• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • SeaDragon

Konstigt att det litet ord kan väcka så starka reaktioner att det startas tråd efter tråd om detta. Eller är det ett typiskt FL-fenomen?

Man undrar ju vad som är fel med folk. En äldre kollega på mitt jobb (förskola) sade en dag att hon störde sig på ordet "hen", då förklarade jag för henne hur det var tänkt att användas och att man inte måste använda det om man inte vill. Då lugnade hon ner sig

Men det är ju lite tragiskt att så många går i taket utan att ta till sig fakta först. Håller IQ-nivån på att sjunka i detta land? I så fall är det väl snarare det vi behöver oroa oss för. 

• Veladis

Sen tror jag TS bör fundera över varför ordet väcker sådan känslor, sådan aggression och ilska. Förutom att man kan få intressanta faktorer vid en djupare ananlys av de känslorna i sammanhanget är det ju inte nyttigt.

Läste ett inlägg tidigare, tror det var TS, som menade att de flesta i Sverige är lågutbildade och att inte en lärd elit ska styra språket. Lustigt, det är ingen som defintivt "styr" språket, språk är levande och lever när de används. Det är inte upp till mig eller TS att bestämma om "hen" ska få finnas kvar som ord, finns det ett praktiskt användningsområde kommer ordet att leva vidare, annars komemr det att försvinna. Men det sämsta man kan göra om man vill "utrota" ordet är ju att ge det en massa uppmärksamhet. Men hursomhelst tycker jag att man bör ta reda på hur det verkligen förhåller sig med ordets användning och betydelse innan man börjar raljera om könens utplåning och unisexmänniskor.  Man låter mest bara korkad, och är man till på köpet förbannad över något man helt missuppfattat, blir det ju extra löjligt.

• Mamma till Prins

Men vi ser ju dagligen på fl att personer skriver om dina egna barn och använder ordet hen. Borde de inte veta könet på sitt egna barn?! (talar såklart inte om de som är gravida med okänt kön i magen)

SeaDragon skrev 2012-07-20 08:27:01 följande:
    Jag har aldrig hört någon kalla en känd flicka eller pojke för HEN. Är det vanligt? I så fall förstår jag reaktionen, men jag har som sagt aldrig varit med om det. Samtidigt får väl folk använde vilka ord de vill, men "hen" om man VET könet på någon, kan kanske uppfattas lika kränkande eller "avpersonlifierande" som att säga "den" om en människa. Men det är alltså inte så det är tänkt att användas. 

• Veladis
    Mamma till Prins skrev 2012-07-20 08:31:27 följande:
    Men vi ser ju dagligen på fl att personer skriver om dina egna barn och använder ordet hen. Borde de inte veta könet på sitt egna barn?! (talar såklart inte om de som är gravida med okänt kön i magen)
    Gör man?
    Jag har sett det ett par gånger under mina ÅR på FL (ja hen är äldre än några månader, trots att debatten blossade upp då), men flertalet gånget har det varit trolltrådar med syfte att provocera, i andr fall har det varit folk som vill diskutera helt anonymt och säger hen om sina barn, i diskussionen, inte till dem hemma. 
  • LunaLunatic

"Jag har en treåring hemma"
    "Jaså, vad heter...
    1. han eller hon?"
    2. hen?"
    3. den?"
    4. treåringen?"
    5. denne?"

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    Mamma till Prins skrev 2012-07-20 08:31:27 följande:
    Ett exempel i samma andra som hen-om-sitt-barn-på-FL:

Jag sitter och pratar med Anna. Anna och jag har flera vänner och bekanta gemensamt och jag vill inte snacka skit om en namngiven person. Könet är även helt irrelevant för historien.

"Jag var på krogen med en kompis igår. Men det var fan sista gången! Hen är så jäkla ego, så fort hen får ragg bara drar hen!"

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Mindie

Fantastiskt att ett litet ord kan uppröra folk så vansinnigt mycket. Det är ett ord. Du kan välja att använda det eller så kan du låta bli, men att bli så här arg över det känns inte riktigt normalt. Finns det andra ord som väcker samma ilska hos dig?

• QueenObscene
    The Green Witch skrev 2012-07-20 07:19:32 följande:
    Intressant att så otroligt många har missuppfattat ordet rejält och tror att det handlar om könsneutralisering. Skaffar man lite bakgrundsinfo slipper man vräka ur sig dumheter och uppfattas som mindre intelligent.
  • vampyria2

Faaan vad jag hatar att känna att jag har behov av att skriva det här, tidigare så var jag också en stor motståndare till ordet hen just för att jag nog inte riktigt hängde med i hur man skulle använda det Drömmer  Är det så som jag har förstått att man använder det om det tex kommer en arbetare som man inte vet könet på så tycker jag faktiskt att det underlättar att använda ordet hen i stället för den m.m

Är det så att man ska använda ordet för att man inte vill att folk ska veta könet på ens barn är det bara onödigt som bara den och elakt mot barnet. Jag har själv en dotter som är transexuell och han kom hem för några veckor sedan och frågade mig om jag hade hört talas om ordet hen, när jag sa ja och frågade vad han tyckte om ordet så svarade han "jag tycker att det är jätte konstigt, man vet väl om man är en pojke eller flicka" haha och nog tusan har han rätt, de som är transexuella vet vilket kön de är även om utsidan ibland visar något helt annat

• listo

Det är fantastiskt att så många fortfarande inte har en aning om vad "hen" är, men som tror att ordet har den magiska kraften att könsneutralisera människor helt utan kirurgiska ingrepp, bara genom att finnas till.

Jag undrar om alla ni superengagerade "hen"-hatare förstår att t.ex. "den", "det" och "bebisen är exakt lika neutrala och ofarliga ord? Inga könsorgan utplånas när man använder dem (det är säkert, jag har testat).

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!