• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 07:59:00 följande:
    Det är inget jag retar upp mig för, men jag kommer aldrig att använda det ordet.
    Men shit! En hen-motståndare som kan acceptera att alla är olika och som inte eldar upp sig över att andra gör annorlunda! Det får du en blomma för {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym
    Mamma till Prins skrev 2012-07-20 08:20:44 följande:
    Håller med ts!
    I vardagen skulle jag aldrig använda ordet "hen" (<- tror det där var första gången jag skrev det oxå). Man ser oftast vem eller om vem man pratar om och då är det respektlöst att ta ifrån den personen sitt kön och göra den till en "hen". Små barn kan vara svårt att avgöra kön på, men Jag frågar hellre "vad heter den här lilla sötnosen" än att fråga "vad heter hen"?!

På ett forum som detta fattar jag definitivt inte varför man skall använda ordet. Om man inte har sitt namn och personnummer som nick är man så gott som anonym. Och vill man ändå vara på den säkra sidan kan man starta en anonym tråd och helt fritt vraka mellan hon eller han. Och har man trots allt svårt att skriva ett könsbestämmande ord så kan man använda sig av "mitt barn, min kompis barn, en person" eller liknande.

1. Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?
    2. Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!
    1. Nu är hen inget smeknamn eller så, men visst, använd det om mig så mycket du vill så länge du känner att du behöver det!

2. Ja, om de inte vet vilket kön hen har är det jättesmidigt om de vill/kan säga hen tills de får reda på det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 10:06:08 följande:
    Jag har en vän som håller på att genomgå en behandling för könsbyte, och skulle någon kalla den personen för hen kan jag lova att det skulle ta hus i helvete från vederbörande! I det exemplet som tas upp så ska naturligtvis personen kallas för han, honom osv. Allt annat är bara trams och förpassar den drabbade personen till nåt slags könslimbo!
    Grejen med transsexuella är ju att de faktiskt har en mycket bestämd åsikt om vilket kön de tillhör, och att det könet är ett annat än det som deras kropp föddes in i.

Det är ju ingen mening att lägga könsneutra epitet på en person som går genom eld och blod för att erhålla ett visst kön. Det är bara förolämpande, korkat och fel.

"Jag har aldrig känt mig som en kvinna, jag vill få kroppen korrigerad och bli sedd som man."
    "Okej, då kallar vi dig för 'det' hädanefter".
  • PumpkinQueen

Oj TS, det måste vara jobbigt att hata ett ord så där mycket. Finns det andra ord som du känner ett lika stort hat mot? Själv ogillar jag ordet "repan" (som slang för "receptionen").

Vad ska vi göra, du och jag, för att få folk att sluta använda ord som vi inte tycker om? Mina öron gråter ibland, när jag hör folk säga äckelord.

• PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-07-19 22:18:47 följande:
    Kan bara hålla med ej till 150%!!!!

Det är nåt av det mest korkade jag någonsinn har hört!!!! 
    Och du har säkert hört en hel del korkade saker.
  • Babyimafake

Men helt ärligt? 
    Vaddå hitta på icke-ord? Det måste ju komma nya ord hela tiden? Hur hade vi annars kunnat ha mobiler, eller datorer om inte de där skugsmullarna fanns och kom på orden? Och det är många länder och språk som använder sig utav mer könsneutrala ord, det är bara bra att Sverige hänger på, och det tar ju inte bort varken han eller hon utan det är ett komplement.

Hen är här för att stanna, acceptera det eller sök hjälp, typ ^^ 

• Anonym

Jag gillar det inte heller, men jag kan se att det ibland har en viss mening. Däremot blir jag väldigt irriterad när folk använder det på fel sätt, eller där det är onödigt.
     Alltså, i något inlägg till en tråd här var det alldeles tydligt i trådstarten vilket kön det handlade om, ändå envisas någon att skriva "hen" hela tiden.
     Då används det på fel sätt, och då blir det irriterande.

• PumpkinQueen
    Anonym (Henhenhenhen) skrev 2012-07-19 22:52:56 följande:
    Föresten: 

Jag är kanske fördomsfull, men kan det vara så att det mestadels är lågutbildade som har svårt för "hen"?
    Det är intrycket jag har fått iallafall, men det kan ju vara helt galet fel av mig.. 
    Under diskussioner om hen har jag noterat att många som är emot ordet har väldigt dåliga språkkunskaper. Många vet inte ens vad ett pronomen är. Klart det är svårt att förstå vad hen ska vara bra för (eller hur det används) då.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

Finns bara två kön..? Låt oss se vad läkarvetenskapen har att säga om detta:

">

Och nej, det heter "han" och "hon" på äldre svenska. I finska heter det bara hen. I ungerskan bara ö. Och vet du vad, det är inte ett smack mer avkönat där än här, fan snarare tvärtom.

Och jag, vi, använder de ord vi vill. Finns många ord jag inte gillar heller (blir galen på användandet av ordet "bebis" som pronomen till exempel), men inte fan startar jag trådar om det.      

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (q)

> 1. Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?

Eftersom det skulle innebära att personen i fråga inte vet mitt kön så är det helt okej. Som att bli kallad för "den" med skillnaden att "hen" implikerar att jag är endera en han eller hon, medan "den" implikerar att jag är ett neutrum.

Om de kallade mig "hen" i ansiktet skulle jag bli rätt förbryllad, för skägget går nog inte att missta sig på.

2. Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!

Om de inte vet könet på mitt barn är det helt okej. Precis som att det skulle vara okej om de sade "han eller hon".

Om de sade "hen" trots att de vet att min dotter är en flicka skulle jag också bli förbryllad, och antagligen gissa på att de är dumskallar som försöker vara politiskt korrekta på något förfelat sätt.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!