Man kan hålla på hur länge som helst med att slänga bibelverser i skallen på varandra, men hur man än vrider och vänder på det så är det ändå upp till var och en av oss att själv tolka Bibeln. Det finns ingen objektiv sanning om Bibeln! Det går inte att döma ut det ena eller det andra med hänvisning till Bibeln för det som står där går inte att tolka bokstavligt. Som vi alla vet är Bibeln skriven av en rad olika författare under en lång tid och har sedan blivit redigerad och omformulerad och omtolkad tusentals gånger under tvåtusen år.
Min personliga uppfattning är att Bibeln är Guds ord filtrerade genom människor och genom årtusenden. Liknelsen med viskleken är ganska bra tycker jag. Efter alla dessa år är det närmast omöjligt att avgöra vad som är Guds ord och vad som är människans. För att förstå Bibeln måste man också ha viss förståelse för när texterna skrevs, vem som skrev och för vem man skrev. I Gamla Testamentet finns en rad olika lagar som ingen människa i dagens samhälle kan leva efter. Detsamma gäller även för många av de lagar och förordningar som finns i Nya Testamentet. Allt som står där är helt enkelt inte relevant i det samhälle vi lever i idag. När Paulus levde fanns inte den homosexuella parrelation som vi talar om idag. Så att använda hans citat för att fördöma dagens homosexuella känns inte särskilt relevant.
Och, än en gång, att blanda in pedofiler, nekrofiler och djursex i diskussionen är lågt. Jag vet att MrsL och fia försökt lägga in någon slags brasklappar om att jämförelsen bara handlar om "samhällets syn" på dessa företeelser. Men det är ändå en onödig kränkning som hade varit väldigt lätt att undvika. Homosexuella får idag kämpa emot en rad fördomar. Kopplingen till djursex och pedofili är väl en av de grövsta och genom att fortsätta göra kopplingen (oavsett syfte) bidrar man till att hålla fördomen vid liv. En homosexuell parrelation bygger på ömsesidig kärlek och respekt på samma sätt som en heterosexuell relation. I pedofili och djursex mm finns inte den ömsesidigheten utan det bygger på ett ensidigt utnyttjande av en svagare part.