• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

LinaP:
    Jag svarar på alla frågor du ställer! Om du inte är nöjd med mina svar får du väl utveckla det hela lite. Du tog upp Koranen sist, jag svarade att vi pratar om Bibeln här. Var det ngt oklart?

• Tess71

MrsL, den som skrev de såklart, alltså en människa...

• LinaP

MrsL: Okej, då skriver jag mitt inlägg igen!

Jamen snälla, ni förstår väl jämförelser? Ska man i ett modernt samhälle använda en religiös bok som lagbok?

• Tess71

MrsL, hur kan du skilja på de båda??

• Jennie med ie

LinaP, Jesus själv verkar ha varit bättre på liknelser och jämförelser än många av hans lärjungar som nu vandrar på jorden

• MrsL

LinaP mfl.
    Bibeln skrevs inte av en människa utan många. All världens lagar vilar på de 10 budorden.
    Jennie med ie:
    Ledesen att mina liknelser inte går fram.

• Tess71

MrsL, du skriver att du accepterar alla människor. Människor väljer ju inte sin sexuella läggning. Hur kan Gud då dömma dem då han är skaparen??

• Matillin

Jag förstod inte heller att du gjorde en liknelse?
    Svenska lagen är väl uppbyggd på 10 guds bud tror jag mig hört?
    Och visst skulle jag tycka det vore jättebra om lagen var uppbyggd på guds bud.
    Men det funkar ju inte i ett samhälle där majoriteten inte tror på gud skulle jag gissa

Måste oxå påpeka igen att jag och ingen annan härinne fördömmer homosexuella.
    Dom får leva precis som dom vill skaffa barn, ha sex framför ögonen på mig, jag bryr mig inte om det...alls
    Tycker att alla homosexuella jag träffat varit supertrevliga.

Jag försöker bara uttrycka bibeln åsikt om homosexuella gärningar vilken är den samma som jag har.
    Alltså att man ska hata gärningarna men inte människa..tror det var 20 gången jag skrev det

• Tess71

Jag menade självklart inte EN människa, utan MÄNNISKAN.

Nu ska jag sova, God natt!

• LinaP

MrsL: Jag har aldrig sagt att bibeln skrevs av en människa. Men du svarar inte på min fråga!!!!! Ska man i ett modernt samhälle använda en religiös bok som lagbok? Vi pratar ju inte om de tio budorden nu!

Jennie:

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln