• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

blåbärspappa:
    Homosexualitet klassades som en mentalsjukdom till 1944. Det var förbjudet i lag att vara homosexuell tills någon gång på 70-talet.

• Jennie med ie

MrsL. Tänk vad du VET du *s* Eller snarare gissar... Snarare har toleransen tack och lov ökat mot homo- och bisexualitet, så fler känner sig trygga i att komma ut.
    Och tråden handlar, så vitt jag kan se, om vad man har för inställning till homosexualitet kontra kristendomen. Och jag vet i alla fall att jag tycker som jag tycker för att jag tycker så och att PK eller ej kan kvitta stort stycke, och varför skulle jag vara unik på det sättet? Folk har, i stor utsträckning, förmåga att tänka och tycka själv oavsett vad nån anser vara PK eller ej.

• AnneSophie

Fia;

Intressant. Tack så mycket för detta. Ska väl tillägga att jag inte har någon Bibel, den är nedpackad hemma hos mina föräldrar. Det är därför jag frågar.

Så bara för att vara jobbig så måste jag fråga er som faktiskt vet; står det om homosexualitet i NT också då? Att det är en "styggelse" eller liknande?

• LinaP

Okej ni som nu tycker att homosexualitet är fel därför att bibeln säger det, följer ni alla andra regler också? Får man välja vilka regler som ska följas? FÅR män ha långt hår, eller är det också en synd?

• Tess71

Jag tycker att om man i dagens samhälle år 2006 är homofientlig borde man klassas som mentalt störd! Suck...

• bbpop

MrsL: Inte för att det har så stor betydelse för diskussionen i övrigt men du blandar fortfarande ihop årtalen. Homosexualitet avkriminaliserades 1944 och klassades som mentalsjukdom tills i slutet av sjuttiotalet.

• Jennie med ie

Tess, det där var väl inte så konstruktivt och inte direkt exempel på god debatteknik?

• lightswillguideyouhome

tess71: jag med.

• Matillin

tess71
    ja visst tycker jag att gud är god..varför frågar du det?
    Och menar du att jag är mentalt störd för att jag tror på vad bibeln säger om homosexualitet.?

• bbpop

Trist att den stora PK-klubban alltid finns till hands när argumenten tagit slut. Självklart är det inte fler som kommer ut för att det är PK att vara homosexuell. Fler kommer ut för att det samhället numera accepterar homosexuella på ett helt annat sätt än man gjort tidigare. (Som Jennie med ie påpekat)

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln