• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Yiskah

Pedofili och nekrofili är väl inte ömsesidig kärlek heller!!

• MrsL

Yiskah:
    Nej det är det inte, och det tycker jag heller inte. men eftersom andra här vill använda liknelser gjorde jag det också.

• Jennie med ie

MrsL, grattis, du gör det igen, dvs missar helt att förstå det jag skriver. Och missar återigen vad en liknelse är.... Ja, tråden handlar om Bibeln, men när det gäller Linas undran om hurvida en religiös skrift ska användas som lag så är även andra religiösa skriter än Bibeln relevanta... Och var skrev jag nåt om andemeningen med Bibeln?? Jag skriver ju att du inte förstår andemeningen i det jag/vi skriver....

• Jennie med ie

Poängen med liknelser är ju just att de ska vara relevanta.

• MrsL

Jennie med ie:
    Denna tråd handlar fortfarande om KRISTEN tro, inte om muslimsk, judisk eller buddistisk.
    Jag förstår vad du skriver. Förstår DU vad JAG skriver?

• Jennie med ie

JA tråden handlar om det. Men återigen: när det gäller Linas fråga ang hurvida en religiös skrift ska användas som lagbok eller ej så har även andra religiösa skrifter relevans....
    Nej, du förstår INTE vad jag skriver... det visar du tydligt...

• LinaP

MrsL:
    1. Du använde inte en liknelse, du gjorde en jämförelse.

2. Jag gjorde en jämförelse mellan 2 religioner, du gjorde en jämförelse mellan:
    a. Homosexuella: Två personer av samma kön som blir kära i, lever med och älskar med varandra.
    b. Pedofiler: Vuxna människor som blir kära i och vill ha sex med, barn.
    c. Nekrofili: Människor som vill ha sex med döda människor.

Och _fortfarande_ vill du inte svara på min fråga! Tycker du, såsom vissa muslimska ledare, att en religiös bok kan fungera som lagbok i det moderna samhället?

• Yiskah

Vad e det som säger att det inte är de kristna med just er tro som har en hormonrubbning? Vissa saker verkar ju vara lite svårare att förstå tydligen, kanske borde forska i varför vissa blir religiösa fanatiker också.

Ok, nu var jag lite spydig, men jag är inte kristen men väl homo så jag får vara det

• AnneSophie

Hmmm ännu en tråd som spårar ur.... Synd!
    Nåväl, en sista kommentar för kvällen.

---
    Ps 103:8 P
    Barmhärtig och nådig är Herren,
    sen till vrede och rik på kärlek.

Ps 103:10 P
    Han handlar inte mot oss som vi förtjänat,
    han ger oss inte våra synders lön.
    ---

Men det var ju precis det Gud gjorde.
    Gud handlade mot människan såsom Gud tyckte att människan förtjänat.
    Han gav människan sina synders lön och utlämnade män till att fatta lust till män etc etc.

Jag tycker att Gud rör till det.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln