Opcode skrev 2012-07-19 23:42:29 följande:
Ja du menar om man skriver en föräldrabok där båda föräldrarna är födda till fel kön och man inte vet om dom är kvinna eller man?
Eller syftar du på den generella benämningen "bäbisen" inte bör användas för det har någon form av maskulin touch?
Låter som man har större tekniska problem om man inte vet vilken läkare man ska träffa när man får en kallelse, det går även i detta fallet utmärkt att säga "Läkare eller läkaren" och alltså referera till titel istället för kön, vad har könet med arbetsuppgiften att göra?
Samma sak med rörmokaren- använd titel, problemet är löst.
Ja texten blir stel, men precis som du sagt så är det egentligen bara ett fall då man skulle behöva "hen" och det är i instruktioner eller manualer som skrivs långt innan man vet vem användaren eller operatören är, manualer får vara stela det är inga noveller.
Blir det bra, tror du, om man skriver en hel bok och konstant skriver bebisen? Som för övrigt är precis lika könsneutral som hen.
Tekniska problem? Nej då, det händer då och då att man måste ringa till en vårdmottagning och får en tid hos någon som man faktiskt inte vet namnet på. Det finns även tillfällen då inte ens sköterskorna vet vem man får träffa utan att det blir den som har tid just då. Och varför jag använder mig av könet? Ja, av samma anledning som man gör det när man faktiskt vet könet. Ta min husläkare exempelvis när jag pratar om henne så upprepar jag inte konstant ordet läkaren. Det låter ju helunderligt.
Och angående rörmokaren. Ja, eller så kan jag använda mig av hen så slipper jag upprepa ordet rörmokaren hela tiden. Det är ju uppenbarligen så att vi är flera stycken som gärna har lite fler ord att välja mellan. Synonymer exempelvis är the shit som alla coola människor brukar säga.
Och apropå min svengelska. Jag undrar lite varför vi aldrig ser så här heta debatter kring låneord...