• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • themia
    PolyPond skrev 2012-07-20 00:50:25 följande:
    Otroligt många transsexuella är faktiskt ambivalenta under en period. Sannolikt majoriteten.
    Det där stämmer inte! Det finns en mycket liten grupp som vägrar tillhöra ett bestämt kön, men de allra flesta vet vilket kön de har. Den ambivalens du nämner handlar inte vilket kön man tillhör utan om tveksamhet inför att utsätta sig för en mycket jobbig process som tar åratal och inte ger något garanterat bra resultat.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Opcode
    Pallas skrev 2012-07-20 00:49:27 följande:
    Tycker att "denne" låter jävligt krystat i talspråk.
    Och som sagt det enda konkreta exempel vi fått där "hen" fyller en funktion är i manualer eller instruktionsböcker.

I talspråk har det inte på 14 sidor ännu kommit ett enda exempel som faktiskt är effektivare med "hen" eller "denne", Det enda exemplet jag kan tänka på är "Den som går sist" eller liknande, och vad är det för fel på den?
    Dessutom tycker jag i talspråk är det fullständigt idiotiskt med hen eftersom det uttalas så fruktansvärt likt den.
    Så snart kommer vi säkerligen ha massa folk som springer runt och säger "hen svarta bilen" osv.  
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Anonym (:))
    Pallas skrev 2012-07-20 00:40:10 följande:
    Om du ska prata om en transsexuella vänner, vad säger du då? Namnet hela tiden?  

Säger som jag alltid gjort, innan någon kom på "hönan". Jag kan kalla mina transvänner för han, hon, denne, dom osv. Konstigt att jag kunde prata med transsexuella innan någon uppfann hen. "ironisk"
  • PolyPond
    themia skrev 2012-07-20 01:04:34 följande:
    Det där stämmer inte! Det finns en mycket liten grupp som vägrar tillhöra ett bestämt kön, men de allra flesta vet vilket kön de har. Den ambivalens du nämner handlar inte vilket kön man tillhör utan om tveksamhet inför att utsätta sig för en mycket jobbig process som tar åratal och inte ger något garanterat bra resultat.
    Jodå. Precis som homosexuella många gånger går igenom en fas av förnekelse och ambivalens, så hör det till vanligheten att transsexuella gör detsamma. Även om man innerst inne vet hur det ligger till och man kommer att vara stensäker längre fram, så är det otroligt vanligt att man velar och provar sig fram.
  • Lisa med barn
    PolyPond skrev 2012-07-20 00:40:46 följande:
    Det man inte vet har man inte ont av. Folk kan mycket väl referera till dig som "den där dryga jäveln" också. Det är inte mycket man kan göra åt det.

Och då är det OK att snacka skit? Det finns svin som anger samma orsak till att vara otrogna.
  • Foamy
    Opcode skrev 2012-07-20 00:14:15 följande:
    Femininum används per automatik för ord som inte har någon könstillhörighet.

"Vad är klockan? Hon är..." 

"Moder jord" osv osv 
    Nja, riktigt så är det inte.
    Klockan som hon är en kvarleva från fornsvenskan, då man hade tre genus på svenska - neutrum, femininum och maskulinum. På 1300-talet genomfördes en språkreform, då maskulina och feminina ord slogs ihop till ett nytt genus - utrum - och benämndes den. Dock förekommer det fortfarande att benämna vissa substantiv som hon eller han i fall (och även i vissa dialekter), men det korrekta genuset för exempelvis klocka är utrum (reale), och man kan inte hävda att ord per automatik är femininum bara för att de inte har en tydlig könstillhörighet.
    Man kan för övrigt läsa en intressant artikel om just detta i juni-upplagan av Språk.
  • PolyPond
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 01:08:40 följande:
    Och då är det OK att snacka skit? Det finns svin som anger samma orsak till att vara otrogna.
    Man snackar inte skit för att man benämner någon som "hen", lika lite som om man säger "den". Snarare är det så, som någon sa här ovan, att "den" implicerar att personen inte alls har något kön, medan "hen" förutsätter kön, men att man inte känner till vilket.
  • Anonym
    Opcode skrev 2012-07-20 00:46:51 följande:
    Skiter sig inte det argumentet med "hen" i detta fall att du sannolikt vet vem disponenten är om du pratar med honom eller henne? 
    Kan du reda upp den non sequiteur du skrev där? Jag fattar inget.
    Opcode skrev 2012-07-20 00:47:54 följande:
    OCH ATT ANVÄNDA DENNE FUNGERAR PRECIS LIKA BRA.
    JAJEMÄN, SÅ GÖR DET DÅ. MEN HÅLL KÄFTEN OM NÅN ANNAN VÄLJER ATT ANVÄNDA "HEN".

Herre gud, slåss du lika hårt för att hindra folk att säga "cykel" istället för "velociped"? Det är ju himla onödigt att uppfinna nya ord när det redan finns etablerade som fungerar, ju.
  • Opcode
    Foamy skrev 2012-07-20 01:12:08 följande:
    Nja, riktigt så är det inte.
    Klockan som hon är en kvarleva från fornsvenskan, då man hade tre genus på svenska - neutrum, femininum och maskulinum. På 1300-talet genomfördes en språkreform, då maskulina och feminina ord slogs ihop till ett nytt genus - utrum - och benämndes den. Dock förekommer det fortfarande att benämna vissa substantiv som hon eller han i fall (och även i vissa dialekter), men det korrekta genuset för exempelvis klocka är utrum (reale), och man kan inte hävda att ord per automatik är femininum bara för att de inte har en tydlig könstillhörighet.
    Man kan för övrigt läsa en intressant artikel om just detta i juni-upplagan av Språk.
    I stand corrected.
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Anonym (Henhenhenhen)
    Herre gud, slåss du lika hårt för att hindra folk att säga "cykel" istället för "velociped"? Det är ju himla onödigt att uppfinna nya ord när det redan finns etablerade som fungerar, ju.
    LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL! Skål
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!