• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

Jennie med ie:
    Av ditt sista inlägg att döma jämförde du Guds ord med innehållet i en barnlek. Hur skulle jag tolka andemeningen i det?

• Jennie med ie

ja fia, Gud har inspirerat människor som sedan skrev ner.... men det är som sagt inget bevis för att det äår Guds exakta ord som blev nerskrivna.... Att skriva hans exakta ord och att inspireras av dem är inte samma sak. Och leken nämnde jag som ett tydligt exempel på att för varje länk som ett budskap passerar så riskerar det att förändras... Och varför skulle just Guds ord vara ett undantag.

• Yiskah

Förstår inte varför kristna bryr sig så mycket om homosexuella syndar eller inte? Räcker det inte att ni lever enligt er ett syndfritt liv, eller är ni rädda att ni inte skall komma till himlen pga andras dåliga gärningar? Ni är ju inte Jesus själv, som skall dö för andras synder!

Tror heller knappast att de forskar kring varför man blir homosexuell heller, det finns ingen anledning till det. Skulle i så fall vara extrem höger nassar som ligger bakom det då. Förresten heter det ju att ni "tror" på Gud och att ni tror ni kommer till himlen, ni kan inte vara säkra. Så det skall bli skoj den dagen ni gått hädan, och jag kan lova er att ni skall förvånas!!

Förövrigt är jag ganska säker på att både homosexualitet och heterosexualitet INTE är det naturliga, utan bisexualitet. Det är samhället/religionen som tvingar in oss i dessa fack. Homosexualitet/bisexualitet ses även bland djuren och är helt normalt.
    Och leva i celibat? Skulle homo leva i celibat då bara för att vara de kristna till lags, haha, det har vi vart länge nog nu!! Fia om du inte skämtar så tycker jag dina åsikter och tankegångar hör hemma på stenåldern och din egen utveckling har stannat av där Jesus dog.

• MrsL

LinaP:
    Eftersom det haglar in så många argument (kul förresten!!!) kan det bli svårt att svara på alla. ledsen om jag missat något som du tyckte var viktigt. Ta gärna upp det igen så ska jag försöka svara!

• Jennie med ie

MrsL, Jämförelsen handlade om att för varje länk i kedja som ett budskap passerar så riskerar det att förändras...
    Liknelser är inte din starka sida va?

• MrsL

Yiskah:
    Det finns ingen anledning att vara spydig ! Fia har bättre argument för "sin" sak än vad du har för din...

• MrsL

Jennie med ie:
    Jo jag vill gärna tro att jag behärskar liknelser.

• Jennie med ie

MrsL. Fortsätt du tro det, men du visar inte upp något av den förmågan här eftersom du missar poängen med dem hela tiden...

Min starka sidan är i alla fall, bland annat, att sova.... Godnatt!!

• Utopia

fia sthlm-> Och det du skrev nu om vad gud och jesus tycker om internet etc, det VET du att gud och jesus tycker? Hur vet du det, när pratade du med de? Jag ser inte alls på saken som du gör. Exempelvis kan man lika gärna tolka:

->"Stamcellsforskning är inte så svårt att lista ut vad han tycker eftersom livet är "heligt" "

....som att han tycker att det är rätt att forska på det, för att då kan vi _rädda_ människor till livet, då tycker han det är rätt, istället för att kasta bort cellerna.

Men tillbaks till diskussionen, jag ser inte att de har sagt sin åsikt om dessa saker specifikt. Har jag objektivt fel och du helt 100% rätt, objektivt sett? Är det så det går till?

Förstod du inte vad jag menade med mitt förra inlägg?

• MrsL

Jennie med ie:
    Jag har (inte i denna tråd men i andra) försökt använda mig av liknelser, överdrifter och ironi, allt i ett syfte: att få fram min ståndpunkt. Inte en gång har det respekterats. Därför vill jag gärna hålla debatten fri från sådana saker, men hänföll till en liknelse/överdrift nyss. Den har hittills passerat obemärkt.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln