Inlägg från: MrsL |Visa alla inlägg
  • MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • MrsL

Jag tror så här: sex är till för reproduktion. Det finns nästan inga djur som har sex "för nöjes skull" utan det är för ett enda syfte: att vi ska bli fler. Men om sex är mellan två individer av samma kön blir det ingen avkomma. Därför är homosex onaturligt.

• MrsL

Lamia:
    Du har tagit upp mycket från GT. Det gäller inte oss kristna idag.

• MrsL

Jag tycker absolut inte att homoswexuella ska dödas. Men jag kan heller inte bara säga att accepterar homosexualitet. I mina ögon ( och framför allt i Jehova, min Guds, ögon , är det vederstyggligt).

• MrsL

FixarFrasse:
    Att vi HAR sex för nöjes skull betyder väl inte att det var MENINGEN att vi skulle ha det? Visst tycker ä'ven jag (och många kristna) att det är skönt med sex, och jag har det ibland utan en tanke på fortlevnanden. MEN: Det var inte så det var tänkt!

• MrsL

Lamia:
    Det sägs i NT att homosexualitet är fel i bl. a 1 Kor.5:9.

• MrsL

AnneSophie:
    Ja, jag är troende. Försöker att leva efter Bibeln. Men jag kan inte med gott samvete säga tt jag skulle följa allt jag lärt mig till 100% därför har jag valt att inte leva efter "min" religion.

• MrsL

AnneSophie:
    För att utveckla det: Jag tror på det mesta som Jehovas Vittnen tror på, men är inte överens med "dem" i blodfrågan. Jag kan tacka nej till blod för in egen del men har svårt att tänka mig att jag skulle kunn alåta mitt eget barn dö.

• MrsL

AnneSophie:
    Vill börja med att poängtera att jag aldrig varit ett döpt Vittne, men ja, jag har varit aktiv inom Jehovas vittnen. JV(=jehovas vittnen) följer Bibeln ordagrant. När det gäller just jv är det så att man följer "sin" översättning av Bibeln, den är inte olik "den vanliga" till innehållet utan på så sätt att den är mer lik originalspråk osv. När det gäller just denna översättning är det så att vissa saker har översatts annorlunda, exempelvis "Herren" har översatts med "Jehova" osv. Ordet "kors" (att Jesus korsfästes) har översatts med "påle" helt enligt originalspråket, När det gäller innehåll har inget förändrats.
    Man följer alltså Bibeln.

Vem som bestämmer HUR...ja, det är svårt att svara på. Inom just jv finns det en stor organisation som har till uppgift att översätta (och tolka, om du så vill) Bibeln. Man följer alltså de rekommendationer som ges. Men de som översätter är också människor, som kan göra fel.

Hoppas jag har svarat på ett tillfredsställande sätt! Om inte - fråga mer!!!!

• MrsL

LinaP
    Jag är ledesen, skrev fel. Menade 1 Kor 6:9.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln