MrsL,
->"Jag ville inte använda detta exempel, men nu gör jag det ändå i den fulla vetskapen att det kommer orsaka fullkomligt ramaskri:
Om forskarna kommer fram till att det är naturligt och medfött att tända på djur, lik osv; ska vi då "tillåta" att ngn gifter sig med sin hund eller döda farmor?
Dålig jämförelse, jag vet, men kanske lite tänkvärd om man betänker att för inte så längesedan hade homosexuella samma "status" som pedofiler och nekrofiler har i dag...."
Ramaskri, varför det?
Det finns mer i världen än "naturligt" eller inte, eller medfött eller inte (det är intedessutom är det omöjligt i dagens läge att säga vad som är vad, dessutom helt onödigt). Det finns något som kallas RESPEKT för andra också. Alltså spelar det inte ett nån som helst roll för mig vad som är naturligt eller inte när det gäller giftermål eller sex. Det handlar om vad som är självvalt och inte, och vad som kan påverka andra människor negativt eller inte. Respekt för andra och deras integritet, frihet och säkerhet.
Giftermål är lagligen bara en juridisk term som handlar om att hänga ihop ekonomiskt och vem som ärver vem ungefär. Det säger inte om det kommer att ske sex eller hur mycket eller ens mellan vilka, utom eller inom äktenskapet. Alltså så skulle för mig, teoretiskt, vilka som helst kunna vara gifta. Sex däremot är nåt annat. Och då tycker jag inte exempelvis sex med djur är ok, för att ett djur inte kan ge sitt samtycke till det, precis som barn inte kan göra det, för de är inte färdiga människor som kan ta välgrundade beslut. Genom en tro så kan ett giftermål mellan några ?välsignas? och där ser jag inte heller några som helst spärrar angående vad/vilka som kan välsignas, rent allmänt, det är upp till samfundet att bestämma vad de vill välsigna och inte.