Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

Finns bara två kön..? Låt oss se vad läkarvetenskapen har att säga om detta:

">

Och nej, det heter "han" och "hon" på äldre svenska. I finska heter det bara hen. I ungerskan bara ö. Och vet du vad, det är inte ett smack mer avkönat där än här, fan snarare tvärtom.

Och jag, vi, använder de ord vi vill. Finns många ord jag inte gillar heller (blir galen på användandet av ordet "bebis" som pronomen till exempel), men inte fan startar jag trådar om det.      

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-20 10:11:30 följande:
    Grejen med transsexuella är ju att de faktiskt har en mycket bestämd åsikt om vilket kön de tillhör, och att det könet är ett annat än det som deras kropp föddes in i.

Det är ju ingen mening att lägga könsneutra epitet på en person som går genom eld och blod för att erhålla ett visst kön. Det är bara förolämpande, korkat och fel.

"Jag har aldrig känt mig som en kvinna, jag vill få kroppen korrigerad och bli sedd som man."
    "Okej, då kallar vi dig för 'det' hädanefter".

Inte alltid, nej. Finns de som är intergender också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intergender
  • Dorian Ertymexx
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 10:16:51 följande:

Finns bara två kön..? Låt oss se vad läkarvetenskapen har att säga om detta:

För att ändå försöka svara på påståendet litet mer seriöst - nej, det finns inte bara två kön. Faktum är att vi ALLA sitter någonstans på en flytande skala mellan två (eller egentligen fler än två) extremer.

Vad som skapar kön är inte helt klart, det är många olika faktorer som påverkar. Först och främst har vi kromosomerna som man vanligtvis brukar säga är ansvariga. Problemet är bara att det finns kvinnor som har XY-kromosomer, och dito män som har XX. Eller, i båda fallen, XXY eller XXXXY till och med. Så även om de påverkar så är det inte så enkelt som att kromosomerna bestämmer kön.

Sedan har vi hormonerna, östrogen och testosteron. De påverkar också, men är inte heller det mest avgörande. Hörde nyligen att många av de som idag klassas som de manligaste männen faktiskt har lika höga nivåer av östrogen som testosteron. Så inte heller där är det så lätt att säga vad som är vad. Och då vi alla har olika nivåer av de tu hormonerna så...

Rent kroppsligt är det också förvirrande. Finns män som har bra värden av testosteron (och östrogen), XY-kromosomer och hela kittet - men som har vad som betraktas som tex kvinnliga höfter, eller anlag för att få kvinnliga bröst.

Det är helt enkelt väldigt luddigt, och inte alls så enkelt och uppdelat som att det finns män och kvinnor. Det är mycket mer komplext än så.     
  • Dorian Ertymexx
    hönamor skrev 2012-07-20 10:26:38 följande:
    Jag tycker det är ett ok ord om man ska skriva känsliga inlägg här o inte vill avslöja könet på sina barn, eller när könet inte spelar nån roll utan det är situationen  man vill åt. Men för övrigt är det inget ord jag använder, inte heller snippa - känns lika hitte-på som hen för mig

Säg ett enda ord som inte är påhittat. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Lingonflickan skrev 2012-07-20 10:31:57 följande:
    Håller med!! Så fånigt och onödigt! De enda hen jag gillar  are those that lay eggs!

Och den enda sortens kurva du gillar är de som knullar för pengar..?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-20 10:29:59 följande:
    Tack för att du lyfter fram det! Detta lärde jag mig redan på gymnasiet, vi hade en klok biologilärare som förstod att det var viktigt att poängtera. Så mycket mer intressant än två polariteter dessutom!

Needed to be pointed out. :)
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-20 10:34:04 följande:
    Kock betuder kuk. Antar att du inte använder det heller?

Hahaha "Den nakna kocken", inte visste jag att det var porr? {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Kön?) skrev 2012-07-20 10:43:23 följande:
    TACK! för att du lyfter fram det här. 

Jag har kvinnokropp med kraftigt överskott av manligt könshormon.  Jag vet inte om det är det som gör det, men jag får ibland kritik för att vara för manlig eller manhaftig. Jag är bara mig själv. Det är som att jag tvingas på en könsdräkt som är alldeles för trång. 

Idag förfasas vi över att man band fötterna på flickor i Kina för att begränsa dem, men vill man lätta på våra egna bindningar är man en rabiat pk-fanatiker :( 

Nemas problemas, som sagt, det behöver sägas när folk tror att världen, biologin och könen är så binära.

Förstår dig. Både män och kvinnor (och alla där emellan eller bortom) tvingas på sociala och mentala tvångströjor. En del verkar tro att vi måste bära dessa för att världen ska fungera. Så tråkigt och naivt att tro att alla måste vara fast i en av två färdiga mallar för att världen ska rulla vidare.  
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-20 10:46:16 följande:
    Uttalas likadant.

Men, bara för att du bad om det:

kiss
    dog
    fart
    must
    tax
    barn
    glass
    ask
    log

är alla också exempel på uppenbarligen verkningslösa ord eftersom de betyder något annat på engelska. Jag undrar vad det mer finns för ord med flera betydelser, om vi tar samtliga språk i världen med i beräkningen. Det måste vara svårt att vara sådan som måste tänka på detta.

Och då är det som bekant bara engelsk-svenska homofoner. Tror de flesta vet hur vi östeuropéer garvar åt "Kungens kurva" va... Ska vi vara så internationella blir det ju värsa förolämpningen att kalla en kvinna "kurvig". Börjar vi se oss om i världen blir svenskan snabbt löjligt begränsad i tillåtna ord...
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (KVINNA) skrev 2012-07-20 10:47:35 följande:
    Tyvärr är det väl så som dagens samhälle ser ut... HON och HAN håller på att dö ut, istället blir det en generation av HEN, det vi idag kallar för kvinnor blir botox fyllda varelser som skönhets opererar sig så pass mkt att dem förstör det naturligt vackra i en människa. Och det vi kallar för MÄN blir någon konstig form av fjolliga varelser… Sen ska man lära sina barn att älska sig själv, men vad gör det vuxna?! Nä, jag kallar hellre dessa varelser, som är botox fyllda och fjolliga för HEN. De som är ÄKTA män och kvinnor skulle jag aldrig kalla för något annat än, HAN och HON. Har inget större emot ordet HEN, men tycker det otroligt synd att människan ska förändra sig själv, fly (genom operationer och konstiga attityder) istället för att lära sig att älska sig själv för den man är och inte hata sig själv för minsta lilla. En stor ELOGE till er män som fortfarande är män!!! Och till er kvinnor som inte strävar efter botox och skönhets operationer!!!!

Ett litet tips: ta en tur till Finland och Ungern. Om du ser det du beskriver där, återkom och jag ska trösta dig. Om du inte ser det, vänligen ta lärdom och sluta komma med fåniga "domedagsprofetior".

Och FYI - det är just KVINNONORMEN som lurar i kvinnor att botoxa sig, inte jämställdhetsarbetet.  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!