• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym

Det är inget jag retar upp mig för, men jag kommer aldrig att använda det ordet.

• Jelenas

Jag gillar inte heller ordet hen, jag har två pojkar och ingenting annat. Men däremot så spyr jag på det tänket att pojkarna måste klä sig i actionfigurskläder och springa omkring och bråka medans tjejerna förväntas att vara snälla lugna och bygga pärlplattor.
    Nä något där mellan någonstans skulle det vara. :)

• FruBlöjor
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!
  • Mamma till Prins

Håller med ts!

I vardagen skulle jag aldrig använda ordet "hen" (<- tror det där var första gången jag skrev det oxå). Man ser oftast vem eller om vem man pratar om och då är det respektlöst att ta ifrån den personen sitt kön och göra den till en "hen". Små barn kan vara svårt att avgöra kön på, men Jag frågar hellre "vad heter den här lilla sötnosen" än att fråga "vad heter hen"?!

På ett forum som detta fattar jag definitivt inte varför man skall använda ordet. Om man inte har sitt namn och personnummer som nick är man så gott som anonym. Och vill man ändå vara på den säkra sidan kan man starta en anonym tråd och helt fritt vraka mellan hon eller han. Och har man trots allt svårt att skriva ett könsbestämmande ord så kan man använda sig av "mitt barn, min kompis barn, en person" eller liknande.

Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?

Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!

• Mamma till Prins

Håller med ts!

I vardagen skulle jag aldrig använda ordet "hen" ( tror det där var första gången jag skrev det oxå). Man ser oftast vem eller om vem man pratar om och då är det respektlöst att ta ifrån den personen sitt kön och göra den till en "hen". Små barn kan vara svårt att avgöra kön på, men Jag frågar hellre "vad heter den här lilla sötnosen" än att fråga "vad heter hen"?!

På ett forum som detta fattar jag definitivt inte varför man skall använda ordet. Om man inte har sitt namn och personnummer som nick är man så gott som anonym. Och vill man ändå vara på den säkra sidan kan man starta en anonym tråd och helt fritt vraka mellan hon eller han. Och har man trots allt svårt att skriva ett könsbestämmande ord så kan man använda sig av "mitt barn, min kompis barn, en person" eller liknande.

Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?

Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!

• SeaDragon

Suck, ännu en forumspolis som vill säga till andra vad de ska göra och inte göra, vilka ord de ska använda etc...

*urk*

De flesta använder INTE hen när de VET könet på någon! Hen är INTE tänkt att neutralisera könen, utan att använda när man inte VET, istället för DEN! (Och för att slippa skriva han / hon hela tiden, det förenklar alltså).

När ska folk fatta att det inte handlar om att försöka "utrota" könen??? Det handlar om ett komplement, inte en ersättning! 

• SeaDragon
    The Green Witch skrev 2012-07-20 07:19:32 följande:
    Intressant att så otroligt många har missuppfattat ordet rejält och tror att det handlar om könsneutralisering. Skaffar man lite bakgrundsinfo slipper man vräka ur sig dumheter och uppfattas som mindre intelligent.
  • Veladis
    MBB skrev 2012-07-20 07:26:40 följande:
    Jag är feminist och jobbar också oerhört aktivt med genusfrågor på mitt jobb men jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska använda ordet "hen", om nu det nu inte är så att man känner sig som en "hen" själv. Dessutom jobbar jag i ett invandrartätt område och där skulle barnen bli totalförvirrade om vi började säga "hen" helt plötsligt.

Sen ska jag erkänna att jag tycker att det låter sååå töntigt när det används i vardagligt tal. Kontexten är viktig tycker jag, för det är inte bara ett alternativ till "hon/han" utan för mig handlar det om att lyfta genusfrågor och göra den debatten lite mer nyanserad. 

Märkligt att du missat hur ordet används trots att du jobbar med genusfrågor...
  • Loriyana

Själv gillar jag inte ordet "slempropp" men inte startar jag en tråd om det :)

Orka bry sig. Det är ett ORD, och dessutom ett ord som inte du behöver använda. Visst förstår att folk reagerar på svordommar och andra liknande ord, men "hen" är inte fult på något sätt så förstår verkligen inte varför folk reagerar så starkt på det. Jag tycker det är mycket praktiskt om man inte vet könet på ett barn.  

• SeaDragon
    Anonym (emma) skrev 2012-07-20 02:04:27 följande:
    Alltså om man inte vet om barnet i fråga är en hon eller en han kan väl hen vara helt ok men att missbruka det satans ordet har ju ingen mening alls? en kille är en kille och en tjej är en tjej, what to do about it?
    Jag har aldrig hört någon kalla en känd flicka eller pojke för HEN. Är det vanligt? I så fall förstår jag reaktionen, men jag har som sagt aldrig varit med om det. Samtidigt får väl folk använde vilka ord de vill, men "hen" om man VET könet på någon, kan kanske uppfattas lika kränkande eller "avpersonlifierande" som att säga "den" om en människa. Men det är alltså inte så det är tänkt att användas. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!