• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Marionettdocka

Jag älskar ordet hen. Jag använder det i text där jag annars skulle ha skrivit "hon eller han".

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Opcode

Och tillsist, mitt sista argument här...

Det är ganska ironiskt hur så många skriver spaltmeter av inlägg för att säga att det är jobbigt att skriva "han eller hon" , det är absolut inte jobbigt att skriva inlägg efter inlägg efter inlägg om något så banalt som ett litet ord och förolämpa personer för att dom inte vill ta det till sig. 

Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Rocket Mania
    Opcode skrev 2012-07-19 23:42:29 följande:
    Ja du menar om man skriver en föräldrabok där båda föräldrarna är födda till fel kön och man inte vet om dom är kvinna eller man? 
    Eller syftar du på den generella benämningen "bäbisen" inte bör användas för det har någon form av maskulin touch?

Låter som man har större tekniska problem om man inte vet vilken läkare man ska träffa när man får en kallelse, det går även i detta fallet utmärkt att säga "Läkare eller läkaren" och alltså referera till titel istället för kön, vad har könet med arbetsuppgiften att göra? 

Samma sak med rörmokaren- använd titel, problemet är löst.

Ja texten blir stel, men precis som du sagt så är det egentligen bara ett fall då man skulle behöva "hen" och det är i instruktioner eller manualer som skrivs långt innan man vet vem användaren eller operatören är, manualer får vara stela det är inga noveller. 
    Ja eller så använder man ordet hen  -  problem solved.
  • Anonym
    Opcode skrev 2012-07-19 23:12:54 följande:
    Det är väl snarare tragiskt att det finns folk som inte accepterar att samtliga vill använda ordet eller ta det i sitt språkbruk, att lära sig blir man ju tvungen oavsett vilket eftersom uppenbarligen ett antal tar till sig det helhjärtat. 

Men med tanke på dina fördomar så är det uppenbart att du inte tillhör dom slipade i samhället så detta inlägg gör förmodligen dig inte klokare. 
    Eftersom jag antar att du menar "Det är väl snarare tragiskt att det finns folk som inte accepterar att samtliga inte vill använda ordet eller ta det i sitt språkbruk" svarar jag:

Vem har du stött på som försöker tvinga människor att använda ord de inte trivs med? Samtliga personer som jag har hört argumentera för användandet av hen har argumenterat för varför de själva vill använda det. Inte varför andra måste använda det. 
  • Lisa med barn
    Parcae skrev 2012-07-19 23:35:24 följande:
    Ja, man kanske skriver en text där könet inte är viktigt (en instruktionsbok eller varför inte en föräldrabok). Man kan ha fått en läkartid men inte riktigt vet vem det är man ska träffa. Det kanske ska komma en rörmokare som man inte vet namnet på. Man kanske är gravid och inte vet könet. Det finns ju massor med tillfällen för sånt.

För lite mer än 10 år sedan satt jag och svor under skrivandet av en uppgift till skolan att det inte fanns något smidigare sätt att skriva "hon eller han". Texten blir så himla stel om man hela tiden upprepar "personen" gång på gång. Variation är bra för ett levande språk

Jaha, detta förklarar varför jag inte har det problem med kön:
    - jag har aldrig skrivit en instruktionsbok
    - jag har aldrig skrivit en föräldrabok (vad är det?)
    - jag brukar få tid hos doktor Lindgren eller någon annat namn (hen behlvs inte)
    - rörmokare är oftast män men jag brukar inte heller få besök av dessa så ofta
    - när jag var gravid sa jag att jag hade en bebis i magen, inte en "hen". Andra graviditeten väntade jag tvillingar, inte heller då kände jag bahov att kalla bebisarna något så opersonligt som "hen"        
  • Anonym
    Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:17:42 följande:
    Ovanstående visar bara att DU är en lågutbildad, bitter surkärring som inte har fattat att "hen" inte har ett dugg med feminism att göra. Manshatande attack-feminister är inte heller riktiga feminister.  
    Ja jösses, hur många fel kan vi räkna till?

Skulle jag klanka på lågutbildade bittra surkärringar om jag vore en själv? Faktum är att jag är en medelålders manlig akademiker som betalar värnskatt.

Vidare så hävdade jag just att det inte har med feminism att göra, men att typiska reaktionära antifeminister ofta skränar om att "hen" är ett utspel från näbbstövelmaffian för att förneka dem deras manlighet. Ser du skillnaden?

