• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • themia
    Anonym skrev 2012-07-20 10:34:04 följande:
    Kock betuder kuk. Antar att du inte använder det heller?
    Och barn betyder lada. Men du kanske bara talar om "mina ungar" ?
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • PumpkinQueen
    Lingonflickan skrev 2012-07-20 11:21:56 följande:
    Au Contraire! Genusivrare är emot just detta.
    Vad betyder ordet då?
  • Anonym
    Lingonflickan skrev 2012-07-20 11:21:56 följande:
    Au Contraire! Genusivrare är emot just detta.
    Genusivrare=person som är för genus=person som är för könsroller.

Ordkunskap, min vän. 
  • Anonym (KVINNA)

Absolut ingen kränkning, men vill du bli kallad för HEN så varsågod =)

Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 11:18:59 följande:
    Du får kalla mig vad du vill så länge det inte är en direkt kränkning.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.

• PumpkinQueen
    Anonym (KVINNA) skrev 2012-07-20 11:31:21 följande:
    Absolut ingen kränkning, men vill du bli kallad för HEN så varsågod =)
    Varför skulle han ha något emot att bli kallad hen?
  • themia
    MBB skrev 2012-07-20 07:26:40 följande:
    Sen ska jag erkänna att jag tycker att det låter sååå töntigt när det används i vardagligt tal. Kontexten är viktig tycker jag, för det är inte bara ett alternativ till "hon/han" utan för mig handlar det om att lyfta genusfrågor och göra den debatten lite mer nyanserad. 
    Jo, det är bara ett alternativ till hon/han, inget annat!
    Du överdramatiserar liksom så många andra i den här debatten. En praktisk förenkling när könet är okänt.
  • hundpuss
    Varför kan inte alla bara få lov att vara sig själv för?? 

Jag kan det mesta, allt från matlagning till städning till tvätt, reparationer, bil-fixande, däckbyte, renovering, tapetsering, trädgårdsarbete, måla om fönster, rensa avlopp, ja you name it.

Samtidigt (och det är nu det blir riktigt chockerande för vissa) så älskar jag att ta hand om mig själv, med spa-dagar, yogaträning, ansiktsbehandlingar, frisörbesök, fixa naglar och föredrar starkt kjol framför byxor på mig själv.

Jag blev såhär för att min mamma uppfostrade mig till att inte vara lat, oavsett arbetets eventuella "färg". Man gör det som behöver göras. Punkt. Min sambo är inte mindre man för att han stryker sina egna skjortor.

Vilken märklig kvinna jag måste vara. Är jag en hen? Jag förstår inte varför folk är så snabba med att kategorisera en viss typ av agerande eller levnadssätt . Kan någon förklara för mig? Jag spyr snart på hen-debatten.

• Anonym (lisa)

Håller med dig TS! Avskyr ordet och kommer aldrig använda det. Slutar lyssna/läsa när jag råkar ut för det, så pass illa tycker jag om ordet. Onödigt påhitt är vad det är.

• Lavish

Måste hålla med även om jag inte är lika upprörd som du. Syftet är visst att i någon mån neutralisera skillnader mellan könen. Och det uppskattar jag inte. Dessutom finns det risker behäftade med att inte kalla saker vid deras rätta namn. Sovjets ledare kallade sina underlydande för "kamrat" och kallades detsamma tillbaka, men inte fan var de kamrater. Att hen med tuttar och hen med snopp kallas för samma sak betyder inte att hen med tuttar kommer bli behandlad på samma sätt som hen med snopp.

• themia
    hundpuss skrev 2012-07-20 11:37:14 följande:
    Varför kan inte alla bara få lov att vara sig själv för?? 

Jag kan det mesta, allt från matlagning till städning till tvätt, reparationer, bil-fixande, däckbyte, renovering, tapetsering, trädgårdsarbete, måla om fönster, rensa avlopp, ja you name it.

Samtidigt (och det är nu det blir riktigt chockerande för vissa) så älskar jag att ta hand om mig själv, med spa-dagar, yogaträning, ansiktsbehandlingar, frisörbesök, fixa naglar och föredrar starkt kjol framför byxor på mig själv.

Jag blev såhär för att min mamma uppfostrade mig till att inte vara lat, oavsett arbetets eventuella "färg". Man gör det som behöver göras. Punkt. Min sambo är inte mindre man för att han stryker sina egna skjortor.

Vilken märklig kvinna jag måste vara. Är jag en hen? Jag förstår inte varför folk är så snabba med att kategorisera en viss typ av agerande eller levnadssätt . Kan någon förklara för mig? Jag spyr snart på hen-debatten.

Varför i hela friden skulle DU vara en hen? Du vet väl vilket kön du tillhör, antar jag.
    Hen är ett praktiskt ord när du pratar om en person i allmänhet, när du inte vet personens kön, istället för att säga det krångliga "han eller hon".
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!