• themia

Jag hatar HEN!!!

Pallas skrev 2012-07-20 00:40:10 följande:
    Om du ska prata om en transsexuella vänner, vad säger du då? Namnet hela tiden?

Man säger naturligtvis han eller hon beroende på personens kön. Även transsexuella har ett kön,även om vissa inte verkar fatta det!

Detta oändliga tjafs om ordet hen, vad är det som är så svårt för vissa att förstå? Ett könsneutralt pronomen när könet är finns i flera andra språk, finska t.ex.. Passar utmärkt i svenskan också.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • themia
    PolyPond skrev 2012-07-20 00:50:25 följande:
    Otroligt många transsexuella är faktiskt ambivalenta under en period. Sannolikt majoriteten.
    Det där stämmer inte! Det finns en mycket liten grupp som vägrar tillhöra ett bestämt kön, men de allra flesta vet vilket kön de har. Den ambivalens du nämner handlar inte vilket kön man tillhör utan om tveksamhet inför att utsätta sig för en mycket jobbig process som tar åratal och inte ger något garanterat bra resultat.
  • themia
    PolyPond skrev 2012-07-20 01:08:10 följande:
    Jodå. Precis som homosexuella många gånger går igenom en fas av förnekelse och ambivalens, så hör det till vanligheten att transsexuella gör detsamma. Även om man innerst inne vet hur det ligger till och man kommer att vara stensäker längre fram, så är det otroligt vanligt att man velar och provar sig fram.
    Ja, om du syftar på att man testar sig i den nya rollen och söker sig fram, men beror ju på att man byter sin sociala roll till en ny som tar tid att utveckla. Men det handlar inte om ambivalens kring sin könstillhörighet.
  • themia
    Anonym skrev 2012-07-20 10:34:04 följande:
    Kock betuder kuk. Antar att du inte använder det heller?
    Och barn betyder lada. Men du kanske bara talar om "mina ungar" ?
  • themia
    MBB skrev 2012-07-20 07:26:40 följande:
    Sen ska jag erkänna att jag tycker att det låter sååå töntigt när det används i vardagligt tal. Kontexten är viktig tycker jag, för det är inte bara ett alternativ till "hon/han" utan för mig handlar det om att lyfta genusfrågor och göra den debatten lite mer nyanserad. 
    Jo, det är bara ett alternativ till hon/han, inget annat!
    Du överdramatiserar liksom så många andra i den här debatten. En praktisk förenkling när könet är okänt.
  • themia
    hundpuss skrev 2012-07-20 11:37:14 följande:
    Varför kan inte alla bara få lov att vara sig själv för?? 

Jag kan det mesta, allt från matlagning till städning till tvätt, reparationer, bil-fixande, däckbyte, renovering, tapetsering, trädgårdsarbete, måla om fönster, rensa avlopp, ja you name it.

Samtidigt (och det är nu det blir riktigt chockerande för vissa) så älskar jag att ta hand om mig själv, med spa-dagar, yogaträning, ansiktsbehandlingar, frisörbesök, fixa naglar och föredrar starkt kjol framför byxor på mig själv.

Jag blev såhär för att min mamma uppfostrade mig till att inte vara lat, oavsett arbetets eventuella "färg". Man gör det som behöver göras. Punkt. Min sambo är inte mindre man för att han stryker sina egna skjortor.

Vilken märklig kvinna jag måste vara. Är jag en hen? Jag förstår inte varför folk är så snabba med att kategorisera en viss typ av agerande eller levnadssätt . Kan någon förklara för mig? Jag spyr snart på hen-debatten.

Varför i hela friden skulle DU vara en hen? Du vet väl vilket kön du tillhör, antar jag.
    Hen är ett praktiskt ord när du pratar om en person i allmänhet, när du inte vet personens kön, istället för att säga det krångliga "han eller hon".
  • themia
    Lavish skrev 2012-07-20 11:43:28 följande:
    Måste hålla med även om jag inte är lika upprörd som du. Syftet är visst att i någon mån neutralisera skillnader mellan könen. Och det uppskattar jag inte. Dessutom finns det risker behäftade med att inte kalla saker vid deras rätta namn. Sovjets ledare kallade sina underlydande för "kamrat" och kallades detsamma tillbaka, men inte fan var de kamrater. Att hen med tuttar och hen med snopp kallas för samma sak betyder inte att hen med tuttar kommer bli behandlad på samma sätt som hen med snopp.
    Att syftet är att neutralisera skillnader mellan könen, är något som "hen-hatarna" hittat på för att förvirra debatten
  • themia
    Anonym (:)) skrev 2012-07-20 12:36:44 följande:
    Så du menar att det är hen hatare som infört hen på vissa förskolor för att neutralisera barnens kön. I don't unik so! Antar att du inte längre säger sopgubbar utan sophenar också?
    Nej jag säger sophämtare eller rehållningsarbetare.

Om det är sant att någon förskola uttalat att de numera talar om barnen som hen för att neutralisera könet, så är det i såfall förkastligt!
    Du får chansen att  visa att ditt påstående stämmer
  • themia
    Lavish skrev 2012-07-20 11:52:05 följande:
    Vem kom på ordet hen, och introducerade det med framgång? och vilka tankegångar låg bakom?
    Ordet har funnits i finskan sedan urminnes tider. Vem som började använda det i svenskan är inte lätt att veta, men det är inte särskilt långsökt så det är säkert många som börjat använda det oberoende av varandra. Det är mer än 10 år sedan jag såg det första gången.
  • themia
    Faber skrev 2012-07-20 15:53:37 följande:
    Vad grundar du det på? Med feminism syftar jag på den Svenska statsfeminismen, vilket variant menar du?
    Spännande! Svenska statsfeminismen, det var något nytt för mig. 
    Har du numret på SFS-utgåvan? 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!