Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Faber skrev 2012-08-02 13:57:59 följande:
    Om den skiljer ännu mer som du antyder blir det ju ännu svårare. Jag har vuxit upp inom branschen och det kommer aldrig att bli gott om kvinnliga timmerbilschaufförer.
    Klart att det inte kommer att bli det, om ni alla välkomnar dem med den attityd som du uppvisar här...
  • PumpkinQueen
    Faber skrev 2012-08-02 14:13:22 följande:
    Du verkar inte fatta att jag bara pratat om de praktiska aspekterna och inte om attityder. De jag såg sluta och gå över till långtradare behandlades inte alls illa om det är det du antyder. De kom själva fram till att de inte var lämpade, inget fel med det.
    ....och alla män skulle vara lämpade för detta yrke?
  • PumpkinQueen
    politikern skrev 2012-08-28 11:20:12 följande:

Men ordet "hen" handar ju inte om sexualitet utan om kön, alltså vilket kön har den jag pratar om och att man i en textdär den man pratar om inte är en person som man känner till, dvs den som kommer kan antingen vara en man ex dr Gunnar Berg, eller en kvinna ex dr Eiwor Svensson. Alltså säger jag hen innan jag vet vem som kommer dit?

Alltså istället för att säga han eller hon säger jag hen. 

På samma sätt som jag frågar "har du några syskon" istället för "har du några bröder eller systrar" som ju är en mycket omständigare mening att säga.

Är den här löjliga debatten alltså bara ett missförstånd att man tror att det handlar om transsexuella personer som inte vill begränsa sig till att säga att  de är man eller kvinna eller att andra inte kan avgöra den personens kön?
    Jisses, vilken missuppfattning av detta enkla, behändiga lilla ord!!!   

Det verkar vara väldigt svårt för folk att skilja mellan det här med kön och sexualitet, rent generellt.

Det är väl detta som gör att debatten blir så hetsig.
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-08-28 11:37:39 följande:

jag tror att det som gör debatten hetsig är att en del som känner sig osäkra i sin könsidentitet inte vill ha någon definition. det underlättar livet för dom. det finns personer som propagerar för att det inte finns några sanningar. finns det inga sanningar slipper man ta ansvar för sina handlingar. man kan alltid falla tillbaka på "ja, det är din sanning, inte min"
    Jag tycker inte att det verkar som att de som debatterar frågan är osäkra på sin könsidentitet.
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-08-28 11:46:19 följande:
    räcker det inte med han, hon, och jag vet inte? hen är ju dessutom bara ytterligare ett sätt att definiera en person, precis som hon och han. vill man komma bort från definitioner är det väl bättre att inte alls definiera? 

Hen är ett pronomen, precis som hon, han, den och det.

Pronomen används för att undvika upprepningar i språket.

Om man vill slippa säga "honellerhan" kan man istället säga "hen", för att göra det hela enklare.

Vem har påstått att hen-användande skulle ha att göra med att komma bort från definitioner?
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 12:45:37 följande:
    FEL! Vi ska inte införa ett ord i svenska språket för intergendernas skull! Då kan vilka föreningar som helst börja höra av sig med förslag till SAOL och Svensk Standardisering och Akademien och what have you, och kräva att man ska ta in ord som passar dem.

Fel väg att gå!

Det här verkar vara ett vanligt problem bland de som har svårt för ordet "hen". De har helt enkelt en väldigt luddig uppfattning om vad språket är och hur det går till när det förändras -varför det förändras verkar de inte ha funderat över alls.

Språkliga förändringar är normalt sett inget som bestäms av någon myndighet eller från någon högre ort. De växer helt enkelt fram genom att vanliga människor förändrar sitt språkbruk. Vi härmar varandra när vi pratar och tar efter varandras uttryck och ord. Vissa ord "smittar" väldigt snabbt, andra tar längre tid och en del dör ut helt och hållet.

Och du -vem som helst får faktiskt höra av sig till SAOL och Svensk Standardisering och Akademien. Det är bara att skriva till dem. Jag har dock aldrig varit med om att de ansett att man bör förbjuda något ord, så jag tror inte du kommer att få stöd från språkvetare i din kamp mot ordet "hen".
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 14:38:26 följande:
    Ska det nu uttalas alls bör det bli som hen med långt e. Alltså hén. INTE hèn! Hen är för mig som är halvengelska antingen ett smeknamn på en tjej som heter Henrietta, eller "hen night" = möhippa, bara tjejer, eller "hen" = höna vilket är  feminint.

hén låter isf mer asexuellt.

Men uttala det så då, om det nu är viktigt för dig.
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 14:39:25 följande:
    de orden är ju självklara och tar inte plats från befintliga ord.

Vi har redan ordet den, varför införa hen?
    Därför att "den" är en sak. "Hen" är en person.

• PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 14:49:19 följande:
    Slog upp "Hen" i SAOL.

HEN= brynsten. Enligt SAOL.
    HENA= bryna.

sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl?ord=HEN&grad=M

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det är fan patetiskt att man inte kollar upp svenska språket först innan man galopperar ut och skall försöka säga att "hen" är inlånat från finskans "hän".

När du nu ändå hittat SAOL kanske du kan ta och kolla upp ordet "homonym". Bered dig på en chock.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!