• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

Yiskah igen:
    Ja, egentligen är det just reproduktion och "förökning" som livet går ut på. Att vi människor upptäckt att sex kan vara kul att ha även för icke-reproduktivt syfte, upphäver ju inte "grundtanken". Det är ju bara vi som har sex för "nöjes skull", i stort sett.

• Yiskah

Det tycker jag låter lite som dubbelmoral, varför är det inte lika onaturligt att hjälpa heterosexuella att skaffa barn genom insemination som det är att det inte blir några barn vid homosexualitet. Om man är Jehovas får man väl inte ta emot blod, eller?
    Min gammelmorfar var Jehovas och han dog pga sin tro. Han blev sjuk i protstatacancer och behövde få blod, men han tackade nej och dog av komplikationerna.
    Hur är det med säd från en annan man som inte ingår i äktenskapet? Borde vara samma där eller får man ta emot det?

Äh? Bara vi som har sex för nöjes skull? Nej det är det verkligen inte, har du aldrig sett en hund eller katt eller annat djur gå runt och jucka på varann eller på våra ben?
    Om livet enbart skulle gå ut på att föröka oss så skulle jorden gå under ganska snabbt, vi är redan överbefolkade så det räcker, så det tror jag inte.

Förresten tycker jag att det bara verkar som det är manlig homosexualitet som tas upp i Bibeln, det kanske är okej att vara kvinnlig och homo då - konstigt.

Blåbärspappan har rätt, det fanns inga bögar på den tiden. Eller klart att det fanns men inte öppet eller att det var något man hängde upp sig på. På 1600-talet fanns det inte heller om man säger så för då var många kvinnor häxor och de flesta män begick tidelag, de hade fullt upp med att bränna dessa och att vara homosexuell var inget de hängde upp sig på då.
    När man i det antika grekland talar om homosexualitet är det egentligen inte det, för där var det äldre herrar som roade sig med yngre män vilket jag hellre skulle vilja kalla just pedofili och som man ser även här i dessa inlägg idag 2006, alltså ett antal årtusenden senare så lever fördomarna om att homosexualitet skulle vara jämförbart med pedofili tyvärr kvar.
    (Förstår inte varför det skulle vara lågt att ta upp ett exempel på nån här? Det är ju ingen hemlighet direkt och jag tycker det var relevant i min frågeställning, lågt är det Glocalnet som står för )

• RadixLecti

MrsL

Du har inte svarat på mitt inlägg, och fortsätter med felaktiga uttalanden:

"Ja, egentligen är det just reproduktion och "förökning" som livet går ut på. Att vi människor upptäckt att sex kan vara kul att ha även för icke-reproduktivt syfte, upphäver ju inte "grundtanken". Det är ju bara vi som har sex för "nöjes skull", i stort sett."

Många apor har sex för nöjes skull (dvärgschimpansen använder det t.o.m. för att lösa konflikter), även delfiner. Bland dessa djur finns också homosexuella förhållanden. Om det nu är förökning livet går ut på, hur kommer det sig att det finns homosexualitet bland djuren?

Och som jag sa tidigare: om homosexualitet är onaturligt, hur kommer det sig att djur pysslar med det? Enligt bibeln är det ju bara människan som fått fri vilja, och därför kan välja att göra "fel".

• Matillin

Hej

Tyckte inte disskusionen tidigare hölls på en speciellt hög nivå så därför drog jag mig ur den, men det verkar ju lugnat sig..för tillfället

Radixlecti
    Vad som avgör vad som blir kvinna o man när vi är foster är ju väldigt skört.
    Vi är ju tex ifrån början tjejer allihopa tills x eller y kromosomen sätter fart och gör att vissa utvecklas vidare till en kille.
    Att vi blir kära har ju med kemiska processer i hjärnan att göra läste jag i en tiding för inte så länge sen.
    Dom kallade det att man blev tillfälligt psykiskt störd när man blev nyförälskad eftersom man inte tänkte rationellt, man ser ju tex i början inte alla dom eventuella fel som ens partner har pga att man är förblindad av kärlek
    Att något går snett i dom här processerna är ju inte så konstigt kanske, inte så svårt att tänka sig att man då ist för att gilla tejjer kanske börja gilla killar ist som man?
    Vad vet jag..var en tanke bara.
    Och detta kan väl oxå ske hos djur dom har väl oxå hormoner och styrs av drifter

Sen måste jag säga att den sexuella driften är ju en naturlig drift precis som sömn och hunger.
    Om vi inte sov eller åt så skulle vi ju dö ut.
    Precis samma sak med sexualdriften, om vi inte hade den skulle väl ingen vilja föröka sig och föra avkomman vidare?
    Så att man tänder på människor inte bara när man ska göra barn är väl inte så konstigt eller?

Sen står det i NT om otillåten kärlek mellan kvinnor oxå..var någon som skrev något om det.

• Matillin

Yiskha
    nej jag tror inte att man bör använda spermier från en annan man när man inseminerar

• RadixLecti

Fia:

"Vad som avgör vad som blir kvinna o man när vi är foster är ju väldigt skört.
    Vi är ju tex ifrån början tjejer allihopa tills x eller y kromosomen sätter fart och gör att vissa utvecklas vidare till en kille."

Måste rätta dig här. Innan x eller y kromosomen kommer från mannen är ägget ingenting. Den har en halv uppsättning gener, och har alltså inget kön. Det är när en spermie tar sig igenom cellväggen könet avgörs, inte förr. Det är mest en gammal förenkling som av någon anledning lever kvar, det du sa.

"Att något går snett i dom här processerna är ju inte så konstigt kanske, inte så svårt att tänka sig att man då ist för att gilla tejjer kanske börja gilla killar ist som man?
    Vad vet jag..var en tanke bara.
    Och detta kan väl oxå ske hos djur dom har väl oxå hormoner och styrs av drifter "

Japp. Är det då onaturligt? Nej. Det är helt naturliga processer, som (som någon tidigare nämnt) t.o.m. kan ha fördelar för flocken. Det är bara människan dock som tycker det är fel.
    Jag avskyr när folk använder ord i fel sammanhang. Och att säga att homosexualitet är onaturligt ÄR felaktigt. Fråga vilken semantiker som helst.

• Matillin

"Måste rätta dig här. Innan x eller y kromosomen kommer från mannen är ägget ingenting. Den har en halv uppsättning gener, och har alltså inget kön. Det är när en spermie tar sig igenom cellväggen könet avgörs, inte förr. Det är mest en gammal förenkling som av någon anledning lever kvar, det du sa."

Jaha..jag hörde det för inte så länge sen, och dom sa att eftersom fostret är en flicka så sker det många missfall när fostret ist blir en kille eftersom det är en stor påfrestning för det?
    Jaja varje dag lär man sig något nytt..

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln