Inlägg från: Lamia |Visa alla inlägg
  • Lamia

Homosexualitet vs Bibeln

Varför väljer vissa kristna att citera bara vissa bibelverser för att slå i huvudet på andra? Det verkar som om det är väldigt viktigt att påpeka hur illa Gud tycker om de homosexuella handlingarna....
    Med stöd av religionsfriheten kan den som hetsar mot t ex judar eller homosexuella,
    försvara sig med att "Jag citerar ju bara bibeln ..."

FÖRFÖLJELSE AV JUDAR

FÖRSTA THESSALONIKERBREVET, KAPITEL 2, VERS 15:
    "Judarna dödade herren Jesus liksom de dödade profeterna, och oss har de förföljt. De trotsar Gud och är fiender till hela mänskligheten"

FÖRTRYCK AV KVINNOR

EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
    "Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män"

SLAVERI

FÖRSTA PETRUSBREVET, KAPITEL 2, VERS 18:
    "Ni som är slavar, underordna er era herrar, lyd och respektera dem, inte bara de goda och hyggliga utan också de orättvisa"

ATT BRÄNNA HÄXOR

ANDRA MOSEBOKEN, KAPITEL 22, VERS 18:
    "En trollkvinna skall du inte låta leva"

ATT DÖDA HOMOSEXUELLA

TREDJE MOSEBOKEN, KAPITEL 20, VERS 13:
    "Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen"

ETNISK RENSNING

FEMTE MOSEBOKEN, KAPITEL 20, VERSERNA 16-18:
    "Men i städer som tillhör dessa folk och som Herren, din Gud, vill göra till din egendom får du inte skona en enda levande varelse. I enlighet med Herrens, din Guds, befallning skall du viga dem alla åt förintelse, hettiterna och amoreerna, kanaaneerna och perisseerna, hiveerna och jevuseerna, så att ni inte tar efter alla skändligheter de gör till sina gudars ära, ty då syndar ni mot Herren, er Gud."

BARNAGA

ORDSPRÅKSBOKEN, KAPITEL 23, VERSERNA 13-14:
    "Undanhåll inte pojken fostran, agar du honom slipper han dö. Det är du som skall ge honom aga och rädda honom från dödsriket."

ORDSPRÅKSBOKEN, KAPITEL 22, VERS 15:
    "Dårskapen sitter djupt hos pojken, men det fostrande riset driver ut den"

Kan ni skriva kristna skriva under på alla ovanstående citat, eller är det endast homosexuella som är den viktigaste målgruppen att "trycka till"?

• Lamia

OK! Låt säga att vi bortser från GT..
    Har Jesus sagt på nåt ställe i NT att homosexuallitet är fel?

• Lamia

Mrs L
    Det står det inte i 1 kor 5.9

• Lamia

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Har JESUS sagt att det är synd med homosexuallitet? Inte som jag kan se nån stans!
    Deremot har Paulus sagt så... Och han har sagt en hel del annat också.
    Lägger ni lika stor vikt vid ALLT Paulus har sagt?

• Lamia

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Har JESUS sagt att det är synd med homosexuallitet? Inte som jag kan se nån stans!
    Deremot har Paulus sagt så... Och han har sagt en hel del annat också.
    Lägger ni lika stor vikt vid ALLT Paulus har sagt?

• Lamia

Men talar han om homosexulitet? Du kan väl inte läsa in dina egna tyckanden i det Jesus säger om man ska följa det som står? Eller får man göra fria tolkningar nu plötsligt?

• Lamia

Fia
    Nej just det. Det var Paulus som talade om det. Ska man då ta allt det som Paulus säger som lag, som nåt man ska följa blir då min nästa fråga?

• Lamia

"Naturlig kärlek resulterar oftast i avkomma." Är det normen för äkta kärlek?
    Att det är en kärlek som leder till avkomma? Hur blir det då med de som inte kan skaffa barn på naturlig väg? Är deras kärlek också fel?

• Lamia

Lina
    Du formulerade bättre vad jag tänkte!

• Lamia

MrsL
    Men du nämner det ju som ett argument!

• Lamia

Paulus säger också i 1 Kor. 11:13-16, bl a att kvinnorna skall be med täckta huvuden och att männen inte skall ha långt hår.
    Och att kvinnan ska tiga i församlingen. Är det lika mycket synd som homosexuallitet?

• Lamia

Så här skriver Paulus om judarna:
    "Judarna trotsar Gud och är fiender till hela mänskligheten" (1 Thess 2:15)
    och så här skriver han om kvinnan:
    "Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla (1Tim 2:11-12).
    Detta står i NT inte GT (som ni påpekar inte är giltig längre)

• Lamia

Skulle ni starta en tråd om kvinnans undreordnande av mannen, att judarna er fiender till mänskligheten, eller känns det inte lika viktigt som att starta trådar om homosexuellas vara eller icke vara?

• Lamia

Hon verkade ju så pigg på att diskutera, men det var inte mycket till svar man fick...
    Argumenten kanske sinade...?

• Lamia

Oj, glömde svara på TS fråga Jag tycker homosexualitet är naturligt, och jag kan inte se hur man med bibeln som facit kan säga att det är fel när man samtidigt accepterar (eller tillåter) andra förbud/påbud i bibeln.

• Lamia

AnneSophie
    "Ett ägg kan inte veta vilket kön den spermie som håller på att ?gnaga? på skalet har och kan därför rent logiskt då, inte ?välja? vilken spermie som ska vinna."

Hur vet du att ägget INTE kan "känna av" om det ska öppna sig för en x eller y spermie?
    För att det "inte är logiskt"?

"Ägget tar aktiv del i befruktningsprocessen genom öppna väg för en lämplig spermie."
    Står det i texten ovan. Varför skulle det inte kunna välja x eller y spermie att bli befruktat av?

• Lamia

AnneSophie
    Skulle inte ägget och spermien kunna "läsa av" varandra med att skicka ut kemiska signaler eller nåt?
    (Vet inte själv, jag funderar och googlar tycker ämnet är jätteinteressant.)

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln