• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Matillin

Stamcellsforskning är inte så svårt att lista ut vad han tycker eftersom livet är "heligt" och man inte får ta abort.
    Tror inte då att gud uppskattar att man klipper och klistrar med foster

Internet om det används på rätt sätt är ju jättebra.
    Men bibeln säger att vi ska hålla vårat sinne rent och fokuserat på andliga saker.
    Vi ska ex inte upptändas av begär till andra kvinnor män..
    Så om man sitter och tittar på porr över nätet så ser han säkert inte så glatt på det

och hur man vet hur man följer guds ord ist för människor vet man att man gör om man följer det som står i bibeln.
    Ist för att tycka som samhället tex i frågan om homosexuellitet eller sex innan äktenskapet.

• LinaP

fia: Du säger att du hatar gärningarna men inte människan. Då undrar jag om en människa inte är sina gärningar?

• Jennie med ie

"och hur man vet hur man följer guds ord ist för människor vet man att man gör om man följer det som står i bibeln."
    Bibeln skrevs ju inte av Gud utan av människor... och ingen lär ju kunna bevisa att de ord som människorna skrev ner var Guds exakta ord...

Har du nån gång lekt leken där man sitter i en ring och den ene viskar nåt till den andre och så går man hela varvet runt? När man når slutet så har orden förvanskats och förändrats.... även om varje länk i kedjan är övertygad om att den upprepade exakt det som föregående sa...

• MrsL

Utopia:
    På Bibelns och Jesu tid fanns inte internet. Däremot fanns homosexualitet. Därför kunde Gud och Jesusöma det senare men inte det förra.

• MrsL

Jennie med ie:
    Jag vill gärna tro att Guds ord är större än barns i en lek....

• Matillin

Ja visst har jag lekt den leken.
    Det är en sak som är väldigt fashinerande med bibeln just det att den inte har förändrats på 2000 år.
    När man hittade dödahavsrullarna tex som var ifrån 200 år före kristus så såg man att skriften inte ändrats alls.
    Är ju rätt så konstigt egentligen

Gud har inspierat människorna som skrev den, därför är det guds ord.

• Jennie med ie

MrsL, och jag vill gärna tro att du faktiskt försöker förstå andemeningen i det jag skriver, men jag börjar tvivla..

• Matillin

Visst är en människa sina gärningar..på sätt o vis.
    Men vi har ju alla förmågan att välja våra gärningar och hur vi vill agera..

• MrsL

Jag ville inte använda detta exempel, men nu gör jag det ändå i den fulla vetskapen att det kommer orsaka fullkomligt ramaskri:
    Om forskarna kommer fram till att det är naturligt och medfött att tända på djur, lik osv; ska vi då "tillåta" att ngn gifter sig med sin hund eller döda farmor?
    Dålig jämförelse, jag vet, men kanske lite tänkvärd om man betänker att för inte så längesedan hade homosexuella samma "status" som pedofiler och nekrofiler har i dag....

• LinaP

MrsL: Du svara på vissa inlägg men inte andra. Tycker det visar på en brist på argument.

Och ännu en gång förstår du inte en liknelse.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln