• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym
    vampyria2 skrev 2012-07-20 08:51:07 följande:
    Faaan vad jag hatar att känna att jag har behov av att skriva det här, tidigare så var jag också en stor motståndare till ordet hen just för att jag nog inte riktigt hängde med i hur man skulle använda det Drömmer  Är det så som jag har förstått att man använder det om det tex kommer en arbetare som man inte vet könet på så tycker jag faktiskt att det underlättar att använda ordet hen i stället för den m.m

Är det så att man ska använda ordet för att man inte vill att folk ska veta könet på ens barn är det bara onödigt som bara den och elakt mot barnet. Jag har själv en dotter som är transexuell och han kom hem för några veckor sedan och frågade mig om jag hade hört talas om ordet hen, när jag sa ja och frågade vad han tyckte om ordet så svarade han "jag tycker att det är jätte konstigt, man vet väl om man är en pojke eller flicka" haha och nog tusan har han rätt, de som är transexuella vet vilket kön de är även om utsidan ibland visar något helt annat
    Det stämmer för transsexuella ja. Hälsa din son att det finns personer som är intergender och som alltså är varken man eller kvinna Det finns även intersexuella som rent fysiskt har båda könen, även om de oftast har en klar könsidentitet som är kvinna eller man.

Så nej, man är inte antingen eller och vet att man är en pojke eller flicka. Vissa vet lika bestämt att de är varken eller.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-20 10:11:30 följande:
    Grejen med transsexuella är ju att de faktiskt har en mycket bestämd åsikt om vilket kön de tillhör, och att det könet är ett annat än det som deras kropp föddes in i.

Det är ju ingen mening att lägga könsneutra epitet på en person som går genom eld och blod för att erhålla ett visst kön. Det är bara förolämpande, korkat och fel.

"Jag har aldrig känt mig som en kvinna, jag vill få kroppen korrigerad och bli sedd som man."
    "Okej, då kallar vi dig för 'det' hädanefter".

Inte alltid, nej. Finns de som är intergender också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intergender
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Gretella

Jag var en henmotståndare i början men uttrycket har växt på mig så nu är det ok.

• hönamor

Jag tycker det är ett ok ord om man ska skriva känsliga inlägg här o inte vill avslöja könet på sina barn, eller när könet inte spelar nån roll utan det är situationen  man vill åt. Men för övrigt är det inget ord jag använder, inte heller snippa - känns lika hitte-på som hen för mig

• Dorian Ertymexx
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 10:16:51 följande:

Finns bara två kön..? Låt oss se vad läkarvetenskapen har att säga om detta:

För att ändå försöka svara på påståendet litet mer seriöst - nej, det finns inte bara två kön. Faktum är att vi ALLA sitter någonstans på en flytande skala mellan två (eller egentligen fler än två) extremer.

Vad som skapar kön är inte helt klart, det är många olika faktorer som påverkar. Först och främst har vi kromosomerna som man vanligtvis brukar säga är ansvariga. Problemet är bara att det finns kvinnor som har XY-kromosomer, och dito män som har XX. Eller, i båda fallen, XXY eller XXXXY till och med. Så även om de påverkar så är det inte så enkelt som att kromosomerna bestämmer kön.

Sedan har vi hormonerna, östrogen och testosteron. De påverkar också, men är inte heller det mest avgörande. Hörde nyligen att många av de som idag klassas som de manligaste männen faktiskt har lika höga nivåer av östrogen som testosteron. Så inte heller där är det så lätt att säga vad som är vad. Och då vi alla har olika nivåer av de tu hormonerna så...

Rent kroppsligt är det också förvirrande. Finns män som har bra värden av testosteron (och östrogen), XY-kromosomer och hela kittet - men som har vad som betraktas som tex kvinnliga höfter, eller anlag för att få kvinnliga bröst.

Det är helt enkelt väldigt luddigt, och inte alls så enkelt och uppdelat som att det finns män och kvinnor. Det är mycket mer komplext än så.     
  • Dorian Ertymexx
    hönamor skrev 2012-07-20 10:26:38 följande:
    Jag tycker det är ett ok ord om man ska skriva känsliga inlägg här o inte vill avslöja könet på sina barn, eller när könet inte spelar nån roll utan det är situationen  man vill åt. Men för övrigt är det inget ord jag använder, inte heller snippa - känns lika hitte-på som hen för mig

Säg ett enda ord som inte är påhittat. ;)
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 10:27:28 följande:
    För att ändå försöka svara på påståendet litet mer seriöst - nej, det finns inte bara två kön. Faktum är att vi ALLA sitter någonstans på en flytande skala mellan två (eller egentligen fler än två) extremer.

Vad som skapar kön är inte helt klart, det är många olika faktorer som påverkar. Först och främst har vi kromosomerna som man vanligtvis brukar säga är ansvariga. Problemet är bara att det finns kvinnor som har XY-kromosomer, och dito män som har XX. Eller, i båda fallen, XXY eller XXXXY till och med. Så även om de påverkar så är det inte så enkelt som att kromosomerna bestämmer kön.

Sedan har vi hormonerna, östrogen och testosteron. De påverkar också, men är inte heller det mest avgörande. Hörde nyligen att många av de som idag klassas som de manligaste männen faktiskt har lika höga nivåer av östrogen som testosteron. Så inte heller där är det så lätt att säga vad som är vad. Och då vi alla har olika nivåer av de tu hormonerna så...

Rent kroppsligt är det också förvirrande. Finns män som har bra värden av testosteron (och östrogen), XY-kromosomer och hela kittet - men som har vad som betraktas som tex kvinnliga höfter, eller anlag för att få kvinnliga bröst.

Det är helt enkelt väldigt luddigt, och inte alls så enkelt och uppdelat som att det finns män och kvinnor. Det är mycket mer komplext än så.     
    Tack för att du lyfter fram det! Detta lärde jag mig redan på gymnasiet, vi hade en klok biologilärare som förstod att det var viktigt att poängtera. Så mycket mer intressant än två polariteter dessutom!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!