• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Sallisen

Romarna 10:4 "Kristus är slutet på Lagen, så att var och som utöver tro kan vinna rättfärdighet"

De kristna är inte bundna av Lagen, men det behöver ju inte betyda att man inte kan läsa Lagen och lära sig någonting av den. Paulus själv sa i Romarna 7:6,7 "Nu har vi blivit lösta från Lagen, eftersom vi har dött i förhållande till detta som vi fasthölls av... VAd skall vi då säga? Är Lagen synd? Aldrig må det bli så! Jag skulle faktiskt inte ha lärt känna synden om det inte hade varit för Lagen; och jag skulle till exempel inte ha vetat av begärelse om inte Lagen hade sagt: "Du skall inte ha begärelse"".

• Sallisen

Jennie med ie

Kristus kom för att befria människorna från Lagen. Så länge folk levde skulle de ju annars vara tvugna att offra pga sina synder. När Kristus istället gav sitt liv för mänskligheten så upphörde syndoffrens betydelse eftersom han tog våra synder på sig.

Att människorna behövde en Lag var ju inte meningen från början. Redan i paradiset uttalades ju en profetia om Kristus men innan hans tid kom så behövdes ju regler att leva efter. Men sen när han kom, som sagt, behövdes inte Lagen längre.

• IdaRC

Ja kan bara svar för mig själv i den här frågan!!!!

Mina två närmsta vänner är homosexuella, ja ser inget fel i det tycker att det är en självklar het att man ska få älska vem man vill ovavsett religon, hudfärg eller sexuell lägning
    ALLA har rätt till att vara kära, det är en utav de finaste egenskaper vi människor fått, det är den egenskapen som skilljer oss från djuren.

Min religon (kristendomen) har så många olika grenar som ska tycka å tänka så himla mycket att man får ont i huvudet.
    Ja förstår folk som tycker att det kanske inte är "naturligt" för annars hade inte det varit adam och eva,
    Men igentligen vad är "normalt"? för mig är normalt, en människa som kan finna kärleken å över vinna alla svåra hinder som den ger oss ovavsätt lägning!

Så alla ni där ute som känner er "onormala" eller som får höra att det inte är rätt människa för dig, om du vet att det är rätt stå på dig, bara du kan svara på om det är kärlek eller ej

• Heeso

Jag är inte kristen men anser mig ändå har sunda värderingar som inte är helt oförenliga med bibeln.

Tycker att allt i bibeln är en tolkningfråga och att man kan tolka den på 1000 olika sätt. Visst står det att det skall vara "man och kvinna" men samtidigt står det att "alla är lika mkt värda" .... då måste det ju vara upp till var och en vilken tolkning man låter överväga den andra.

Fanatiska bokstavstolkare måste ju vara nåt av det värsta som finns och det är dom som i alla religioner orsaker mkt krig och elände.

Vad gäller homosexualitet och barn har jag inget emot det. Det hela handlar ju om vad som är bäst för barnet och det måste ju ändå var att det får kärlek och omvårdnad och det spelar ju ingen roll vilken sexuell läggning man har då.
    Och vad gäller om barnet blir utsatt eller inte så är det ju allas vår syn och sak att se till att det inte blir det!!! Om vi ändrar vår syn på det hela så blir det ju inget "speicellt" med att växa upp med homosexuella föräldrar.
    Dessutom blir det redan nu vanligare och vanligare.

• Jennie med ie

Sallisen, ditt inlägg till mig... vad var det egentligen svar på??

• bbpop

Man kan hålla på hur länge som helst med att slänga bibelverser i skallen på varandra, men hur man än vrider och vänder på det så är det ändå upp till var och en av oss att själv tolka Bibeln. Det finns ingen objektiv sanning om Bibeln! Det går inte att döma ut det ena eller det andra med hänvisning till Bibeln för det som står där går inte att tolka bokstavligt. Som vi alla vet är Bibeln skriven av en rad olika författare under en lång tid och har sedan blivit redigerad och omformulerad och omtolkad tusentals gånger under tvåtusen år.

Min personliga uppfattning är att Bibeln är Guds ord filtrerade genom människor och genom årtusenden. Liknelsen med viskleken är ganska bra tycker jag. Efter alla dessa år är det närmast omöjligt att avgöra vad som är Guds ord och vad som är människans. För att förstå Bibeln måste man också ha viss förståelse för när texterna skrevs, vem som skrev och för vem man skrev. I Gamla Testamentet finns en rad olika lagar som ingen människa i dagens samhälle kan leva efter. Detsamma gäller även för många av de lagar och förordningar som finns i Nya Testamentet. Allt som står där är helt enkelt inte relevant i det samhälle vi lever i idag. När Paulus levde fanns inte den homosexuella parrelation som vi talar om idag. Så att använda hans citat för att fördöma dagens homosexuella känns inte särskilt relevant.

Och, än en gång, att blanda in pedofiler, nekrofiler och djursex i diskussionen är lågt. Jag vet att MrsL och fia försökt lägga in någon slags brasklappar om att jämförelsen bara handlar om "samhällets syn" på dessa företeelser. Men det är ändå en onödig kränkning som hade varit väldigt lätt att undvika. Homosexuella får idag kämpa emot en rad fördomar. Kopplingen till djursex och pedofili är väl en av de grövsta och genom att fortsätta göra kopplingen (oavsett syfte) bidrar man till att hålla fördomen vid liv. En homosexuell parrelation bygger på ömsesidig kärlek och respekt på samma sätt som en heterosexuell relation. I pedofili och djursex mm finns inte den ömsesidigheten utan det bygger på ett ensidigt utnyttjande av en svagare part.

• Matillin

Blåbärspappan
    Min personliga uppfattning är att Bibeln är Guds ord filtrerade genom människor och genom årtusenden. Liknelsen med viskleken är ganska bra tycker jag. Efter alla dessa år är det närmast omöjligt att avgöra vad som är Guds ord och vad som är människans.

Hur kommer det sig då att texterna inte ha ändrats?
    Liknelsen med viskleken i samband med bibeln är urrusel eftersom visklekens effekter inte påverkat bibeln!
    Och visst kyrkan har ändrat saker i skriften som vissa skrev härinne, bl.a plockat bort guds namn, men jag använder mig inte av deras bibeln.

blåbärspappanFör att förstå Bibeln måste man också ha viss förståelse för när texterna skrevs, vem som skrev och för vem man skrev. I Gamla Testamentet finns en rad olika lagar som ingen människa i dagens samhälle kan leva efter.

Nej exakt ingen idag kan leva efter dess regler, och visst är det då passande att dessa regler inte behövs följas längre.
    Sallisen skrev ovan ett inlägg om varför vi inte behöver följa dom gamla lagarna.

blåbärspappan
    Detsamma gäller även för många av de lagar och förordningar som finns i Nya Testamentet. Allt som står där är helt enkelt inte relevant i det samhälle vi lever i idag.

Jag håller inte med, men du får gärna ta ett ex förutom homosexuallitet som skulle vara svårt att leva efter?

Blåbärspappan:När Paulus levde fanns inte den homosexuella parrelation som vi talar om idag. Så att använda hans citat för att fördöma dagens homosexuella känns inte särskilt relevant.

Ehh..jo det fanns det visst.

Sen tycker jag inte att man kan jämföra homsexuallitet med nekrofili.
    trots att MrsL har skrivit att det var ett dumt exempel så har ungeför 10 st efter det kommenterat det..?

• Matillin

Jennie ie
    Du skrev till mig:
    Nämen hur var det nu fia? Guds ord hade ju inte alls ändrats... men Jesus ändrade på dem

det var detta som sallisen svarade på i sitt senaste inlägg

• Matillin

Heeso citat "men samtidigt står det att "alla är lika mkt värda" ...

Att alla är lika mycket värda betyder inte att vi har tillåtelse att synda..
    Och alla är lika mycket värda precis som du skrev.
    Gud älskar en syndare som det står, men inte hans gärningar.

"Fanatiska bokstavstolkare måste ju vara nåt av det värsta som finns och det är dom som i alla religioner orsaker mkt krig och elände."

Du har helt rätt i det..men enligt bibeln ska den som lyfter svärd gå under med svärd..
    Jesus sa oxå att vi skulle be för våran fiender, och älska våra fiender..vända andra kinden till du vet.
    Det går väl inte så bra ihop med att man håller på och krigar och dödar dom som man tycker är "dumma" gissar jag

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln