Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

Homosexualitet vs Bibeln

OK. Jag har inte läst hela tråden än. Men, det är fullständigt oförenligt med min kristna övertygelse att fördöma andra människors kärlek och jag anser inte att homosexualitet är något man kan ha en generell åsikt om (för eller emot), lika lite som det går att ha en generell åsikt om heterosexualitet. De få bibelställen som nämner homosexualitet i någon form är så korta och luddigt formulerade att de går att tolka på en hel massa olika sätt (vilket också görs). Om ett fördömande av homosexuella relationer hade varit en sådan viktig och grundläggande del av kristendomen hade det sannolikt uttryckts både oftare och tydligare i vår heliga skrift.

Ursäkta om jag upprepar något som redan sagts.

• bbpop

Det jag däremot anser att man KAN ta ställning till (för eller mot) är kärlek.

Jag är för kärlek!

• bbpop

"Apropå politisk korrekthet: Det är inte länge sedan homosexualitet klassades som mentalsjukdom i Sverige. (1944). Ännu kortare tid har gått sedan det förbjöds i svensk lag. (Ngn gång på 70-talet). Jag vill absolut inte ha tillbaka de mörka tiderna, men undrar bara hur ett förslag om att homosexuella ska få gifta sig och "skaffa" barn skulle ha tagits emot då..."

Tvärtom var det väl? Homosexualitet var en sjukdom tills någon gång på sjuttiotalet. För övrigt förstår jag inte hur en hänvisning till ett synsätt man hade för sextio år sedan kan vara riktigt relevant för dagens diskussion.

• bbpop

MrsL: Inte för att det har så stor betydelse för diskussionen i övrigt men du blandar fortfarande ihop årtalen. Homosexualitet avkriminaliserades 1944 och klassades som mentalsjukdom tills i slutet av sjuttiotalet.

• bbpop

Trist att den stora PK-klubban alltid finns till hands när argumenten tagit slut. Självklart är det inte fler som kommer ut för att det är PK att vara homosexuell. Fler kommer ut för att det samhället numera accepterar homosexuella på ett helt annat sätt än man gjort tidigare. (Som Jennie med ie påpekat)

• bbpop

MrsL:
    "jag jämförde _synen_på homosexualitet med _synen_ på b.la nekrofili. För inte så länge sedan ansågs man vara mentalt sjuk om man var homosexuell. I dag är det helt "normalt", t.om vackert och naturligt. Då undrar jag bara vad nästa steg är när det gäller synen på pedofili, nekrofili osv?"

Nu är du ute på hal is! Det går absolut inte att dra paralleller mellan homosexualitet och "pedofili, nekrofili osv". En homosexuell relation är en ömsesidig kärleksrelation mellan två jämbördiga individer. På vilket sätt kan man överhuvudtaget koppla ihop det med nekrofili och pedofili? Du säger visserligen att du jämför samhällets syn på dessa företeelser och inte företeelserna i sig, men jag kan inte tolka ditt inlägg på något annat sätt än att du anser att när nu samhället har normaliserat en "perversion" är det inte långt innan nästa blir "normal", vacker och naturlig. Är det så du menar?

• bbpop

"Jag har aldrig sagt att det är rätt, bara jämfört!"

Och det går inte att jämföra! I en homosexuell relation finns inget tvång, ingen förövare och inget offer.

• bbpop

"I dag är homosexualitet "accepterat"."

Ja, eftersom det, till skillnad från i exemplet med pedofili, inte finns någon utnyttjad, kränkt eller tvingad part i en homosexuell relation. Kärlek är kärlek. Övergrepp är övergrepp. Stor skillnad!

• bbpop

Man kan hålla på hur länge som helst med att slänga bibelverser i skallen på varandra, men hur man än vrider och vänder på det så är det ändå upp till var och en av oss att själv tolka Bibeln. Det finns ingen objektiv sanning om Bibeln! Det går inte att döma ut det ena eller det andra med hänvisning till Bibeln för det som står där går inte att tolka bokstavligt. Som vi alla vet är Bibeln skriven av en rad olika författare under en lång tid och har sedan blivit redigerad och omformulerad och omtolkad tusentals gånger under tvåtusen år.

Min personliga uppfattning är att Bibeln är Guds ord filtrerade genom människor och genom årtusenden. Liknelsen med viskleken är ganska bra tycker jag. Efter alla dessa år är det närmast omöjligt att avgöra vad som är Guds ord och vad som är människans. För att förstå Bibeln måste man också ha viss förståelse för när texterna skrevs, vem som skrev och för vem man skrev. I Gamla Testamentet finns en rad olika lagar som ingen människa i dagens samhälle kan leva efter. Detsamma gäller även för många av de lagar och förordningar som finns i Nya Testamentet. Allt som står där är helt enkelt inte relevant i det samhälle vi lever i idag. När Paulus levde fanns inte den homosexuella parrelation som vi talar om idag. Så att använda hans citat för att fördöma dagens homosexuella känns inte särskilt relevant.

Och, än en gång, att blanda in pedofiler, nekrofiler och djursex i diskussionen är lågt. Jag vet att MrsL och fia försökt lägga in någon slags brasklappar om att jämförelsen bara handlar om "samhällets syn" på dessa företeelser. Men det är ändå en onödig kränkning som hade varit väldigt lätt att undvika. Homosexuella får idag kämpa emot en rad fördomar. Kopplingen till djursex och pedofili är väl en av de grövsta och genom att fortsätta göra kopplingen (oavsett syfte) bidrar man till att hålla fördomen vid liv. En homosexuell parrelation bygger på ömsesidig kärlek och respekt på samma sätt som en heterosexuell relation. I pedofili och djursex mm finns inte den ömsesidigheten utan det bygger på ett ensidigt utnyttjande av en svagare part.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln