Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Faber skrev 2012-07-21 15:58:57 följande:
    Det finns inget som heter så, det är ett påhitt. Jag kan kalla en dator för tvättmaskin efter att ha suttit i en cirkel och runkat i något elfenbenstorn, det förändrar inte att det är en dator.

Du envisas med att visa på din okunskap. Känns det kul att bevisa för alla och envar att du inte har koll?

Mhm, men när det INTE är en dator, då är det inte en dator. Och intergender existerar, oavsett hur mycket du vill blunda och låtsas att vi lever på Disneyplanet.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-07-21 17:25:28 följande:
    Nja, att "hen" har en stark politisk laddning för somliga är väl såväl dina inlägg som trådstarten goda exempel på. Ts drabbas av psykisk ohälsa när hen tvingas stöta på hen och du börjar fantisera om hemliga styrdokument där batikhäxor spelar en central roll i de statsfeministiska konspirationerna.

Likväl tycks de finnas gott personer som inte lägger någon som helst värdering i ordet.

Att "hen" får dig att tappa koncepterna fullständigt säger mycket om dig men väldigt lite om användarna av hen.

Vi lever inte på 1600-talet. Idag kan inte en gosskör - hur upprörda dess medlemmar än må vara - börja mässa om att de har mött häxor och skådat deras djävulska dokument förvänta sig att bli trodd.

Det finns ingen som har för avsikt att snöpa dig, du behöver inte känna dig jagad av batikhäxor. De finns ju inte ens på riktigt, bara i dina fantasier.

Och jo, jag protesterade en smula när du påstod att jag inbillar mig att jag jagas av onda män om jag inte får medhåll för mina inlägg. Men mot bakgrund av att tråden ligger under psykisk ohälsa borde jag möjligen ha avstått från att kommentera dina fantasier.

Skål
  • Dorian Ertymexx
    MissTurnip skrev 2012-07-21 17:35:15 följande:
    För er som inte visste (och tydligen är det många) så finns det mer kön än bara man och kvinna. Det är vetenskapligt bevisat. Det kallas intersexualism och om man har det kallas man för hemafrodit (en blanding av Hermes och Afrodite). Man föds helt enkelt med både manligt och kvinnligt underliv, och man kan se ut som en kille eller tjej oavsett. Man kan också vara transsexuell, alltså vara född man/kvinna men vara det motsatta könet i huvudet. 
    Snälla, "hen" är inte en epidemi spridd av  regeringen eller ordböcker för att neutralisera könen, utan (imo) för att ge plats till de som inte är "han" eller "hon". 

Skål{#emotions_dlg.flower}
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-07-21 17:28:20 följande:
    Jag vet inte vad jag ska säga annat än att somliga tycks bli så affekterade att de försvinner in i någon slags personlig dimma.

Ja precis. Jag skrev om den här tråden på en annan site, och när jag sammanfattade en del av de värsta vanföreställningarna hade jag nästan själv svårt att tro att någon alls skrivit det.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-21 17:53:38 följande:
    Det är du som inte har koll om du tror att flumbeteckningar påverkar den fysiska verkligheten.

Fan, du har rätt. Alla intergender och transsexuella jag mött var bara låstasspöken från landet Fantasien. Obestämd

Vad sägs om att du läser på litet.     
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-21 17:59:14 följande:
    Rent struntprat, om dessa herrar varit upphovsmän skulle det inte ha gjort någon skillnad. Jag är dock inte förvånad över att du väljer just dessa i dina exempel.

Whatever. Jimmie Åkesson då, bättre?
  • Dorian Ertymexx
    themia skrev 2012-07-21 18:04:38 följande:
    Om du är orolig för att språket förändras, lär du få leva i ständig oro

Skål
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-21 18:09:19 följande:

Utskälld i trekvart av Tiina Rosenberg

Sindra Peterson Årsköld, som är docent i biokemi vid Lunds universitet, har skrivit en mycket intressant krönika. Den tar upp genusfrågan. Sindra, som för övrigt har skrivit kommentarer på GenusNytt, berättar hur det gick till när hon tappade förtroendet för genusvetenskap och genuscoacher.

Låt mig citera ett stycke. Det handlar om när Tiina Rosenberg skulle hålla ett föredrag som en del i en omfattande ledarskapsutbildning. Åhörare var 30 akademiker med olika former av chefsansvar, däribland Sindra Peterson Årsköld. Jag citerar Sindra (vi kommer in när hon berättar om Tiina Rosenbergs agerande under sitt föredrag):

“Hon inledde seminariet otydligt, och efter en kort stund räckte min bordsgranne, en man från Lunds tekniska högskola, upp handen. Hon tystnade och vände sig mot honom; han tolkade detta som att han fått ordet och ställde en fråga. Det skulle han inte ha gjort. Med blixtrande ögon vrålade hon: Du är man, jag är kvinna, och därför håller du käften! Hon fortsatte därefter att ömsom skälla ut, ömsom förolämpa hela gruppen, oprovocerat och osammanhängande, i hela 45 minuter. Det var fruktansvärt obehagligt. Jag har aldrig sett ett sådant hat. Den episoden var en väckarklocka för mig. Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?”

Jag tycker det är väldigt välformulerat. Jämställdhetsbegreppet är kapat, det är precis vad det handlar om. Om många gånger kan det kännas som att det är galningar som har kapat det.

Vi måste återta begreppet jämställdhet. Jämställdhet är lika rättigheter och skyldigheter för könen, vare sig mer eller mindre. Lika spelregler, helt enkelt. Jämställdhet är inte genushysteri och manshat.

Läs Sindras krönika här. Den är mycket intressant på flera sätt.

Det är alltså dessa som ni sympatiserar med?

Och igen då:

http://www.thefword.org.uk/blog/2009/07/non-feminist_mo
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-21 18:20:40 följande:
    Antingen hade de en kuk eller en fitta eller så hade de opererat sig så de hade ingendera.

Nope, det är precis där du har fel. Och vet du, jag börjar tro att du trollar, för det är knappast hemligt att förvänansvärt många föds med både och, eller något som är en blandning av de tu, där könet är oklart.
  • Dorian Ertymexx
    Butterscotch skrev 2012-07-21 18:47:02 följande:
    [quote=65864775][quote-nick]Anonym (Håller med TS) skrev 2012-07-21 13:24:07 följande:[/quote-nick]Hatar också ordet hen. Liksom hela min familj och min kille och hans familj och alla jag pratat med på jobbet. Skulle mitt barn bli kallad hen på dagis så har jag och min kille pratat om att vi lugnt skulle kunna leta efter andra dagis som säger HAN och HON. För det är ju det vi är och alltid kommer vara.[/quot Du verkar ju jättesmart, att jag själv inte tänkt på att det säkerligen är så de flesta kommer att använda ordet. Ibland hänger jag visst inte med. Jag trodde att det mest skulle användas för personer som varken är hon/han eller när man pratar om någon man inte vet könet på. Är det alltså meningen att "han" och "hon" helt ska försvinna ur det svenska språket? Det låter ju inte så bra. Kanske kan alla tre orden kunna användas istället? Det hade varit kanonbra. *hoppas*

Jag har hittills, trots att jag hänger mycket i queer- och feministglada kretsar, inte mött en endaste person som vill byta ut hen mot någonting. Det är ett komplement, ingenting annat. De som påstår motsatsen gör bra halmgubbar och försöker leka häxjakt.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!