• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

LinaP:
    Och 'n en gång: Om man inte svarar kl 01.07 så KAN det bero på att man behöver sova...

• LinaP

Men du svarar ju på andra inlägg... Förstår inte varför du undviker just den frågan.

• MrsL

Igen då Lina...Vilken fråga? Gäller det Koranen så har jag redan svarat!

• Utopia

MrsL->
    "Så om samfundet säger att "Nej, vi vill inte välsigna detta" då är det OK? För så låter det inte i dagens debatt."

Ja, för jag är för religionsfrihet, att man inte kan tvinga människor att begå religösa handlingar de inte vill, så länge de håller sig inom lagens ramar. Men det betyder inte att jag måste hålla med om alla samfunds moraliska ståndpunkter. Jag kan kritisera sånt jag tycker är fel om jag vill, ex kvinnoprästmotstånd eller fördömande av homosexualitet.

->"Jag medgav från första början att min "liknelse" var dum. Ville bara påeka att det inte var så länge sedan som homosexualitet jämställdes med just dessa former av, ska vi säga avvikande beteende. I dag är homosexualitet "accepterat"."

Och vad ville du få sagt med det då? Jag förstår inte. Förut fanns det inte rösträtt för kvinnor, nu finns det. Förut fick man slå barn, nu får man inte det. Jag tror knappast att sex med barn kommer att bli ok när det går åt hållet att alla, oavsett kön eller ålder, får rättigheter och "människostatus" de med. Jag tror knappast att pedofilers sexdrift kommer att börja sättas före ett barns rätt till sin egen kropp.

• MrsL

Intresssanta frågor, allting. Men nu måste jag ta hand om min bebis som skriker. Hoppas ingen tror att jag känner att jag är "satt på plats".

• bbpop

"I dag är homosexualitet "accepterat"."

Ja, eftersom det, till skillnad från i exemplet med pedofili, inte finns någon utnyttjad, kränkt eller tvingad part i en homosexuell relation. Kärlek är kärlek. Övergrepp är övergrepp. Stor skillnad!

• LinaP

Läs mina inlägg kl. 00:03 och 01:07. Väntar med spänning på svaret.

• pusselbitar

Det kanske inte hör till saken men jag är nyfiken...
    Om era barn skulle komma ut som homo, skulle ni stöta dom ifrån er då?

Dessutom tycker jag att det går bra att vara homo och kristen.

• Matillin

carolinn'
    Nej jag skulle aldrig stöta ifrån mig mina barn.
    Jag skulle inte heller stöta ifrån mig mina barn om dom växer upp och blir ateister vilket jag inte att dom gör
    Men jag skulle nog ha väldigt svårt att acceptera att dom var homosexuella..

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln