Inlägg från: Bergtuva |Visa alla inlägg
  • Bergtuva

Homosexualitet vs Bibeln

Svar- jag det är förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet.
    Jag är troende och för mig är det inget fult med kärlek på lika villkor mellan vuxna människor oavsett kön.

Bibeln är skriven för länge sedan och den måste tolkas med nya ögon idag nästan 2000 år senare.

Många "kristna" hänvisar till Romarbrevet där Paulus sägs uttala sig om homosexualitet. Det man vet är att det under den tiden var vanligt för byggherrar att ha sex med sina slavpojkar, Paulus fördömer detta. Och det är ju klart att ett utnyttjande av en annan människa är moraliskt fel. Men vad Paulus eller Gud anser om en kärlek på lika villkor- det kan vi inte veta något om. Och Paulus nämner t ex ingenting om kärlek mellan kvinna och kvinna...

• Bergtuva

Plocka bort ett valfritt g från ovanstående

• Bergtuva

fia sthlm:
    Förstår vad du menar, men det ÄR en tolkningsfråga och ingen har patent på SANNINGEN. Och tror man det då förhäver man sig

Paulus uttalar sig om många andra saker också, som t ex att det är en synd för män att han långt hår. Är det inte så Jesus alltid brukar avbildas?

Förstår du hur jag menar?

• Bergtuva

Paulus säger (1 Kor 11:14) att "redan naturen säger att det är en vanära för mannen att ha långt hår...". Denna bibeltext väljer de flesta att tolka som ett exempel på hur Paulus är påverkad av sin samtid, och att det inte är en åsikt vi behöver dela idag. På samma sätt menar jag att det är en rimlig och fullt möjlig tolkning för en kristen att säga att Paulus uttalande om homosexualitet är något han skrev därför att han var påverkad av sin tid, men inget vi ska följa bokstavligt idag.

• Bergtuva

Inte undra på att det kommit att bli så många olika kristna samfund, och alla tycker man att "sin" tolkning är den "rätta" och "sanningen"

• Bergtuva

Fia sthlm:
    "Det var just därför som jag skrev att bibeln bevisligen "inte" har förändrats på 2000 år.
    Tex när dom hittade dödahavsrullarna så såg man att skriften behållt intackt.
    Du tog viskleken som ett ex..hur kommer det sig att det samma inte hänt med bibeln?
    Kanske för att bibeln är guds ord och han inte skulle tillåtits att den förändrades ?? "

Eftersom du är så "insatt" i Bibeln, så borde du ju veta att kyrkan flera gånger i historien ändrat och tagit bort många saker ur skriften, eftersom den inte "passat in". Och Döda havsrullarna som du nämner som ett argument bestämde man sig för att inte införliva i Bibeln just av den anledningen. Bl a tas reinkarnation upp där, vilket inte blev särskilt populärt bland kyrkans män.
    '

Jag är själv troende, jag är uppväxt i Missionskyrkan, med en morfar som var pastor där, och tycker VISST att homosexualitet är förenligt med kristen tro.
    Och jag blir rädd när jag ser att det likställs här med nekrofili och pedofili. Hur kan man likställa ömsesidig innerlig kärlek mellan två människor med ett utnyttjande eller skändande av en annan?! Det är verkligen inte ett äkta kristet synsätt.

• Bergtuva

"Och att kyrkan tagit bort saker är väl inget nytt, dom har ju oxå plockat bort guds namn och översatt vissa ord fel i bibeln?? "

Precis, och just därför kanske man ska akta sig för att vara bokstavstrogen!

• Bergtuva

hailey:
    Jehovas vittnen ser bara allt motstånd och argument som en bekräftelse på att man är av sanningen...trots emotsägelser i det de säger.

• Bergtuva

RadixLecti:
    Det har man nog inte bara BÖRJAT undra. Förr ett par år sedan identifierade den aktuella genen, och dessutom kan man se en tydlig skillnad i utformningen av hypotalamus på homosexuella människor.
    Men att homosexuella skulle ogilla detta faktum....?!

• Bergtuva

Mrs L:

Houston we have a problem......

Jag tror det sitter i att du som JV (eller är du inte JV, rätta mig om jag har fel) tolkar Bibeln som att den fördömer homosexuella, medan andra kristna inte tolkar Bibeln så.

Med betoning på TOLKAR

• Bergtuva

Jag känner till de ställena i Bibeln, vilket jag har nämnt tidigare i tråden och kommenterat också

• Bergtuva

42 Å:
    OT: Vilket lustigt sammanträffande! Vi diskuterade Gilgamesh i LOST-tråden igår, och då kom det upp till diskussion vem han var

• Bergtuva

fia sthlm:
    Ingen människa kan VETA om det verkligen är homosexualitet som fördöms i Bibeln, och vi kan inte VETA att det var det som Gud avsåg. Att ha monopol på att kunna tolka vad Gud menar, det är att förhäva sig

• Bergtuva

Vi får väl veta hur det verkligen ligger till när vi dör, antar jag

Men jag tycker inte om när man använder lösryckta citat ur Bibeln för att förtrycka vissa människogrupper, efter hur det passar en. Och sedan bortser man ifrån andra skriftställen. Jag får det inte att gå ihop.

Gud talar till oss hela tiden. Bibeln är inget absolut som bara skrevs för 2000 år sedan, utan den skulle egentligen kunna utvidgas hela tiden. Till mig säger Gud att homosexuella ska finnas. De har en plats i skapelsen, bl a för att vi ska lära oss på tolerans och inte fördöma varandra.

• Bergtuva

Jag tror egentligen inte att den här tråden kan leda till någon consensus i frågan, men visst är diskussionen intressant när det gäller varför man tycker si eller så.

Ang. bokstavstroende är det svårt för vissa att att överge det gamla "tänket". Börjar man rucka på världsbilden kan det bli riktigt farligt. Jag tror att det handlar om rädsla. En rädsla för vad man trott inte ska vara sant, därför håller man så hårt fast vid det man tror. Släpper man på efter för andra tolkningar av sanningen kanske hela ens världsfundament faller.

• Bergtuva

blåbärspappa:
    Nä visst vore det märkligt om alla profeter bara tvärförsvann för ett par tusen år sedan?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln