• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Jennie med ie

fia, vad har du själv för svar på det? Du skriver om och om igen hur Guds ord inte ändrats, men skriver sedan att Jesus ändrade dem. Du ser inte motsägelsen i det?

"Det går väl inte så bra ihop med att man håller på och krigar och dödar dom som man tycker är "dumma" gissar jag"
    varför inte, egentligen, om man ska följa Gud? Gud som dpäpte alla som inte fick plats på Noas ark för att de inte var snälla. Gud som jämnade Sodom med marken, förrutom Abrahams brorson, för att de som bodde där var dumma.

• lightswillguideyouhome

fia: men hallå, homosexualitet som en synd`? vilket årtioende lever vi i egentligen?

• Matillin

Jennie ie.
    " vad har du själv för svar på det?"

Mitts svar är precis samma som sallisen skrev. Att jag inte svarade på det förut i dom orden var för att jag inte hade bibeln framför mig, jag kan inte bibeln utantill tyvärr

Du skriver om och om igen hur Guds ord inte ändrats, men skriver sedan att Jesus ändrade dem. Du ser inte motsägelsen i det?

Vart har jag skrivit "guds ord har inte ändrats"?
    Tror du har missuppfattat mig gravt i sådana fall
    Jag har tidigare skrivit vilka bud vi skulle "forstätta" att hålla..kolla apg 15
    Gamla bud i lagen behövde vi inte hålla förutom "vissa" som det står i apg 15..
    Jesus ändrade lagen som sallisen skrev om..

"Det går väl inte så bra ihop med att man håller på och krigar och dödar dom som man tycker är "dumma" gissar jag"
    varför inte, egentligen, om man ska följa Gud? Gud som dpäpte alla som inte fick plats på Noas ark för att de inte var snälla. Gud som jämnade Sodom med marken, förrutom Abrahams brorson, för att de som bodde där var dumma.När har jag skrivit att guds lag inte har ändrats??

Jesus ändrade lagen det som var gammalt skulle inte gälla längre!!!
    Jesus budskap var att vi skulle älska varandra älska våra fiender osv..

• Matillin

Ja enligt bibeln är homosexuella gärningar en synd.
    Och det spelar ingen roll vilket århundrade vi lever i tror jag.
    Bara för att människan förändrat och samhället så har inte guds lagar och regler ändrats. Isf skulle han kanske sänt ner en ny profet och predikat nya bud

• hailey

Fia, jag är ledsen men jag ser bara motsägelser i allt du skriver.

• Jennie med ie

fia, jag tänker inte gå igenom tråden igen för att leta exempel men en stor del av vår diskussion går ju ut på just att du menar att Guds ord är oförändrat och att det som idag står i Bibeln är Guds ursprungliga ord.
    Istället för att bara hänvisa till någon annans inlägg hade jag gärna sett ett eget svar från din egen sida. Det var ju DIG jag frågade...
    Och uppfattar du frågan rätt så ser du att du inte behöver varken kunna Bibeln utantill eller läsa ur den innantill för att svara på den, för det handlade om DIG och det DU skrivit.

• Matillin

Jennie ie.
    Den stora skillanden är att gud är allsmäktig, allvetande och fullkomliga.. så långt ifrån männsiakn man kan komma alltså.
    Som jesus sa den som är utan synd ska kasta första stenen..
    Ingen människa är utan synd därför får vi inte dömma varandra, endast gud som har rätt att dömma.

• lightswillguideyouhome

fia: men det där går ju inte ihop.

• hailey

Fia,
    "Som jesus sa den som är utan synd ska kasta första stenen..
    Ingen människa är utan synd därför får vi inte dömma varandra, endast gud som har rätt att dömma."

Men att anse att homosexualitet är en synd, är det inte att döma?

• Jennie med ie

fia, "När har jag skrivit att guds lag inte har ändrats??" Tja t ex aldeles nyss kl 16:37

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln