hundpuss skrev 2012-07-20 11:37:14 följande:
Varför kan inte alla bara få lov att vara sig själv för??
Jag kan det mesta, allt från matlagning till städning till tvätt, reparationer, bil-fixande, däckbyte, renovering, tapetsering, trädgårdsarbete, måla om fönster, rensa avlopp, ja you name it.
Samtidigt (och det är nu det blir riktigt chockerande för vissa) så älskar jag att ta hand om mig själv, med spa-dagar, yogaträning, ansiktsbehandlingar, frisörbesök, fixa naglar och föredrar starkt kjol framför byxor på mig själv.
Jag blev såhär för att min mamma uppfostrade mig till att inte vara lat, oavsett arbetets eventuella "färg". Man gör det som behöver göras. Punkt. Min sambo är inte mindre man för att han stryker sina egna skjortor.
Vilken märklig kvinna jag måste vara. Är jag en hen? Jag förstår inte varför folk är så snabba med att kategorisera en viss typ av agerande eller levnadssätt . Kan någon förklara för mig? Jag spyr snart på hen-debatten.
Klart att alla ska få vara sig själva. Vem har sagt att de inte ska få vara det?
Du känner ju till att du är kvinna. Alltså är du en
hon. Om du skulle varit en hen hade det inneburit att du inte vetat om vilket kön du hade. Vilket ju varit en rätt ovanlig situation.
Det är ingen som förespråkar att man helt och hållet ska byta ut alla
hon och
han mot "hen".
Hen är tänkt som ett ord som man kan använda om man INTE VET vilket kön en person har, men ändå vill använda ett personligt pronomen när man pratar
om dem. Man vill alltså
INTE ta bort något från språket, man villl
lägga till något.