Vet du ens vad "reaktionär" betyder?
  • Parcae
    Opcode skrev 2012-07-19 23:42:29 följande:
    Ja du menar om man skriver en föräldrabok där båda föräldrarna är födda till fel kön och man inte vet om dom är kvinna eller man? 
    Eller syftar du på den generella benämningen "bäbisen" inte bör användas för det har någon form av maskulin touch?

Låter som man har större tekniska problem om man inte vet vilken läkare man ska träffa när man får en kallelse, det går även i detta fallet utmärkt att säga "Läkare eller läkaren" och alltså referera till titel istället för kön, vad har könet med arbetsuppgiften att göra? 

Samma sak med rörmokaren- använd titel, problemet är löst.

Ja texten blir stel, men precis som du sagt så är det egentligen bara ett fall då man skulle behöva "hen" och det är i instruktioner eller manualer som skrivs långt innan man vet vem användaren eller operatören är, manualer får vara stela det är inga noveller. 
    Blir det bra, tror du, om man skriver en hel bok och konstant skriver bebisen? Som för övrigt är precis lika könsneutral som hen.

Tekniska problem? Nej då, det händer då och då att man måste ringa till en vårdmottagning och får en tid hos någon som man faktiskt inte vet namnet på. Det finns även tillfällen då inte ens sköterskorna vet vem man får träffa utan att det blir den som har tid just då. Och varför jag använder mig av könet? Ja, av samma anledning som man gör det när man faktiskt vet könet. Ta min husläkare exempelvis när jag pratar om henne så upprepar jag inte konstant ordet läkaren. Det låter ju helunderligt.

Och angående rörmokaren. Ja, eller så kan jag använda mig av hen så slipper jag upprepa ordet rörmokaren hela tiden. Det är ju uppenbarligen så att vi är flera stycken som gärna har lite fler ord att välja mellan. Synonymer exempelvis är the shit som alla coola människor brukar säga.

Och apropå min svengelska. Jag undrar lite varför vi aldrig ser så här heta debatter kring låneord...
  • Anonym
    Opcode skrev 2012-07-19 23:19:56 följande:
    Och behöver vi inte ett personligt pronomen istill med henom eller liknande för tredjeperson också? för det är väl synd att kalla den stackarn som är född till fel kön antingen henne eller honom när man pratar bakom ryggen om personen? 
    Personer som är födda i fel kropp (transsexuella) är oftast helt på det klara vilket kön de är (därav ordet trans). Dem ska du naturligtvis benämna han eller hon, utefter deras könsidentitet. Känner du inte till en persons kön/könsidentitet kan hen däremot vara ett lämpligt alternativ.

Däremot finns det intersexuella/intergender som är varken kvinna eller man (därav ordet inter), och där kan vissa föredra hen som personligt pronomen.
  • Opcode
    Anonym skrev 2012-07-19 23:47:08 följande:
    Eftersom jag antar att du menar "Det är väl snarare tragiskt att det finns folk som inte accepterar att samtliga inte vill använda ordet eller ta det i sitt språkbruk" svarar jag:

Vem har du stött på som försöker tvinga människor att använda ord de inte trivs med? Samtliga personer som jag har hört argumentera för användandet av hen har argumenterat för varför de själva vill använda det. Inte varför andra måste använda det. 
    Ja det var korrekt tolkat, jag tappade bort "inte":t.

Jag har stött på flertalet här i tråden som säger att vi som inte vill använda det eller inte tycker om ordet är låg utbildade tragiska människor osv.

Men det som verkligen är tragiskt är att dessa ryttare på sina höga hästar, oavsett om dom har decennium av utbildningar bakom sig och är "språkvetare" osv osv så majoriteten av folket i Sverige, låg utbildade; Tänk på det nästa gång, vi har fortfarande demokrati här och det är den stora massan som bestämmer. Inte någon självgod akademiker som tror sig veta bättre än alla andra. Det är ett utmärkt sätt att få igång motstånd i en grupp också, hoppa in och försöka förolämpa personer som inte tycker lika som en själv.
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Anonym
    CMM skrev 2012-07-19 23:24:15 följande:
    Tragisk kan du vara själv, anonyma stackare.
    Va? Tog du åt dig?

Jag tycker om ordet "hen", men jag skrattade ändå gott åt ett papper jag såg på en stolpe på stan. Det stod "Hen kan du vara själv, gubbkärring!" :D :D
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!