• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Opcode
    Anonym skrev 2012-07-20 01:40:19 följande:
    www.logia.se/sprak

> "Det vore alltså i sig inte ett språkligt fel att kalla en sjuksköterska för "den". De flesta skulle dock föredra "hon".
    >"Han" är däremot alltid fel."

Hon den där sjuksköterskan med skägget och kuken där borta, hon ser väldigt bister ut när jag pratar om henne. Undrar varför?
    Läs artikeln så ser du motiverat varför också.
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • LoPax

Första gången jag såg ordet hen var i en artikel om ett nytt dagis. Dagiset ville vara helt könsneutralt, ja ni känner nog till konceptet. Då ska jag ärligt säga att jag reagerade som TS gör. Tyckte att det var ett grymt märkligt påhitt. 

Men! Sen när jag såg hur man kan använda ordet hen, speciellt på forum, så är jag helt omvänd. Hen är definitivt ett ord som har fattats i det nya moderna språket. Speciellt i den enorma världen "internet". Innan har jag upplevt att det har vart svårt att uttrycka sig neutralt om något och det har ofta blitt nödlösningar som "den/det" eller "han-hon" om obestämt kön.  

TS, tycker du verkligen att ordet är hemskt när det används på rätt sätt? 

• Anonym (emma)

Alltså om man inte vet om barnet i fråga är en hon eller en han kan väl hen vara helt ok men att missbruka det satans ordet har ju ingen mening alls? en kille är en kille och en tjej är en tjej, what to do about it?

• Anonym (Polly)
    Opcode skrev 2012-07-20 01:21:24 följande:
    www.logia.se/sprak En bra och lärorik artikel som kanske iallafall får någon av er att tänka ett varv till.

Den raljerande artikeln skriven på dåligt stavad svenska? Ja, den befäste min åsikt om hen-motståndare.
  • Opcode
    Anonym (Polly) skrev 2012-07-20 02:21:12 följande:
    Den raljerande artikeln skriven på dåligt stavad svenska? Ja, den befäste min åsikt om hen-motståndare.
    Japp, tänkte du kunde ha överseende med stavfelen och istället koncentrera dig på faktan.
  • Anonym
    Anonym (Henhenhenhen) skrev 2012-07-19 22:52:56 följande:
    Föresten:  Jag är kanske fördomsfull, men kan det vara så att det mestadels är lågutbildade som har svårt för "hen"? Det är intrycket jag har fått iallafall, men det kan ju vara helt galet fel av mig.. 

Jo så verkar det ju...
  • The Green Witch

Intressant att så otroligt många har missuppfattat ordet rejält och tror att det handlar om könsneutralisering. Skaffar man lite bakgrundsinfo slipper man vräka ur sig dumheter och uppfattas som mindre intelligent.

• MBB

Jag är feminist och jobbar också oerhört aktivt med genusfrågor på mitt jobb men jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska använda ordet "hen", om nu det nu inte är så att man känner sig som en "hen" själv. Dessutom jobbar jag i ett invandrartätt område och där skulle barnen bli totalförvirrade om vi började säga "hen" helt plötsligt.

Sen ska jag erkänna att jag tycker att det låter sååå töntigt när det används i vardagligt tal. Kontexten är viktig tycker jag, för det är inte bara ett alternativ till "hon/han" utan för mig handlar det om att lyfta genusfrågor och göra den debatten lite mer nyanserad. 

• Nano07

Hen kan användas när man vill slippa använda "han eller hon" i meningar där man faktiskt inte vet om det är en han eller hon.

I texform gör det texten mycket mer lättläst och man i varann mening slipper skriva "han eller hon" när man tex pratar om ett ofött barn som man inte vet könet på.

Men vad är problemet egentligen, gillar du inte ordet så användet det inte. Själv avskyr jag ordet "faktiskt" så jag använder det inte. Problemet löst!!

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!