• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Matillin

LinaP
    Okej, så då ska vi följa ALLA bestämmelser i Bibeln (NT)?

Om det är ok att jag svarar..så skulle jag säga att JA det ska vi

• lightswillguideyouhome

fia: men att inte acceptera dem, eller ha svårt för det, e inte det lite att säga att de inte är okej som de är?

• Sallisen

carolinn

Oavsett vad ens barn gör och hur de lever så är de ju ens barn... sen måste man ju inte tycka om det de gör.

Jag skulle inte bli överlycklig om min son kom och sa att han är homosexuell, men jag skulle inte älska honom mindre för det.

• Matillin

Om mina barn blev homosexuella skulle dom nog redan innan veta min syn på homosexuallitet inte homsexuella som personer.
    Enligt mig så skulle deras sätt att leva inte vara mycket värre än att dom levde ihop med någon dom inte var gift med.
    Och det finns väl föräldrar som inte är troende som tycker det är fel, betyder det att dom inte tycker att deras barn duger som dom är?

Men om du fick barn som var kriminella så skulle du väl inte acceptera att dom levde så Men du skulle väl ändå älska ditt barn..det är det viktigaste tycker jag.
    Mina barn skulle ju veta varför jag tycker dom lever på fel sätt... men dom skulle oxå veta att jag älskar dom vad som än händer.

• Sallisen

Bibeln är väldigt tydlig ang. den här frågan. Homosexuella handlingar är inte okej. Sen kan man ju säkert inte rå för att man har sådana känslor.

Gud skapade en man och en kvinna och de skulle leva samman och fortplanta sig. Det var normen.

Gud är inte heller okänslig, han sägs ju vara Kärlek. Har någon såna här känslor men inte lever ut dem så tror jag nog att Gud kan acceptera honom/henne.

• Bergtuva

Fia sthlm:
    "Det var just därför som jag skrev att bibeln bevisligen "inte" har förändrats på 2000 år.
    Tex när dom hittade dödahavsrullarna så såg man att skriften behållt intackt.
    Du tog viskleken som ett ex..hur kommer det sig att det samma inte hänt med bibeln?
    Kanske för att bibeln är guds ord och han inte skulle tillåtits att den förändrades ?? "

Eftersom du är så "insatt" i Bibeln, så borde du ju veta att kyrkan flera gånger i historien ändrat och tagit bort många saker ur skriften, eftersom den inte "passat in". Och Döda havsrullarna som du nämner som ett argument bestämde man sig för att inte införliva i Bibeln just av den anledningen. Bl a tas reinkarnation upp där, vilket inte blev särskilt populärt bland kyrkans män.
    '

Jag är själv troende, jag är uppväxt i Missionskyrkan, med en morfar som var pastor där, och tycker VISST att homosexualitet är förenligt med kristen tro.
    Och jag blir rädd när jag ser att det likställs här med nekrofili och pedofili. Hur kan man likställa ömsesidig innerlig kärlek mellan två människor med ett utnyttjande eller skändande av en annan?! Det är verkligen inte ett äkta kristet synsätt.

• lightswillguideyouhome

men snälla, ni kan inte jämföra homosexualitet med kriminalitet. gud

• Matillin

Jag har aldrig jämnställt nekrofili eller pedofili med homosexuallitet? Och om man läste vad MRs L skrev så gjorde hon en jämförelse hon skrev att det inte är SAMMA sak.

Och jag menade inte att kriminallitet är samma sak, det var en jämförelse..kanske en dålig sådan.
    Jag tog oxå en jämförelse med sex innan äktenskapet men den tog du inte upp??
    Ibalnd vill man tydligen missuppfatta det andra skriver

Jag vet inte allt om dödahavsrullarna, men jag vet att det oxå hittades skrifter som kom från annat håll. Som inte profeter hade skrivit har jag för mig.
    Och att kyrkan tagit bort saker är väl inget nytt, dom har ju oxå plockat bort guds namn och översatt vissa ord fel i bibeln??

• Dofilus

Enligt Bibeln ska de som jobbar på söndagar stenas till döds, samma sak ska hända med kvinnor som bär kläder av mer än ett material åt gången. Hur många av de som fördömmer homosexualitet med hänvisning till Bibeln följer dessa andra två "lagar"?

Är "rätt" kärlek bara sånt som kan leda till avkomma? Så om nån inte kan få barn så är deras kärlek falsk? Verkar ju vettigt att framföra en sån åsikt, speciellt på ett forum som denna då det säkerligen finns många som inte kan få barn.

Bibeln säger även att man ska syla fast slavar i dörrar och att rasbladning är fel.

5 Mos 15:16 Men om slaven säger att han inte vill lämna ditt hus, därför att han håller av dig och din familj och har det bra hos dig,? ?5 Mos 15:17 skall du ta en syl och sticka den genom hans öra in i dörren. Sedan skall han vara din slav för alltid. På samma sätt skall du göra om det gäller en slavinna.? Älska din nästa genom att ha slavar?

"5 Mos 23:2 Ingen av blandad härkomst får upptas i Herrens församling; inte ens hans efterkommande i tionde led får upptas där." Alla är lika mycket värda?

• Bergtuva

"Och att kyrkan tagit bort saker är väl inget nytt, dom har ju oxå plockat bort guds namn och översatt vissa ord fel i bibeln?? "

Precis, och just därför kanske man ska akta sig för att vara bokstavstrogen!

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln