• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym
    Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:57:12 följande:
    Ha ha! Du är rolig! Men du verkar inta ha fattat nåt!

1. Jag har inga problem att kalla personen för kvinna om det är en kvinna som har fötts i en mans kropp, oavsett om det avser före eller efter operationen. Då är det ju knappast en fråga om "hen", eller hur?

2. Wikipedia: Med könsbyte kan avse antingen att juridiskt eller kirurgiskt/medicinskt ändra sin könstillhörighet    
    1. Det var inte en reaktion på att du syftade på att det skulle "vara en hen" utan på att du skrev "könet personen kommer att tillhöra efter könsbyte". Personen tillhör redan det könet, det är kroppen det är fel på.

2. Wikipedia har alltid rätt eller? Fråga valfri transsexuell om hen har bytt kön eller korrigerat kroppen för att passa hens kön. 
  • Pallas
    Opcode skrev 2012-07-20 00:10:14 följande:
    Och om vi ska dra in könsneutrala aspekter i språket måste vi ju definera om iprincip alla ord som slutar på "n" osv, Så som Tiden, Jorden osv. 
    Va?
  • Opcode

För att förtydliga, det känns tämligen onödig information som inte tillförnågot till en uppgift. om man inte vet om det är en han eller en hon i dom exemplen varför skulle man överhuvudtaget nämna det? Vad tillför det konversationspartnern annat än att det avslöjar man inte har en aning om vem man ska till.

Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Pallas
    Opcode skrev 2012-07-20 00:12:30 följande:
    För att förtydliga, det känns tämligen onödig information som inte tillförnågot till en uppgift. om man inte vet om det är en han eller en hon i dom exemplen varför skulle man överhuvudtaget nämna det? Vad tillför det konversationspartnern annat än att det avslöjar man inte har en aning om vem man ska till.
    Visst kan man göra omskrivningar, men det är ju inget argument mot ett könsneutralt pronomen.
  • Lisa med barn
    Anonym skrev 2012-07-19 23:58:51 följande:
    Jag antar att du då inte heller använder de opersonliga orden han och hon heller.

Parcae skrev 2012-07-20 00:02:04 följande:
    Eh, vem fan är det som förolämpar folk egentligen?

Till min husläkare? Nej men kanske om min husläkare. Är du med då?
    Och när det gäller den okända läkaren:
    Jag: Jag måste iväg till läkaren
    nån annan: Varför då?
    Jag: Jo, jag måste be hen att ta det där provet. Det är nåt tokigt nu
    Nån annan: Aha, hoppas det går bra.

Och nej, inte fan pratar jag till rörmokaren.
    Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren ska komma.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Hen skulle komma vid 15

Och varför skulle jag ha koll på vem det är som kommer? Bor man i bostadsrätt så händer det att det dimper ner en lapp i brevlådan. "Mellan 8-16 behöver företaget Rörmoksjävlar tillgång till din lägenhet. De kommer att rörmoka till saker som behövs rörmokas"

Varför använda "hen" i onödan? Här är samma samtal hemma hos oss.

Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren kommer.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Vid 15

Varför krångla till det?      

• Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:12:20 följande:
    Va?
    Femininum används per automatik för ord som inte har någon könstillhörighet.

"Vad är klockan? Hon är..." 

"Moder jord" osv osv 
  • Pallas
    Opcode skrev 2012-07-20 00:14:15 följande:
    Femininum används per automatik för ord som inte har någon könstillhörighet.

"Vad är klockan? Hon är..." 

"Moder jord" osv osv 
    "Läkaren" är alltså "hon"?
  • Parcae
    Opcode skrev 2012-07-20 00:10:14 följande:
    Ja jag ber omursäkt, jag blev bara så irriterad på dom forcerade exemplen.

Hur som helst...
    Jag: Jag måste iväg till läkaren
    Någon: Varför då?
    Jag: Jag ska ta det där provet. Det är något tokigt nu.
    *snip*

Jag: Nej, jag måste vara hemma idag, Rörmokaren ska komma.
    Någon: När? (Eller När kommer rörmokaren då?)
    Jag: Beräknat klockan 15.
    .*snip*

Jag förstår som sagt inte vad problemet är och hur "hen" gör saker effektivare? Det känns snarare mer naturligt att ha en konversation som går i stil med detta, än något av dom exempel du skrivet. Det jag kan köpa som sagt är manual eller instruktionsböcker, men jag har inget problem med att sådana texter låter formella. Det är betydligt viktigare att informationen framgår klart och tydligt än något annat.

Och om vi ska dra in könsneutrala aspekter i språket måste vi ju definera om iprincip alla ord som slutar på "n" osv, Så som Tiden, Jorden osv. Att svara "hon" på dessa är helt korrekt och om något en "språkbrist" som borde åtgärdas iförstahand om man ska hålla på med sådant här larv. 
    Men det jag och säkert fler här inne vill få fram är att exemplen är inte forcerade. Jag använder mig i stort sett alltid av personens kön när jag pratar om någon. Det kommer naturligt för mig att växla mellan att benämna (ex en kompis) med namnet och sen med hon alt. han, eller en yrkesperson med titeln och sen könet. Vet jag då inte könet på personen (vilket alltså, tro det eller ej, händer hyfsat ofta i mitt liv) så är alltså hen toppen i mina ögon.
    Och så gör även alla andra i min bekantskapskrets. Användandet av hen kommer därmed helt naturligt
  • Parcae
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:14:09 följande:
    Varför använda "hen" i onödan? Här är samma samtal hemma hos oss.

Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren kommer.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Vid 15

Varför krångla till det?      
    Se mitt inlägg, nr 99
  • Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:13:36 följande:
    Visst kan man göra omskrivningar, men det är ju inget argument mot ett könsneutralt pronomen.
    Argumentet är inte mot ett könsneutralt pronomen utan att det redan finns i form av "denne", jag har bara fått förklaringen att det har en maskulin ton och möjligen något trångsynt.

Ingen har hittils kunnat demonstrera ett exempel där "hen" gör sig bättre än något alternativ som finns, istället formulerar man meningar med intet sägande iformation för att bevisa att det går att använda det i en diskussion, men det tillför inget till vare sig ena eller andra parten annat än att det gör kommunikationen långsammare eftersom man säger onödiga meningskonstrukt. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!