• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PolyPond
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:35:58 följande:
    Om man pratar OM en människa och säger hen i stället för han eller hon så känner jag flera som skulle bli mycket sårade.
    Det man inte vet har man inte ont av. Folk kan mycket väl referera till dig som "den där dryga jäveln" också. Det är inte mycket man kan göra åt det.
  • Parcae
    Om man pratar OM en människa och säger hen i stället för han eller hon så känner jag flera som skulle bli mycket sårade.
    Det känns dock inte särskilt troligt att den personen skulle få veta det, eller? Och om man reagerar så över hen, hur reagerar man då inte över om någon råkar använda fel kön, dvs säga han när det är en hon. Det måste ändå vara värre?

Dessutom, ordet i sig är inte menat att vara kränkande så det blir nog hyfsat svårt att ta hänsyn till alla människors personliga uppfattningar i privata samtal.
  • Anonym
    Pallas skrev 2012-07-20 00:40:10 följande:
    Om du ska prata om en transsexuella vänner, vad säger du då? Namnet hela tiden?

Varför skulle man inte använda hon resp. han?
  • Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:40:10 följande:
    Om du ska prata om en transsexuella vänner, vad säger du då? Namnet hela tiden?

Då säger man dom, (sedan antar jag "en" inte skulle vara där utan för att du kom på att en transexuell vän inte var jobbig att nämna vid namn- dessutom ganska naturligt)
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-07-20 00:40:57 följande:
    Det är klart att man gör - om man VET. Det hör dock till sakens natur att man inte vet det alla gånger.
  • Anonym
    PolyPond skrev 2012-07-20 00:33:50 följande:
    Varför skulle man kalla någon "hen"? Det är lika lite ett tilltal som "han" och "hon". När man pratar med folk använder man vanligen "du".
    Om man inte pratar gammalsvenska. "Goddag herr disponenten, vill han ha en kopp kaffe?"
    Jo, men nu är det ju inte så det fungerar. Om du pratar om en specifik människa antar jag att du vet om det är en man eller kvinna och då använder du "han" eller "hon". Om du däremot pratar om någon som du inte vet könet på och använder "hen" har de lika litet grund för att vara förorättade som om du skulle använda "den". Eller mindre, eftersom "den" antyder att personen saknar kön.
  • Pallas
    Anonym skrev 2012-07-20 00:40:57 följande:
    Tex om personen är ambivalent?
  • vassasassa

Jag hatar giftermål och tycker det är bakåtsträvande trams, men inte startar jag en tråd och skriker mig röd för det. Älskar hen dock, skitsmidigt ju. Finns redan i massa andra språk, och dom länderna har ju inte gått under. Hoink.

• Anonym

Jag tycker vi alla mässar det högt och tydligt, så det kanske fastnar i huvudet på en del:

HEN ANVÄNDS OM EN PERSON VARS KÖN ÄR OBESTÄMT.

DET ERSÄTTER INTE "HAN" ELLER "HON" OM MAN VET KÖNET.

GILLAR MAN INTE "HEN" ÄR DET INGEN SOM TVINGAR EN ATT SÄGA DET, DET GÅR BRA ATT FORTSÄTTA SÄGA "HANELLERHON" SÅ MYCKET MAN VILL.

• Opcode
    Anonym skrev 2012-07-20 00:43:45 följande:
    Om man inte pratar gammalsvenska. "Goddag herr disponenten, vill han ha en kopp kaffe?"
    Skiter sig inte det argumentet med "hen" i detta fall att du sannolikt vet vem disponenten är om du pratar med honom eller henne? 
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!