Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

LinaP
    Hur menar du att det är förenligt med den kristna tron?
    Homosexuallitet fördöms i bibeln lixom tex sex före äktenskapet, frosseri, alkoholmissbruk osv!
    Att homsexuellitet står det om i GT men även i det NT..

• Matillin

Ska oxå tillägga att jag inte har någonting alls emot homsexuella..alla jag träffat har varit jättetrevliga.
    MEN jag tycker oxå att vissa alkoholister jag träffat har varit hur trevliga som helst, men det betyder inte att jag tycker om det sättet dom väljer att leva sina liv.

Gud känner likadant, han älskar alla människor, men han älskar inte handlingsätt som är fel.
    Det står att han hatar bl.a homosexuella gärningar..men han hatar inte människan.
    Sen kan man ju debbatera om homosexuellitet är naturligt eller ej..?

• Matillin

Lamia.
    Som sagt dina bibelcitat var från GT.
    Där står det mass andra saker som att man inte får äta gris, inte ha sex med en kvinna som har mens osv.
    Lagen förändrades mycket i och med att jesus kom och dog för våra synder.

Mycket av dom inläggen du skrev kan om det var det enda som stod tolkas fel. Men man måste ju se till helheten i bibeln.
    Man kan inte plocka ut ett skrifställe.
    Ett ex. som du skrev

"Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män"

Hur detta skulle va förtryck vet jag inte?
    Men det står även att männen ska älska sina hustrur som sina egna kroppar.
    Att mannen och kvinnan ska respektera varandra.
    Det står ingenting om att mannen får slå sin kvinna el liknande.
    Själv tycker jag att det skriftstället ovan är föredömligt för en gift kvinna att följa.
    Något som jag har problem med att följa kan jag tillägga
    Men när jag ibland går emot min egen envishet och gör det som mina man tycker bli bäst blir det mindre bråk
    Man kan som sagt inte bara rycka ett skrifställe utan att läsa alla dom andra..

• Matillin

Och att vi har en sexdrift är ju rätt naturligt, hur skulle det annars bli barn lixom.

Man måste oxå se till varför vissa förekrifter i bibeln finns.
    Hur många aborter utförs tex inte varje år i sverige..har hört en siffra på 30´000.
    Hur många får inte varje år en sjukdom pga oskyddat sex?
    Hur bra mår man en morgon efter man oftast full vaknar upp i fel säng så att säga

Om alla väntade tills dom gifte sig skulle ju inte leda till ett sämre samhälle direkt..ellr har jag fel?
    Sen säger jag inte att det är en lätt regel att följa..och speciellt inte i ett samhälle som förespråkar sex före äktenskapet.

• Matillin

Höstlövet.
    Visst står det i bibeln att man ska älska sin nästa som sig själv..det är det andra största budet.
    MEN att man älskar sin nästa betyder inte att man måste älska sin medmänniskas gärningar.

Om du tex har ett barn som bits och rivs älskar du då hans beteende?
    Men visst älskar du ändå ditt barn även om han har ett dåligt beteende

• Matillin

tygtiger
    Så för att det är det viktigaste budet så ska man strunta i dom andra?
    Då måste du mena att så länge man älskar gud så kan man leva som man vill eller?

Det står i bibel att "om man syndar mot ett av buden så har man syndat mot dom alla"
    Nu har jag inte bibeln här så jag vet inte exakt vart och hur det står.

Och visst har du rätt i att man inte ska fördömma någon..jesus var ett utmärkt ex på det.
    Det säger inte jag heller att man ska göra..tror inte det finns någon härinne som tycker att man ska göra det heller?
    Det är bara gud som fördömmer vissa gärningar, och vad han fördömmer står rätt tydligt i bibeln..
    Sen om man väljer att hoppa över dom bitarna och bara följa det man själv tycker är logiskt är en annan sak!

• Matillin

"Hur många får inte varje år en sjukdom pga oskyddat sex?" - Vänta lite, är det inte fel att använda preventivmedel enligt vissa kristna (till exempel katoliker)?

Det står inte i bibeln att vi inte får ha sex med våra "äktenskapspartner" i annat syfte än att producera barn.
    Att dom inte använder preventivmedel har väl att göra med.. tror jag.. att dom anser att spermierna räknas som ett liv redan innan dom mött ägget?

Men du håller inte alls med om att sex före äktenskapet i många fall bidrar till spridandet av könssjukdomar, oönskade graviditeter och därav massvis med aborter varje år?

• Matillin

LinaP
    Just där står det otuktiga.
    Men det finns fler skrifställen i NT där det står ytryckligen men har inte bibeln här som sagt

Jag har inte valt bort någonting, vad jag vet?
    Jag vet vilka regler som bibeln inehåller..vilka som är gamla.. och vilka som gäller idag.
    Men det betyder inte att det är lätt att hålla dom..tex små saker som vita lögner att inte svära osv ..ibland slinter tungan
    Men det viktiga är ju att man är uppmärksam på det och att man i allt försöker att leva så bra som möjligt.
    Gud vet ju att vi är ofullkomliga, och att det oundvikligt att man ibalnd "syndar".
    Men det är skillnad på att "synda" och att "leva i synd"..alltså att upprepa ett beteende som man vet att gud inte godkänner.
    Vi kan ju alltid söka fölåtelse för våra synder..

• Matillin

LinaP
    Vad svarade jag inte på..det var inte meningen att svara på halva ?
    Jag är ett jehovas vittne förresten

Annsophie
    Förstår inte riktigt vad du menar med att prioritera.
    Men man kan nog säga att jv inte prioriterar vad dom får och inte får göra.
    Med tanke på att dom tom följer lagen om blodet fast det kan leda till deras död i vissa fall.
    Och dom deltar inte i krig eller militärtjänstgöring vilket gjort att detta är fritt för jv i sverige och vissa andra länder.
    Tidigare satt en hel del i fängelse pga detta.
    Så Jv gör inte livet bekvämt för sig genom att bara följa det som man vill följa i bibeln skulle man nog lugnt kunna säga
    Oxå detta med predikandet som är en stor uppffring i ens liv..
    Inte alltid jätteroligt när man träffar mindre trevliga människor..och detta gör man dessutom frivilligt..ingen betalning ingår

• Matillin

Ville bara säga att innan jv tog namnet jehovas vittnen kallade dom sig för bibelforskarna.
    Detta säger en hel del om hur organisationen är uppbyggd som mrs L beskrev.
    Att dom i vissa dagstidingar har blivit omnämnda som att ha den mest korrekta bibelöversättningen är därför inte speciellt konstigt.

Är svårt att förklara med några meningar varför vissa saker i bibeln är gamla lagar.
    det finns massor att säga om det.
    Jesus sa ju att han inte kom för att ändra lagen men för att uppfylla den..
    Men ett ex på vad som inte skulle gälla längre var att man skulle få äta alla djur även gris.
    I GT fanns en lång lista på djur som skulle anses orena..

Detta är bara ett ex..

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln