi människor? Alltså, DU bestämmer vad du vill tro att din gud tycker. Däri hittar man svaret tycker jag på:

->?Ska det inte vara så att vi ska anpassa oss efter gud och inte han efter oss??

Gud kanske är konstant (eller kanske inte?), men våran uppfattning och tro om honom och det han tycker förändras, uppkommer, skapas etc.

• Matillin

LinaP
    Jag förstod inte din sista fråga om en männsika är sina gärningar, hur menar du?

Jag vet att denna frågan är svår.
    Kan tänka mig att det måste vara hypersvårt att inte få leva ut sin kärlek för samma kön, skulle inte vilja vara i den situationen.
    Men då får man kanske leva i celibat?
    När man är troende har man ju ett hopp om ett paradis eller himmel där man vet att man kommer vara lycklig och fullkomlig sedan.
    Så då kanske man helt enkelt för leva i celibat i detta livet..inte lätt.

• Jennie med ie

Varför leva i celibat om det inte skadar någon om man lever i ett förhållande med äkta kärlek?
    Är man troende och homosexuell så lär man väl ha kommit till slutsatsen att tron och ens sexualitet går att förena, då lär väl celibat av den anldningen knappst vara aktuell.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln