• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Tess71

Jennie... Har du inte läst mina tidigare inlägg!!?? Jag blir bara så trött på dessa trångsynta människor.

• symaskinen

Kärlek är inte att acceptera allt, kärlek är att sätta gränser. Som förälder vet jag (för det mesta ) vad som är bra och dåligt för mina barn och även om de inte alltid förstår syftet så måste man som förälder sätta gränser. Är det kärlek att låta sitt barn göra vad det vill?

Jag tror Gud ser likadant på oss. Vi vet inte varför vissa saker inte är tillåtet, men Gud vet och eftersom han älskar oss och vill vårat bästa, så sätter han gränser. Det är dock upp till oss att välja.

Homosexualitet är inget som är förenligt med Guds ord, homosexuella är däremot lika mycket älskade av Gud som "alla andra".

Bibeln funkar mycket bra även i dagens samhälle och är högst aktuell...det kommer den alltid att vara eftersom Guds ord är evigt.

• Matillin

LinaP
    Långt hår är enligt bibeln ingen synd som jag skrev tidigare.
    Men om jag ska gå till vad jv säger så "rekommenderas" det inte att män har långt hår nej.
    Men det ses inte som en synd. Vilket tex sex innan äktenskapet är.

• Matillin

Rom 1:25
    De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen.

Rom 1:26
    Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt,

Rom 1:27
    likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

Detta står i NT..
    Och det står att både kvinnlig och manlig homosexuallitet är fel.

• Jennie med ie

Tess, om jag läst alla eller inte vet jag inte, men det ändrar inte det faktum att jag tycker ditt inlägg var "o-konstruktivt" och inget exempel på bra debatteknik.

blåbärspappa, visst är det trist. PK-klubban tar ofta vid där argumenten sinar och rspekten för de andres åsikt gått förlorad..

• Tess71

Fia, om Gud är god så accepterar han ju alla gärningar. Eller hur? Och förresten så var det inte Gud som bestämde att det skulle stå i Bibeln att homosexualitet var dåligt!

• LinaP

Men det finns ju andra regler, Fia! Får man välja vilka man ska följa bokstavligt och vilka man ska omvärdera efter dagens samhälle?

• Tess71

Jennie, jag ber om ursäkt att jag inte är bättre på att debattera.

• Jennie med ie

Tess, nej varför be om ursäkt till mig? Det är inte mig du menar ska klassas som mentalt störd....

• Matillin

Är man trångsynt för att man tror att guds ord är lika aktuellt idag som det var för 2000 år sedan?

Vem är människan att välja vad som i bibeln som ska följas och vad som är omodernt?

Tycker symaskinens liknelse var väldigt bra.
    Det är precis så som förhållandet med gud fungerar, han liknar oss vid små barn och han är våran fader som tar hand om oss och sätter regler och gränser precis som man gör med sina egna barn.
    Reglerna är till för vårat "bästa"

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln