• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Jennie med ie

Jag tycker att männisan rör till det..... Vi vuxna borde vara mer som barnen och inte göra allt mer komplicerat än det är.

• MrsL

LinaP:
    Ja jag tycker att man kan använda en religiös bok som lagbok. För det är där du finner grunden till alla lagar som finns i det moderna samhället. Ja, undantaget internet då, som inte fanns på Jesu tid.
    Ledsen att jag inte uppfattade att det var OK att göra en liknelse men inte en jämförelse.

• LinaP

Visst är det okej, jag tycker bara att vi ska skilja på begreppen!

Okej, så då ska vi följa ALLA bestämmelser i Bibeln (NT)?

Och jag tycker det tyder på total okunnighet att jämföra homosexuella med pedofiler och nekrofiler!

• bbpop

MrsL:
    "jag jämförde _synen_på homosexualitet med _synen_ på b.la nekrofili. För inte så länge sedan ansågs man vara mentalt sjuk om man var homosexuell. I dag är det helt "normalt", t.om vackert och naturligt. Då undrar jag bara vad nästa steg är när det gäller synen på pedofili, nekrofili osv?"

Nu är du ute på hal is! Det går absolut inte att dra paralleller mellan homosexualitet och "pedofili, nekrofili osv". En homosexuell relation är en ömsesidig kärleksrelation mellan två jämbördiga individer. På vilket sätt kan man överhuvudtaget koppla ihop det med nekrofili och pedofili? Du säger visserligen att du jämför samhällets syn på dessa företeelser och inte företeelserna i sig, men jag kan inte tolka ditt inlägg på något annat sätt än att du anser att när nu samhället har normaliserat en "perversion" är det inte långt innan nästa blir "normal", vacker och naturlig. Är det så du menar?

• MrsL

Det kan tänkas att jag är totalt okunnig när jag jämför nekrofiler med homosexuella.Vad jag sade var dock att man för inte så länge sedan hade samma syn på homosexuella som vi idag har på pedofiler o dyl. Betyder det att vi om säg 50 år måste tycka att pedofiler har rätt att utöva sin sexualitet? Jag har aldrig sagt att det är rätt, bara jämfört!

• MrsL

blåbärspappa:
    Först måste man bestämma vad som är "perverst" och vad som inte är det. Jag gjorde en vid och ganska grov jämförelse, mest för att markera vad jag tycker. Jag VET att pedofili inte är samma sak som homosexualitet. Men för 50 år sedan var homosexualitet perverst. I Dag är det "helt OK". Det är "bevisat" att man föds som homosexuell, alltså ska alla acceptera det och tycka att det är OK: Om ngn kan bevisa att man föds som nekrofil, kommer du då acceptera det beteendet? Tycka att det är OK???

• LinaP

MrsL: Trodde du hade somnat, eftersom du inte svarar.
    Min fråga kvarstår: Okej, så då ska vi följa ALLA bestämmelser i Bibeln (NT)?

• bbpop

"Jag har aldrig sagt att det är rätt, bara jämfört!"

Och det går inte att jämföra! I en homosexuell relation finns inget tvång, ingen förövare och inget offer.

• Utopia

MrsL,
    ->"Jag ville inte använda detta exempel, men nu gör jag det ändå i den fulla vetskapen att det kommer orsaka fullkomligt ramaskri:
    Om forskarna kommer fram till att det är naturligt och medfött att tända på djur, lik osv; ska vi då "tillåta" att ngn gifter sig med sin hund eller döda farmor?
    Dålig jämförelse, jag vet, men kanske lite tänkvärd om man betänker att för inte så längesedan hade homosexuella samma "status" som pedofiler och nekrofiler har i dag...."

Ramaskri, varför det?

Det finns mer i världen än "naturligt" eller inte, eller medfött eller inte (det är intedessutom är det omöjligt i dagens läge att säga vad som är vad, dessutom helt onödigt). Det finns något som kallas RESPEKT för andra också. Alltså spelar det inte ett nån som helst roll för mig vad som är naturligt eller inte när det gäller giftermål eller sex. Det handlar om vad som är självvalt och inte, och vad som kan påverka andra människor negativt eller inte. Respekt för andra och deras integritet, frihet och säkerhet.

Giftermål är lagligen bara en juridisk term som handlar om att hänga ihop ekonomiskt och vem som ärver vem ungefär. Det säger inte om det kommer att ske sex eller hur mycket eller ens mellan vilka, utom eller inom äktenskapet. Alltså så skulle för mig, teoretiskt, vilka som helst kunna vara gifta. Sex däremot är nåt annat. Och då tycker jag inte exempelvis sex med djur är ok, för att ett djur inte kan ge sitt samtycke till det, precis som barn inte kan göra det, för de är inte färdiga människor som kan ta välgrundade beslut. Genom en tro så kan ett giftermål mellan några ?välsignas? och där ser jag inte heller några som helst spärrar angående vad/vilka som kan välsignas, rent allmänt, det är upp till samfundet att bestämma vad de vill välsigna och inte.

• MrsL

Så om samfundet säger att "Nej, vi vill inte välsigna detta" då är det OK? För så låter det inte i dagens debatt. Många präster säger nej till att välsigna homosexuella partnerskap, och måste då förklara och försvara sig i det längsta.
    Jag medgav från första början att min "liknelse" var dum. Ville bara påeka att det inte var så länge sedan som homosexualitet jämställdes med just dessa former av, ska vi säga avvikande beteende. I dag är homosexualitet "accepterat".

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln