Faber skrev 2012-07-21 18:09:19 följande:
Utskälld i trekvart av Tiina Rosenberg
Sindra Peterson Årsköld, som är docent i biokemi vid Lunds universitet, har skrivit en mycket intressant krönika. Den tar upp genusfrågan. Sindra, som för övrigt har skrivit kommentarer på GenusNytt, berättar hur det gick till när hon tappade förtroendet för genusvetenskap och genuscoacher.
Låt mig citera ett stycke. Det handlar om när Tiina Rosenberg skulle hålla ett föredrag som en del i en omfattande ledarskapsutbildning. Åhörare var 30 akademiker med olika former av chefsansvar, däribland Sindra Peterson Årsköld. Jag citerar Sindra (vi kommer in när hon berättar om Tiina Rosenbergs agerande under sitt föredrag):
“Hon inledde seminariet otydligt, och efter en kort stund räckte min bordsgranne, en man från Lunds tekniska högskola, upp handen. Hon tystnade och vände sig mot honom; han tolkade detta som att han fått ordet och ställde en fråga. Det skulle han inte ha gjort. Med blixtrande ögon vrålade hon: Du är man, jag är kvinna, och därför håller du käften! Hon fortsatte därefter att ömsom skälla ut, ömsom förolämpa hela gruppen, oprovocerat och osammanhängande, i hela 45 minuter. Det var fruktansvärt obehagligt. Jag har aldrig sett ett sådant hat. Den episoden var en väckarklocka för mig. Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?”
Jag tycker det är väldigt välformulerat. Jämställdhetsbegreppet är kapat, det är precis vad det handlar om. Om många gånger kan det kännas som att det är galningar som har kapat det.
Vi måste återta begreppet jämställdhet. Jämställdhet är lika rättigheter och skyldigheter för könen, vare sig mer eller mindre. Lika spelregler, helt enkelt. Jämställdhet är inte genushysteri och manshat.
Läs Sindras krönika här. Den är mycket intressant på flera sätt.
Det är alltså dessa som ni sympatiserar med?